لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

وضعیت بحرانی استان خوزستان رو به بهبود است


یکی از اهالی خوزستان که صورتش را پوشانده است. (عکس از خبرگزاری فارس)
یکی از اهالی خوزستان که صورتش را پوشانده است. (عکس از خبرگزاری فارس)

به گفته منابع محلی و شاهدان عینی، گرد و غبار و توفان شن در استان خوزستان که زندگی مردم را مختل کرده و روز پنجشنبه ادارات دولتی و مدارس را به تعطيلی کشانده بود، روز جمعه کاهش يافته است.


با این حال مدير کل اداره حوادث غير مترقبه استانداری خوزستان ميزان گرد و غبار موجود در هوا را بيست برابر حد مجاز آن اعلام کرده است.


تعداد زيادی از کودکان، سالمندان و بيماران دجار تنگی نفس و آسم، در بيمارستان های استان خوزستان بستری شده اند.


به گفته يک روزنامه نگار در اهواز، گرد و غبار و آلودگی هوا در اين استان در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.


مجتبی گهستونی، روزنامه نگار در اهواز، در گفت و گو با راديو فردا درباره کاهش ميزان آلودگی هوا در روز جمعه، گفت: «روز جمعه هوا بهتر شد. هوای استان خوزستان بسيار گرم است اما در حال حاضر بسياری از خيابان ها پر از گرد و خاک هستند. شيشه بسياری از خودرو ها پوشيده از گرد و غبار است. گرد و خاکی که در چند روز گذشته در استان خوزستان شاهد آن بوديم، باعث شده خانه ها پر از خاک شوند.»


  • «روز جمعه هوا بهتر شد. هوای استان خوزستان بسيار گرم است اما در حال حاضر بسياری از خيابان ها پر از گرد و خاک هستند. شيشه بسياری از خودرو ها پوشيده از گرد و غبار است. گرد و خاکی که در چند روز گذشته در استان خوزستان شاهد آن بوديم، باعث شده خانه ها پر از خاک شوند.»
یک روزنامه نگار در خوزستان

اين روزنامه نگار افزود که در چند روز گذشته در شهرهای ماهشهر، آبادان، خرمشهر و اهواز آلودگی بيشتر از شهرهای ديگر بود.


وی با بيان اينکه آمار دقيق تعداد بيماران ناشی از آلودگی هوا منتشر نشده، افزود: «مسئولين استان روز پنجشنبه را تعطيل اعلام کردند. مدارس و ادارات دولتی تعطيل بود، اما طبيعاتا چون آلودگی بيست برابر بيش از حد مجاز بود، تعداد زيادی از کودکان – از جمله فرزند ۹ ماهه خود من - و سالمندان و بيماران تنفسی، دچار مشکل درتنفس و مسموميت شدند و در بيمارستان بستری شدند.»

توفان های گرد و غبار در جنوب عراق و بخش های مرزی ايران و عراق در سال های گذشته هم سابقه داشته و کارشناسان علت آن را مرتبط با خشک کردن تالاب های بزرگ جنوب عراق در زمان صدام حسين دانسته اند.


آقای گهستونی در اين باره گفت: «به غير از خشکسالی در استان خوزستان و مناطق ديگر جنوبی ايران که در چهل سال گذشته بی سابقه بوده است، می توان به نبود فضای سبز کافی، تغييرات آب و هوايی در عراق و عربستان، خشک شدن تالاب ها و جلوگيری نکردن از شن های روان در اين مناطق اشاره کرد که از دلايل مهم آلودگی هوا و گرد و غبار اعلام شده است.»


در دو ماه گذشته شهروندان استان خوزستان چندين بار شاهد آلودگی هوا بوده اند و برخی از کارشناسان معتقدند آلودگی هوا با ذرات شيميايی ناشی از سلاح های باقی مانده در عراق همراه است.

پاره ای از کارشناسان محيط زيست نيز نبود «کمربند سبز» به دور استان خوزستان را دليل مشکلات جدی در آب و هوای اين استان می دانند.


به گفته مجتبی گهستونی، مقام های محلی، بارها کمبود فضای سبز در خوزستان راتاييد کرده اند «اما اقدامی برای افزايش فضای سبز در استان خوزستان انجام نمی دهند.»


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گرد و غبار غليظ در هوای استان خوزستان با وزش باد شديد همراه است و غبار آلودگی آسمان شهر اهواز در بعدازظهر پنجشنبه به حدی بود که حرکت خودرو ها با کندی و با چراغ روشن انجام می شد.


آلودگی هوای استان خوزستان در وبلاگ ها و وب سايت های خوزستانی نيز بازتاب گسترده ای داشته است.


XS
SM
MD
LG