لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

هشدار پادشاه عربستان سعودی به محمود احمدی نژاد


پادشاه عربستان و رییس جمهوری ایران روز چهارم مارس با هم دیدار کرده بودند.
پادشاه عربستان و رییس جمهوری ایران روز چهارم مارس با هم دیدار کرده بودند.

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی هشدار داد که تهديد نظامی آمريکا را کم اهميت تلقی نکند و آن را جدی بگيرد.


سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی در گفت وگو با خبرنگار هفته نامه آمريکايی «نيوزويک» گفته است که ملک عبدالله، پادشاه اين کشور، به محمود احمدی نژاد گفته است تهديد نظامی آمريکا و احتمال حمله نيروهای آن کشور به ايران بر سر ادامه برنامه هسته ای را جدی تلقی کند و به او هشدار داده است که با «آتش» بازی نکند.


محمود احمدی نژاد و ملک عبدالله روز چهارم ماه مارس، تقريبا چهار هفته پيش در رياض با يکديگر ديدار و گفت و گو کردند و به گفته وزير امور خارجه عربستان سعودی، در اين ديدار پادشاه عربستان به رييس جمهوری اسلامی ايران گفته است، نبايد تصور کند که احتمال حمله آمريکا به ايران وجود ندارد و تاکيد کرده است احتمال اين تهديد می تواند بسيار ملموس باشد.

ملک عبدالله همچنين به آقای احمدی نژاد گفته است: «چرا چنين ريسکی می کنيد که می تواند موجب آسيب رسيدن به ايران بشود؟»


ملک عبدالله اين پرسش را هم مطرح کرده است: «چرا برای غنی سازی اورانيوم عجله می کنيد و چه لزومی دارد که حتما اين کارهای هسته ای در سال جاری انجام شود، آيا نمی توانيد سال آينده يا حتی پنج سال ديگر روند فرآوری و غنی سازی اورانيوم را دنبال کنيد؟»

وزير امور خارجه عربستان سعودی در اين مصاحبه گفته است، ملک عبدالله که با صراحت صحبت می کند، در سخنانش به رييس جمهوری ايران گفت: «شما در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می کنيد.» اما محمود احمدی نژاد اين موضوع را رد کرد.


با اين وجود ملک عبدالله تاکيد کرد و افزود، حتی اگر شما اين موضوع را تکذيب بکنيد، اين دخالت ها باعث ايجاد فضای بدی عليه ايران در کشورهای عربی شده است و بايد به اين دخالت ها پايان داده شود.

سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودی به خبرنگار مجله نيوزويک گفته است: «به هيات ايرانی گفتيم دخالت شما در عراق به سود آنها نيست و به عراقی ها آسيب می رساند.»


وی افزوده است که به نظر او، «دخالت جمهوری اسلامی در برخی کشورهای مسلمان»، موجب ناراحتی و شکايت رهبران اين کشورها شده است.


او اينگونه «دخالت ها» را خطرناک توصيف کرده و گفته است: «اين کارها ممکن است موجب ستيزه بين شيعيان و سنی ها شود.»


وی همچنين در اين مصاحبه، بازداشت ۱۵ ملوان و نظامی بريتانيايی توسط جمهوری اسلامی ايران را يک «فاجعه» توصيف کرده و می گويد: «اينک زمانی نيست که ايران بخواهد خود را با چنين ماجرايی درگير سازد.»


XS
SM
MD
LG