لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

ارتش عراق، در کوچه پس کوچه های بغداد


یک افسر ارتش عراق در حال گشت زنی در مرکز شهر بغداد
یک افسر ارتش عراق در حال گشت زنی در مرکز شهر بغداد
ایالات متحده آمریکا از برقراری تدابیر امنیتی جدیدی در چند هفته آینده در عراق خبر داد و گفت نیروهای عراقی و آمریکایی بیشتری به خیابان های پایتخت آمده و تعداد ایست های بازرسی در این شهر افزایش یافته است.

لیث احمد، خبرنگار رادیو عراق آزاد در بغداد، در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد گفت تعداد ایست های بازرسی در بغداد افزایش یافته است و نیروهای ارتش عراق در خیابان های پایتخت بیش از پیش دیده می شوند.

به گفته وی در برخی از خیابان ها، نیروهای ارتش آمریکا در کنار سربازان عراقی دیده می شوند ولی تعداد سربازان عراقی به مراتب بیشتر است.

وی گفت که سربازان عراقی در مناطق سیاسی حساس بغداد مانند شهرک صدر، به گشت زنی مشغول هستند و افزود:« ایستگاه های بازرسی زیادی در شهرک صدر ایجاد شده و نیروهای عراقی متشکل از وزارت کشور و ارتش عراق در این ایستگاه ها مستقر شده اند.»

لیث احمد، درباره واکنش مردم عادی به ایست های بازرسی در خیابان های بغداد گفت: «به نظر می رسد به طور عمومی مردم از این تدابیر امنیتی خشنود هستند. مردم عراق از این که ایست های بازرسی در بغداد وجود داشته باشد، خشنود هستند؛ زیرا معتقدند موجب ایجاد امنیت وثبات بیشتر می شوند. با این حال ممکن است این ایست های بازرسی موجب شود مردم یک ساعت دیرتر به سر کارهایشان برسند.»

خبرنگار رادیو عراق آزاد گفت که چراغ های راهنمایی به دلیل کمبود برق تا کنون در بغداد به کار نیفتاده اند. این چراغ ها گاه یک یا دو ساعت در روز فعال می شوند.

لیث احمد در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تدابیر امنیتی جدید در بغداد، درگیری های بین گروه های شبه نظامی بغد کمتر شده با نه؟ گفت: «در کل، وقتی اوضاع امنیتی بغداد را در این روزها در نظر بگیریم می بینیم که درگیری های کمتری بین شیعیان و سنی ها دیده می شود. دلیل آن هم این است که نیروهای عراقی زیادی این روزها در خیابان های بغداد دیده می شوند. اما در برخی جاها درگیری هایی بین شیعیان و سنی ها روی داده است.»

وی همچنین درباره مواضع سیاستمداران عراقی در برابر تدابیر شدید امنیتی گفت که عمده این سیاستمدارن، منتظر ورود نیروهای بیشتری به بغداد هستند و افزود: «طرح امنیتی عراق مدت زیادی طول خواهد کشید. بنابراین سیاستمداران و رهبران عراقی انتظار دارند که این طرح موفق باشد. شاید به این ترتیب درگیری ها بین شورشیان متوقف شود.»

در همین حال نیروهای امنیتی عراق عملیاتی را آغاز کرده اند که هدف از آن نابود کردن یک گروه تروریستی وابسته به شبکه القاعده است که چهارده تن از ماموران ویژه امنیتی وابسته به وزارت کشور عراق را گردن زده اند.

اجساد این چهارده نفر روز جمعه در خیابان های بعقوبه در استان دیاله پیدا شد.

روز پنج شنبه، یک گروه تروریستی وابسته به القاعده که خود را «دولت اسلامی عراق» می نامد، با چاپ تصاویر ۱۸ مرد در پایگاه اینترنتی خود، مدعی شده بود که این افراد را در استان دیاله به اسارت گرفته است.
XS
SM
MD
LG