لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

آمادگی ترکیه برای ميانجیگری در مناقشه هسته‌ای ايران


 احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مشترک خبری با منوچهر متکی
احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مشترک خبری با منوچهر متکی
احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه با تاکید دوباره موضع آنکارا درباره مناقشه هسته‌ای ایران، اعلام کرد که ترکیه آماده میانجیگری در این باره است.

وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود در تهران اظهار داشت که ترکیه می‌تواند برای بکارگیری راه‌حل دیپلماتیک درباره مبادله سوخت اتمی کمک کند.

احمد داوود اغلو گفت: «اگر دوستان ایرانی‌ ما چنین تمایلی داشته باشند و اگر گمان می‌کنند چنانچه ما نقشی به عهده بگیریم اقدامی سنجیده است، ما چنین کاری انجام خواهیم داد.»

احمد داوود اغلو تصریح کرد: «ترکیه به عنوان کشور ثالث، آماده ایفای نقش میانجی برای مبادله اورانیوم یا دیگر موضوع‌های هسته‌ای است.»

به گفته دیپلمات‌ها ترکیه پیش از این به تهران پیشنهاد کرده بود که ایران اورانیوم خود را به خاک این کشور انتقال دهد و در آنجا مبادله صورت گیرد، اما ایران از این پیشنهاد استقبال نکرد.

ایران علی‌رغم توافق اولیه، با پیشنهاد وین که در پاییز سال گذشته، از پذیرش آن برای مبادله اورانیوم در خارج از کشور خودداری کرد؛ برپایه پیشنهاد وین، ایران می‌بایست ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را طی یک محموله تا آخر سال ۲۰۰۹ به روسیه تحویل می‌داد و در برابر، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیاتی امیرآباد تهران تحویل می‌گرفت؛ اورانیوم غنی‌سازی ۲۰ درصد غنی شده قرار بود برای تبدیل یه میله سوخت به فرانسه انتقال داده شود.

به گفته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تهران از آن رو از مبادله اورانیوم خودداری ورزید که به روسیه و فرانسه اعتماد لازم برای بازپس گرفتن اورانیوم را نداشت.

قدرت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده، در تلاشند که اعضای شورای امنیت را به دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران قانع کنند و تاکنون چندین دور از مذاکرات گروه ۱+۵ در این باره در نیویورک نیز برگزار شده است.

چین که عضو دایم شورای امنیت است به همراه برزیل و ترکیه که دو عضو غیردایم این شورا هستند تاکنون با تحریم ایران مخالفت کرده و همه طرف‌ها را به مذاکرات بیشتر فراخوانده‌اند.

در کنفرانس خبری مشترک وزیران خارجه ایران و ترکیه، منوچهر متکی نیز ضمن تاکید دوباره بر حسن روابط دو کشور اظهار داشت که درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز با همتای خود گفت‌وگو کرده است.

منوچهر متکی گفت: «در سال‌های اخیر به‌خصوص در یک ‌سال اخیر مشورت‌ها و ایده‌پردازی‌هایی انجام شده است . به‌خصوص در بخش تبادل سوخت که هنوز می‌تواند به عنوان یک ایده مورد پردازش قرار گیرد، در گفت‌وگوهای آنکارا و هم‌چنین در گفت‌وگوی امروز مشورت‌هایی در این ‌باره انجام شد. جمهوری اسلامی ایران رویکرد اصولی و منطقی در حمایت از گفت‌وگوها داشته و همین موضع اصولی را نیز اکنون دارد.»

منوچهر متکی روز دوشنبه اعلام کرده بود که ایران در حال مذاکره با اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت درباره پرونده هسته‌ای‌اش است؛ وی درعین حال تاکید کرده بود که ایران همچنان آماده تبادل اورانیوم است.

در واکنش با این اظهارات، فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز اظهار داشت که پیشنهاد تبادل اورانیوم همچنان برقرار است و اگر ایران با این پیشنهاد موافق است آن را به طور رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال درباره عملی شدن این پیشنهاد از سوی ایران ابراز بدبینی کرد؛ وی همچنین گفت به دلیل آنکه ایران اورانیوم بیشتری تولید کرده است، این پیشنهاد باید روزآمد شود.
XS
SM
MD
LG