لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

دست کم ۳۲ فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته شدند


منطقه ای در غزه بعد از حمله هوایی اسرائیل
منطقه ای در غزه بعد از حمله هوایی اسرائیل

در مرگبارترين حمله اسرائيل به نوار غزه از سال ۲۰۰۵ ميلادی تا امروز، روز شنبه دست کم ۳۲ فلسطينی کشته شدند.


با حمله روز شنبه تعداد فلسطينی هايی که در چهار روز اخير در درگيری ها در نوار غزه کشته شده اند به ۶۸ تن رسيد. اسرائيل می گويد حملات هوايی و زمينی اخير، پاسخ به پرتاب راکت توسط شبه نظاميان فلسطينی به شهرستان های مرزی اين کشور است.


بر اساس گزارش منتشر شده توسط منابع اسرائيلی در روز چهارشنبه هفته گذشته يک مرد فلسطينی بر اثر پرتاب راکت از سوی فلسطينی ها در شهر کوچکی در نزديکی مرز اسرائيل و نوار غزه، کشته شده است.


همچنين ارتش اسرائيل اعلام کرد که دو سرباز اين کشور نيز در درگيری های روز شنبه کشته شده اند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بيمارستانی در نوار غزه گزارش داده است که در ميان کشته شدگان روز شنبه، ۱۶ شهروند غيرنظامی فلسطينی کشته شده اند و بافی کشته شدگان، شبه نظاميان هستند.


حمله سنگين روز جمعه در حالی رخ داد که ايالات متحده آمريکا روز جمعه از اسرائيل خواسته بود به «تبعات هر حرکتی» در آستانه سفر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا به منطقه توجه کند.


محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز که خود با سازمان حماس و شبه نظاميان فلسطينی در نوار غزه مخالف است، حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه را «واقعه ای بزرگتر از هولوکاست» توصيف کرد.


محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز که خود با سازمان حماس و شبه نظاميان فلسطينی در نوار غزه مخالف است، حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه را «واقعه ای بزرگتر از هولوکاست» توصيف کرد.

نوار غزه، در تحت کنترل گروه حماس قرار دارد. اين گروه که يک سال پيش برنده انتخابات پارلمان در تشکيلات خودگردان فلسطينی شد، در پی اختلاف با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان، نوار غزه را به تصرف خود درآورد.


از آن زمان تا کنون، پرتاب راکت به خاک اسرائيل و از سوی ديگر واکنش ارتش اسراييل ادامه داشته است.

حماس اعلام کرده است در درگيری های جمعه شب، يک کودک ۶ ماهه هم در بيت هانون کشته شده است. اين شهر يک در شمال نوار غزه قرار دارد و ستيزه جويان فلسطينی، معمولا از آن منطقه به سوی اسراييل موشک شليک می کنند.


در همين حال برخی ساکنان محلی گفته اند که شب گذشته يکی از راکت های شبه نظاميان، به منزلی افتاده است که اين کودک در آن زندگی می کرده است.


تهديد اسراييل به حمله نظامی گسترده


رهبران اسراييل، روز جمعه هشدار داده بودند که در صورت ادامه موشک پرانی های شبه نظاميان فلسطينی، ممکن است دست به يک حمله نظامی گسترده در نواز غره بزنند.


ماتان ويلنای، معاون وزير دفاع اسرائيل، به صراحت اعلام کرده است که اگر شبه نظاميان فلسطينی به موشک پرانی های خود ادامه دهند، ممکن است باعث ايجاد يک «هولوکاست بزرگ» در نوار غزه شوند.


او همچنين گفته است: «هر چه موشکی پرانی ها بيشتر شود و هرچه برد موشک ها بيشتر شود، ساکنان نوار غزه در معرض هلوکاست بزرگتری قرار می گيرند.»


هولوکاست واژه ای است که در مورد نسل کشی يهوديان توسط نازی ها در جنگ جهانی دوم به کار می رود و به گزاشر خبرگزاری ها، اسراييل تا کنون از اين واژه برای توصيف واقعه ديگری استفاده نکرده بود.


همچنين در مجلس اسرائيل، رييس کميسيون دفاع و امور خارجی گفته است که ارتش اسراييل بايد دولت حماس را در نوار غزه سرنگون کند و مناطقی که شبه نظاميان از آن موشک شليک می کنند را تصرف کند.


XS
SM
MD
LG