لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

بوش به دنبال حل مناقشه دفاع موشکی در G8


همزمان با برپايی نشست های G8 در رده های مختلف، هتل مجلل و لوکس محل برگزاری نشست در شهر هليگندام، با شدت بسيار توسط نيروهای امنيتی محافظت می شود.
همزمان با برپايی نشست های G8 در رده های مختلف، هتل مجلل و لوکس محل برگزاری نشست در شهر هليگندام، با شدت بسيار توسط نيروهای امنيتی محافظت می شود.

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در آستانه ديدار با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه در نشست هشت کشور صنعتی جهان – G8 - گفت که به دنبال حل مناقشه آمريکا و روسيه بر سر سپر دفاع موشکی است.


پنج شنبه در دومين روز نشست رهبران هشت کشور صنعتی جهان، روسای جمهوری دو کشور آمريکا و روسيه با هم گفت و گو می کنند. اين نخستين ديدار رو در روی اين دو تن، بعد از مناقشه شديداللحن بر سر سپر دفاع موشکی خواهد بود.


دو کشور در چند هفته اخير، بر سر نصب تاسيسات سپر دفاع موشکی آمريکا در کشورهای جمهوری چک و لهستان، مناقشه ای علنی داشتند که در پايان به پاسخ تند رييس جمهوری روسيه ختم شد. آقای پوتين گفت که کشورش، برنامه های تسلیحاتی مشابهی را اجرا خواهد کرد.


جرج بوش، در حاشيه نشست G8 گفت: «اين موضوع بسيار مهم است که روسيه و روس ها بفهمند که من معتقدم جنگ سرد تمام شده و روسيه دشمن ايالات متحده آمريکا نيست و موضوعات بسياری وجود دارند که ما می توانيم بر سر آنها با هم همکاری کنيم.»


آقای بوش، ايران را به عنوان نمونه ای از موضوعاتی که دو کشور می توانند درباره آن با هم همکاری داشته باشند ذکر کرد.


جرج بوش اين اظهارات را در حالی بيان کرد که بسياری انتظار دارند نشست اخير رهبران هشت کشور صنعتی جهان به نتيجه مشخصی در زمينه تغييرات جوی و مهار گرمايش فزاينده زمين برسد.


در حال حاضر به رغم اينکه آلمان با حمايت فرانسه پيشنهاد داده است که G8 ، اهدافی روشن و کاملا قابل سنجش را در راه مبارزه با افزايش گازهای گلخانه ای تعيين کند، مخالفت های آمريکا، روسيه و چين موجب شده تا چشم انداز روشنی برای توافق بر سر اين پيشنهاد ديده نشود.


صبح روز پنج شنبه، پليس دو قايق را که در تلاش بود تا از کمربند حفاظتی – امنيتی اطراف اين هتل عبور کنند، متوقف کرده اند. سرنشينان قايق جوانان معترضی بودند که در تلاش بودند تا با گذشتن از اين کمربند امنيتی صدای اعتراض خود را به گوش رهبران G8 برسانند.

تونی بلر نخست وزير بريتانيا پس از ديدار با جرج بوش گفت که اميدوار است بر سر کاهش «قابل توجه» گازهای گلخانه ای توافق هايی صورت گيرد، اما وی نيز گفت که رهبران G8 به پيشنهاد صدراعظم آلمان روی خوشی نشان نداده اند.


خانم مرکل در پيشنهاد خود خواسته بود که رهبران توافق کنند تا سال ۲۰۵۰ ميلادی، ميزان انتشار گازهای گلخانه ای را به ميزان ۵۰ درصد کاهش دهند.


همزمان با برپايی نشست های G8 در رده های مختلف، هتل مجلل و لوکس محل برگزاری نشست در شهر هليگندام، با شدت بسيار توسط نيروهای امنيتی محافظت می شود.


مخالفان گروه هشت کشور صنعتی جهان می گويند که اين هشت کشور، بخش عمده سرمايه جهان را در اختيار دارند و تصميماتشان بر روی سرنوشت و حتی زندگی روزمره تک تک ساکنين کره زمين تاثير می گذارد، اما آنها حاضر نيستند که در اين تصميم گيری ها نمايندگان ساير کشورها را بپذيرند و تنها به منافع خود می انديشند.


اين مخالفان که هر روزه در اطراف محل برپايی نشست اعتراض های خود را نشان می دهند، چندين بار نيز از سوی پليس سرکوب شده اند.


صبح روز پنج شنبه، پليس دو قايق را که در تلاش بود تا از کمربند حفاظتی – امنيتی اطراف اين هتل عبور کنند، متوقف کرده است. سرنشينان قايق، جوانان معترضی بودند که در تلاش بودند تا با گذشتن از اين کمربند امنيتی، صدای اعتراض خود را به گوش رهبران G8 برسانند. طبق برنامه امنيتی آلمان به عنوان ميزبان، معترضين خشمگين، چندين کيلومتر از محل برپايی نشست دور نگاه داشته شده اند.


XS
SM
MD
LG