لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

توافق هسته‌ای آمریکا و امارات به‌زودی اجرایی می‌شود


ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که آمریکا و امارات متحده عربی به زودی توافق‌نامه همکاری در زمینه تولید انرژی هسته‌ای را با تایید کنگره ایالات متحده نهایی می‌کنند.

امارات متحده عربی گرچه سومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است به دنبال ساخت چند رآکتور هسته‌ای برای تامین ۴۰ هزار مگاوات برق اضافی موردنیاز خود است.

ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره این توافق‌نامه که اولین همکاری اتمی آمریکا با یک کشور عربی خاورمیانه است به خبرنگاران گفت: «در حال رسیدن به مرحله نهایی تلاش‌های خود برای اجرای این توافق‌نامه هستیم.»

این قرارداد که رئیس جمهور ایالات متحده در ماه مه، خردادماه، آن را تایید کرد و برای بررسی به کنگره فرستاد، میلیادرها دلار ارزش دارد، و بر اساس تخمین‌های شورای تجارت آمریکا و امارات می‌تواند بیش از ۱۰ هزار شغل ایجاد کند.

به‌رغم ابراز نگرانی عده‌ای از نمایندگان ایالات متحده در مورد روابط امارات متحده عربی با جمهوری اسلامی، کنگره آمریکا در مهلت ۹۰ روزه خود که روز شنبه گذشته به پایان رسید قطعنامه عدم تایید صادر نکرد و این توافق‌نامه را به اتفاق آرا به تصویب رساند.

قرارداد ساخت رآکتورهای هسته‌ای امارات به محض تایید تامین تمام شرایط از سوی دو کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گام بعدی برای ایالات متحده در این قرارداد اطلاع یافتن از شرایط امارات است تا قرارداد رسما به اجرا گذاشته شود.

مقامات وزارت صنایع آمریکا می‌گویند امیدوارند که این آخرین مرحله قانونی ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده به پایان برسد.

توافق‌نامه آمریکا و امارات در زمینه ساخت رآکتورهای هسته‌ای و تامین سوخت آنها در خارج از امارات در حالی به اجرایی شدن نزدیک می‌شود که قدرت‌های جهانی از ایران خواسته‌اند حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را تا پیش از پایان سال جاری میلادی، دی‌ماه ۱۳۸۸، برای غنی‌سازی بیشتر به خارج بفرستد.

بر اساس موافقت اصولی ایران با شش قدرت جهانی در ژنو، قرار شد ايران اورانيوم غنی‌شده خود با غلظت پايين را به روسيه بدهد تا در آن‌جا به اورانيوم با غنای ۲۰ درصد تبديل شده و سپس فرانسه آن را به ميله‌های سوخت تبديل کند.
XS
SM
MD
LG