لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

ابراز تمایل عربستان برای شرکت در کنفرانس صلح


سعود الفیصل (چپ) در کنار رابرت گیتس و کاندولیزا رایس
سعود الفیصل (چپ) در کنار رابرت گیتس و کاندولیزا رایس

وزير امور خارجه عربستان سعودی، روز چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور، در کنفرانس صلح خاورميانه که قرار است در پایان سال جاری برگزار شود، شرکت خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در صورتی که عربستان در اين کنفرانس که به پيشنهاد جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا برگزار خواهد شد، شرکت کند، نخستين تماس ديپلماتيک رسمی ميان دو کشور عربستان و اسراييل برقرار خواهد شد.


ناظران اوضاع منطقه، تماس رسمی دو کشور اسراييل و عربستان سعودی را «گامی بسيار بزرگ» در مسير صلح برای خاورميانه ارزيابی می کنند.


به رغم اينکه عربستان سعودی از متحدان قديمی ايالات متحده آمريکا در منطقه است اما هيچ گاه رابطه ای با کشور اسراييل نداشته است، در حالی که برخی کارشناسان می گويند که تماس مستقيم عربستان با اسراييل می تواند به تحولات مربوط به صلح کشورهای عربی با اسراييل، سرعت بخشد.


«زمانی که ما از سوی وزير (رايس) دعوتنامه ای برای حضور در اين کنفرانس دريافت کنيم، زمانی که اين اتفاق رخ دهد، ما آن را بررسی خواهيم کرد و برای حضور نيز مشتاق خواهيم بود.»
سعود الفیصل

شاهزاده سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان، روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا گفت: «زمانی که ما از سوی وزير (رايس) دعوتنامه ای برای حضور در اين کنفرانس دريافت کنيم، زمانی که اين اتفاق رخ دهد، ما آن را بررسی خواهيم کرد و برای حضور نيز مشتاق خواهيم بود.»



وی افزود: «ما به کنفرانس صلح، به عنوان راهکاری که روند صلح، مشکلات صلح و هسته اصلی اين مشکلات، قلب تپنده آن باشد علاقه منديم، نه فقط يک لژ مخصوص برای گپ زدن که به صلح کمکی نکند.»


آقای فيصل در ادامه تشريح کرد که احتمالا حضور عربستان سعودی در چنين کنفرانسی، مشروط به موضوعات از پيش تعيين شده برای جلسات کنفرانس خواهد بود.


کشورهای عربی برای حضور در اين کنفرانس پيش از اين تحت فشار قرار گرفته اند و انتظار می رود که در اين کنفرانس، برخلاف نشست هايی که تا امروز انجام شده و بيشتر نتايج نمادين داشته، راه حلی واقعی تر برای صلح خاورميانه به دست آيد.


اهود المرت، نخست وزير اسراييل نيز در واکنش به اظهارات تازه وزير امور خارجه عربستان، با صدور بيانيه ای اعلام کرد که اميدوار است، بسياری از کشورهای عربی در اين کنفرانس بين المللی که احتمالا در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، شرکت کنند.


حمایت از دولت عراق


وزير امور خارجه عربستان همچنين در بخش ديگری از اظهاراتش گفت که عربستان سفارت خود را در بغداد بازگشايی خواهد کرد و در اين کشور، از سياست های آمريکا برای بازگشت ثبات و امنيت به عراق، حمايت خواهد کرد.



الفیصل: «به عنوان نشانه ای از حسن نيت ما، اجازه داديم که تيم آنها (عراق) ببرد.»

وی تاکيد کرد که زمان بازگشايی اين سفارتخانه، محرمانه است. عربستان سعودی از زمان جنگ نخست خليج فارس در دهه ۹۰ ميلادی، در بغداد سفارتخانه نداشته است.


سعود الفيصل گفت: «ما ضمن بيان اميواری خود (به رايس)، اعلام کرده ايم که با عراق، همکاری نزديکی در زمينه مسايل امنيتی، به ويژه تروريسم خواهيم داشت.»


در هفته اخیر رسانه های آمریکایی در گزارش هایی از نارضایتی دولت این کشور از عملکرد عربستان در قبال عراق خبر داده بودند.


روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از منبعی مطلع نوشته بود که عربستان، برای شکست دولت شیعه عراق تلاش می کند و نوری المالکی، نخست وزیر عراق را «مامور ایران» توصیف می کند.


اما روز چهارشنبه وزير امور خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش از دولت کنونی عراق حمايت می کند.


وی همچنین با اشاره به بازی فينال رقابت های جام ملت های آسيا که عربستان از عراق شکست خورد، گفت: «به عنوان نشانه ای از حسن نيت ما، اجازه داديم که تيم آنها (عراق) ببرد.»


XS
SM
MD
LG