لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

رفسنجانی:‌ طوری عمل کنیم که سوء‌ظن ۵+۱ از بین برود


آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه بار دیگر با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی قصد استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای را ندارد توصیه کرد که تهران باید طوری عمل کند که «سوء‌ظن ۵+۱ از بین برود».

این گفته آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در زمانی حساس برای جمهوری اسلامی ایراد شده است، زمانی که آمریکا و متحدان غربی‌اش به دنبال سرپیچی ایران از متوقف غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود به دنبال آن هستند که دور چهارم تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسانند.

در همین حال دو کشور چین و روسیه که تبادلات تجاری گسترده‌ای با ایران دارند همچنان در برابر دیگر اعضای گروه ۵+۱ یعنی آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا مقاومت می‌کنند و چنین اظهار نظر می‌کنند که هنوز می‌توان از راه دیپلماسی تهران را به قبول پیشنهادهای‌شان وادار کرد.

با این حال تمام اعضای این گروه همواره از روند برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره اتهام تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی را رد کرده است.

در این شرایط رئیس مجلس خبرگان رهبری بار دیگر بر این موضع ایران تأکید کرده و گفته است که «رهبری گفته‌اند و همه مدیران هم گفته‌اند» که ایران به دنبال «استفاده نظامی» از انرژی هسته‌ای نیست و تنها برای تأمین انرژی نیروگاه‌های هسته‌ای خود اورانیوم را غنی‌سازی می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای با اعتقادات اسلامی آنها منافات دارد. رهبر جمهوری اسلامی نیز بارها بر این نکته تأکید کرده است.

با این حال آقای رفسنجانی به دولت جمهوری اسلامی توصیه کرده است که «اگر بی‌اعتمادی هست باید تلاش کنند که اعتماد را تقویت کنند».

او در عین حال بر این نکته تأکید کرده است که «البته باید ما هم در چارچوب شرایط جهانی به گونه‌ای عمل کنیم که سوء‌ظن آنها از بین برود».

این گفته اکبر هاشمی رفسنجانی در زمانی منتشر شده است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با تأکید دوباره بر آمادگی تهران بر تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران از راه مبادله سوخت گفته است که «حاضریم همه ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده موضوع تبادل سوخت را یکجا مبادله کنیم».

علی‌اکبر صالحی که با روزنامه «جوان»، از روزنامه‌های حامی دولت، گفت‌وگو کرده است، در عین حال افزوده که شرط تهران برای مبادله انجام آن در خاک ایران است.

این در حالی است که پیشتر دولت محمود احمدی‌نژاد این شرط را مطرح کرده بود که حاضر است ذخیره اورانیوم خود را در بسته‌های ۴۰۰ کیلویی مبادله کند، نه یکجا.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین که مورد حمایت آمریکا، فرانسه و روسیه قرار دارد، به ایران پیشنهاد شده بود که بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصدی خود را به روسیه بفرستد و به جای آن مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تهران بگیرد.
XS
SM
MD
LG