لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

تلاش برای عبور از بن بست مالی آمریکا و کره شمالی


گزارش های رسیده از کره شمالی حاکی است که این کشور به دلیل تحریم های جهانی با مشکلات مالی عمیقی رو به رو است.
گزارش های رسیده از کره شمالی حاکی است که این کشور به دلیل تحریم های جهانی با مشکلات مالی عمیقی رو به رو است.

آخرين گزارش های رسيده درباره بن بست مالی کره شمالی حکايت از آن دارد که آمريکا و کره شمالی، مسئولين «بانکو دلتای آسيا» در ماکائو در باره آزادسازی حساب های بانکی کره شمالی به توافق رسيده اند.


بر اساس اين گزارش ها، رار است بيست و پنج ميليون دلار از سرمايه های کره شمالی از ماکائو به هنگ کنگ و از آنجا به پايتخت کره شمالی منتقل شود.


اين خبر که روز جمعه، ششم آوريل، شانزدهم فروردين انتشار يافت آخرين گزارشی است که درباره بن بست مالی کره شمالی در مذاکرات شش جانبه هسته ای اين کشور منتشر می شود.


گزارش ها حاکی است هيات عالی رتبه وزارت خزانه داری آمريکا که از هفته گذشته برای حل بحران مالی کره شمالی در پکن به سر می برد، بعد از گفت و گوهای چندين روزه با مقامات کره شمالی و نمايندگان بانکو دلتای ماکائو، در نهايت توانست موافقت اين افراد را در انتقال سرمايه های کره شمالی به هنگ کنگ به دست آورد.


انتظار می رود دارايی های کره شمالی پس از انتقال به بانک چين در هنگ کنگ، به پيونگ يانگ منتقل شود.


دولت ايالات متحده آمريکا در سال ۲۰۰۵ ميلادی کره شمالی را متهم به انجام فعاليت های غير قانونی کرد و در نتيجه آن، بيست و پنج ميليون دلار از دارايی های اين کشور را که گفته می شود از طريق «پولشويی» و «تجارت های نامشروع» به دست آمده بود، در بانکو دلتای آسيا در ماکائو متوقف کرد.


کره شمالی در اعتراض به اين اقدام دولت آمريکا، ميز مذاکرات شش جانبه را که با هدف پايان دادن به برنامه های هسته ای اين کشور جريان داشت، برای بيش از يک سال ترک کرد و در طی اين مدت با آزمايش های موشکی و هسته ای سال گذشته خود جامعه جهانی را به چالش طلبيد.


پيونگ يانگ در نتيجه فشار های جامعه جهانی که با تحريم های شورای امنيت سازمان ملل همراه شد، اواخر سال گذشته ميلادی در نهايت به گفت و گوهای شش جانبه بازگشت و در سيزدهم فوريه سال جاری با امضای پيمان خلع سلاح هسته ای پذيرفت در عرض شصت روز فعاليت های هسته ای نيروگاه يونگ بيون را، که گفته می شود مرکز اصلی فعاليت های اتمی اين کشور است، تعطيل کرده و قرار است به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دهد از تاسيسات هسته ای اين کشور ديدن کنند.


اما آخرين دور اين گفت و گوها نيز در ماه گذشته و پس از آن که نماينده کره شمالی به طور ناگهانی سالن گفت و گو را ترک کرد به بن بست رسيد.


کره شمالی اعلام کرده است تا زمانی که تمامی دارايی های خود را به طور کامل دريافت نکند، حاضر نيست به اين گفت و گوها باز گردد.


در چارچوب پيمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی، اين کشور کمتر از ده روز ديگر فرصت دارد تا با تعليق برنامه های هسته ای، به بازرسان آژانس اجازه دهد وارد خاک کره شمالی شوند.


طی چند روز گذشته، هر چند دولت چين احتمال پايبندی کره شمالی به پيمان خلع سلاح هسته ای را ضعيف توصيف کرد، اما دولت آمريکا روز گذشته بار ديگر اطمينان داد که پيونگ يانگ به تعهداتش در اين پيمان عمل خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG