لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

آنگلا مرکل: زمان تحریم ایران فرا رسیده است


آنگلا مرکل
آنگلا مرکل
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با بیان این که ایران تمام پیشنهادهای ارایه شده در باره حل تنش بر سر برنامه هسته‌ای خود را رد کرده است، از لزوم برخورد شدیدتر جامعه جهانی با تهران حمایت کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز دوشنبه پس از دیدار با سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در جمع خبرنگاران در برلین در این باره اظهار داشت: «من با صراحت گفته‌ام که ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید تحریم‌های (تازه) علیه ایران وضع شود.»

صدر اعظم آلمان همچنین اظهار داشت، ایران تاکنون تمام «پیشنهادهای سازنده» ارایه شده از سوی گروه پنج بعلاوه یک را رد کرده است و از این رو تحریم این کشور لازم است.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى تهران را متهم مى‌کنند که در چارچوب برنامه هسته‌اى خود درصدد ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است، در حالى که ایران برنامه هسته‌اى خود را صلح‌آمیز مى‌داند.

پس از آن که جمهورى اسلامى پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى را در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران نپذیرفت، تنش بر سر برنامه اتمى ایران بالا گرفته است.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى هم اکنون براى تشدید تحریم‌هاى جهانى علیه ایران تلاش مى‌کنند و پیشتر نیز گزارش‌هایى درباره توزیع پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى براى تحریم ایران در میان اعضاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده بود.

از سوی دیگر سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در واکنش به درخواست صدراعظم آلمان برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفته است: «هر کشوری حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد.»

نخست وزیر لبنان، که کشورش روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، همچنین اعلام کرد، بیروت موضع خود را در قبال تشدید احتمالی تحریم‌ها علیه ایران با سایر اعضای اتحادیه عرب هماهنگ خواهد کرد.

در حالی که تلاش کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده برای همراه ساختن سایر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد، دیوید میلیبند، وزير امور خارجه بريتانيا نیز روز دوشنبه اظهار امیدواری کرده است که چین نیز از اعمال فشار علیه تهران حمایت کند.

این سخنان تنها چند روز پس از آن بیان می‌شود که رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا در جریان دیدار خود از ابوظبی گفته بود، کشورهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده آمادگی خود را برای واداشتن چین به حمایت از تشدید تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند؛ عربستان چنین اظهاراتی را تکذیب کرده است.

وزیر دفاع ایالات متحده افزوده بود: «اين دو کشور همچنين آماده‌اند که مسکو را نيز برای حمایت از تحریم‌ها علیه ایران ترغیب کنند، هر چند در مورد روسيه، نياز کمتری احساس می شود و تمرکز اصلی روی چين است.»

جمهوری خلق چین که روابط تجاری گسترده‌ای باایران دارد، تاکنون با تشدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران مخالفت کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود به ویژه غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی به تازگی فعالیت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG