لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

شکایت ایران از آمریکا در سازمان ملل متحد


بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد که مخاطب نامه آقای دانش یزدی است.
بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد که مخاطب نامه آقای دانش یزدی است.

معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در نامه یی به بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار آزادی پنج فرستاده تهران در عراق شده است.


نیروهای آمریکایی این پنج تن را روز بیست و یکم دی ماه، در شهر اربیل در شمال عراق بازداشت کردند.


مهدی دانش یزدی، معاون نماینده دایمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در نامه اش به دبیر کل آن سازمان از او خواسته است آن را میان نمایندگان دیگر توزیع کند.


«جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را مسوول تام و تمام پی آمدهای این اقدام غیر قانونی و نیز مسوول سلامت و امنیت کارمندان کنسولگری ایران در اربیل می داند.» مهدی دانش یزدی
آقای دانش یزدی در این نامه اعتراض آمیز می نویسد: «جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را مسوول تام و تمام پی آمدهای این اقدام غیر قانونی و نیز مسوول سلامت و امنیت کارمندان کنسولگری ایران در اربیل می داند.»


وی این حمله نیروهای آمریکایی را مایه نگرانی عمیق دانسته و تاکید کرده است که سازمان ملل متحد، به خصوص شورای امنیت، باید به آن واکنشی فوری و قاطع نشان دهد.


با این حال، معاون نماینده جمهوری اسلامی مشخص نکرده است که خواستار چه نوع و چه گونه واکنشی از سازمان ملل است.


آمریکا این گفته تهران را که پنج ایرانی بازداشت شده دیپلمات، و محل کار آن ها «کنسولگری ایران» بوده است، «بی پایه» می داند. مقام های وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرده اند که ایرانیان بازداشت شده در اربیل، «مصونیت دیپلماتیک» نداشته اند.


به گفته منابع نظامی آمریکا، پنج ایرانی یاد شده با گروهی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسامی در ارتباط بوده اند که برای شورشیان و ستیزه جویان در عراق پول و اسلحه تامین می کند.


اما جمهوری اسلامی ایران می گوید که این افراد «مصونیت دیپلماتیک» داشته اند و محلی که نیروهای آمریکایی نه روز پیش به آن حمله کردند، پانزده سال پیش در اربیل تاسیس شد و سال گذشته میلادی به «کنسولگری جمهوری اسلامی ایران» در آن شهر بدل گشت.


پیش از وزارت امور خارجه عراق، این محل را «دفتر روابط» نامیده بود و سخنگوی این وزارتخانه گفته که این دفتر، هنوز مراحل تبدیل شدن به «کنسولگری» را طی نکرده بود، هر چند که این مراحل در حال انجام بوده است.


مهدی دانش یزدی در نامه اش به دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار آزادی بی درنگ این پنج ایرانی، بازگرداندن اموال ضبط شده در محل حمله، ونیز دریافت غرامت از آمریکا شده است.


در پی به گروگان گرفته شدن پنجاه و دو تن از دیپلمات های آمریکایی در سفارتخانه واشینگتن در تهران، در نخستین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا روابط دیپلماتیکش با جمهوری اسلامی را قطع کرد. پنجاه و دو دیپلمات اسیر در ایران پس از چهارصد و چهل و چهار روز آزاد شدند.


XS
SM
MD
LG