لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

مذاکره سوریه و ترکیه در باره بحران عراق


وزیر امورخارجه سوریه در دیدار خود با مقام های ترکیه در باره خشونت های قومی در عراق گفت وگو می کند
وزیر امورخارجه سوریه در دیدار خود با مقام های ترکیه در باره خشونت های قومی در عراق گفت وگو می کند

وليد معلم وزير امورخارجه سوريه به طور غير منتظره وارد آنکارا شد، ابتدا با عبدالله گل وزير خارجه و سپس با رجب طيب اردوغان نخست وزير و احمد نجدت سزر رييس جمهور ترکيه ديدار گفت وگو کرد.


وليد معلم پيام بشار اسد رييس جمهوری سوريه درباره همکاری های دو کشور و مسايل مهم منطقه را به احمد نجدت سزر تحويل داد.


وزیر امورخارجه سوریه گفته است همزمان با تشديد فشارهای آمريکا بر ايران برسر مسايل داخلی عراق، لازم است سوريه، ترکيه و ايران همکاری های خود را گسترش دهند

ديدار وليد معلم با مقامات بلند پايه ترک پشت درهای بسته و بدور از نظارت رسانه ها انجام شد.


به گزارش خبر گزاری آناتولی وليد معلم گفته است همزمان با تشديد فشارهای آمريکا بر ايران برسر مسايل داخلی عراق، لازم است سوريه، ترکيه و ايران همکاری های خود را گسترش دهند. زيرا به گفته وليد معلم مسايل عراق بيش ازهمه بر اين سه کشور تاثيرات منفی برجای می گذارد.


بنا بر اين گزارش بشار اسد طی پيامی برای همتای ترک خود، در راستای پايان جنگ مذهبی در عراق خواهان اجلاس سران تهران آنکارا، دمشق شده است.


بشار اسد خروج نيروهای آمريکايی ازعراق و اداره اوضاع توسط نيروهای عراقی را راه حل پايان خشونت ها در اين کشور دانسته است.


عبدالله گل ابراز اميدواری کرده، سوريه در اجلاس ماه مارس کشورهای همسايه عراق به اضافه مصر، بحرين، امارات متحده عربی و سازمان کنفراس اسلامی مشارکت کند.


علاوه بر مسايل عراق مناسبات دو کشو، ناآرامی در سرزمين های فلسطينی و مساله صلح خاورميانه، از ديگر محورهای گفت وگوی وليد معلم با مقامات ترکيه بود.


عبدالله گل وزير خارجه ترکيه از سوريه خواسته است: نفوذ خود در حزب الله لبنان و حماس را بکار گيرد تا منطقه روی آرامش به خود ببيند و ميان اسراييل و فلسطين صلح برقرار شود.


قرار است در اين ماه اهود اولمرت نخست وزير اسراييل در چهار چوب ديداری رسمی وارد انکارا شود. انتظار می رود ترکيه برای ايجاد صلح در خاورميانه، ميان سوريه و اسراييل نقش ميانجی گری ايفا کند.


XS
SM
MD
LG