لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

«حال محمد صديق کبودوند در زندان وخیم است»


عفو بين الملل با انتشار بيانيه ای، به نحوه رفتار با محمد صديق کبودوند اعتراض کرد
عفو بين الملل با انتشار بيانيه ای، به نحوه رفتار با محمد صديق کبودوند اعتراض کرد

پريناز حسنی، همسر محمد صادق کبودوند، فعال حقوق بشر که در زندان به سر می برد، همزمان با صدور بيانيه اعتراضی عفو بين الملل درباره آقای کبودوند، در مصاحبه ای با راديو فردا از وخامت حال وی در زندان خبر داد.


وی گفت که بيماری ريوی همسر او در زندان تشديد شده است و وی به بيماری پوستی و نيز ريزش مو نيز دچار شده است و از نهادهای حقوق بشری خواستار کمک شد تا برای آزادی همسر وی تلاش کنند.


محمد صديق کبودوند در فروردين ماه سال ۸۴ سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان را تاسيس کرد که در حال حاضر نزديک به يکصد عضو دارد.


وی که از ابتدای تاسيس اين سازمان، رياست آن را به عهده داشته است، نتوانست از دولت ايران، مجوز فعاليت برای دفاع از حقوق بشر دريافت کند. او در روز دهم تيرماه بازداشت شد و از آن روز در زندان اوين به سر می برد.


اعتراض عفو بين الملل


سازمان عفو بين الملل، طی بيانيه ای به نحوه نگهداری و رفتار با محمد صديق کبودوند، رييس سازمان حقوق بشر کردستان، در زندان، اعتراض کرد.


عفو بين الملل در اين بيانيه، از اينکه اين فشارها، برای دستگيری ديگر اعضای سازمان حقوق بشر کردستان باشد، ابراز نگرانی کرده است.


در بيانيه سازمان عفو بين الملل آمده است که هنوز به شکل رسمی، اتهامی به آقای کبودوند تفهيم نشده، اما گفته شده که اتهامات وی «اقدام عليه امنيت ملی، تشويش اذهان عمومی و همکاری با گروه های مخالف» هستند.


بر اساس بيانيه سازمان عفو بين الملل، آقای کبودوند، از وضعيت خود در زندان ابراز نارضايتی کرده و گفته است که از وی با چشم بند و با دست و پای بسته، بازجويی می کنند.


عفو بين الملل در اين بيانيه همچنين به اين که گفت وگوی آقای کبودوند با وکيل خود، شيرين عبادی انجام نمی گيرد، اعتراض کرده است.


محمد صديق کبودوند، گفته است که از بيماری فشار خون رنج می برد. وی همچنين به ناراحتی پوستی و بيماری کليه مبتلا است.


عفو بين الملل، در بيانيه خود گفته است که از نوع بيماری کليوی آقای کبودوند اطلاعی ندارد، اما برای مراقبت از اين بيماری، وی بايد مدام به دستشويی برود. به نوشته عفو بين الملل، وی هربار بايد برای رفتن به دستشويی، درخواست کتبی بنويسد.


همچنين در اين بيانيه آمده است که به آقای کبودوند گفته شده، اگر سه نفر ديگر اعضای هيات مديره سازمان حقوق بشر کردستان، داوطلبانه به وزارت اطلاعات سنندج مراجعه کنند، وی می تواند بدون اجازه کتبی، به دستشويی برود.


عفو بين الملل از اين که شايد اين فشارها برای دستگيری ديگر اعضای اين سازمان باشد، ابراز نگرانی کرده و گفته با اين کار، اين سازمان حقوق بشر کردستان، عملا تعطيل خواهد شد.


اجلال قوامی، عضو هيئت مديره اين سازمان، به اتهام ديگری که به فعاليت های مطبوعاتی وی مرتبط است، در زندان سنندج به سر می برد.


عفو بين الملل، از مقامات جمهوری اسلامی ايران، خواسته تا شرايط و امکان کار سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان را فراهم کنند و رييس اين سازمان را که دستگير شده و در زندان به سر می برد، آزاد کنند.


XS
SM
MD
LG