لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

در خواست «اجلاس فوری» از سازمان امنیت اروپا


سازمان امنیت و همکاری اروپا،OSCE موظف است که این اجلاس فوری را برگزار کند.
سازمان امنیت و همکاری اروپا،OSCE موظف است که این اجلاس فوری را برگزار کند.
روسيه از سازمان امنيت و همکاری اروپا خواست که «اجلاسی فوری در رابطه با پيمان نيروهای متعارف در اروپا» برگزار کند.

وزارت امور خارجه روسيه روز چهارشنبه، با صدور بيانيه ای و خطاب به سازمان امنيت و همکاری در اروپا خواست که به دليل آنچه «مشکلات جدی پيش روی کشورهای ناتو بر سر پيمان نيروهای متعارف در اروپا» توصيف شده است، اين اجلاس فوری را برگزار کند.

پيمان «نيروهای متعارف»، استقرار تانک و نيروهای متعلق به ناتو و پيمان ورشوی سابق را در شرق اروپا محدود می کند.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه تا کيد شده که اين کشور، به عنوان يکی از امضا کنندگان پيمان «نيروهای متعارف در اروپا» از حق خود برای درخواست تشکيل يک کنفرانس فوقالعاده از تاريخ ۲۲ تا ۲۵ ‬خرداد ماه استفاده می کند.

اين پيمان حکم ميکند که چنين کنفرانسی ظرف پانزده روز از زمان درخواست برگزار شود.

به عقيده تحليلگران سياسی در روسيه، صدور اين بيانيه روز چهارشنبه وزارت امور خارجه اين کشور در آستانه اجلاس سران گروه هشت، به اختلافات فزاينده بين مسکو و واشنگتن دامن خواهد زد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: «اختلافات و سوء تفاهم پيش آمده ميان روسيه و پيمان آتلانتيک شمالی - ناتو - به دليل گسترش نيروهای اين سازمان و عدم اجرای توافقنامه مربوط به تطابق و سازگاری پيمان امضاء شده در سال ‪ ۱۹۹۹ ميلادی است.»

چنانکه در اين بيانيه نوشته شده است، روسيه اين درخواست را مطرح کرده تا رسما موضوعاتی چون «مشکلات ناشی از گسترش ناتو و امتناع اين سازمان از تصويب يک نسخه بازنگری شده پيمان»، به بحث گذاشته شوند.

در همين حال به عقيده کارشناسان مسائل سياسی در روسيه، يکی از منابع اصلی تنش آفرين ماه های اخير، طرح واشنگتن برای استقرار سيستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک است.

برخی تحليلگران سياسی در روسيه معتقدند، نشست سران گروه هشت نيز تحت الشعاع اختلافات روسيه و ايالات متحده قرارخواهد شد.
XS
SM
MD
LG