لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

«بحران لبنان جدی و خطرناک است »


نمايندگان اکثريت پارلمان لبنان ، تظاهرات حزب الله را کودتائي عليه دولت قانوني اين کشور توصیف کردند.
نمايندگان اکثريت پارلمان لبنان ، تظاهرات حزب الله را کودتائي عليه دولت قانوني اين کشور توصیف کردند.

عمرو موسی دبيرکل اتحاديه عرب بحران لبنان را «جدی و خطرناک» توصيف و ازجناح های درگير خواست تا با گفت وگو بحران را حل کنند.



عمرو موسی که برای ميانجی گری بين جناح های درگير در لبنان به بيروت سفر کرده است در ديدار با نبيه بری، رييس پارلمان لبنان و رهبر حزب امل از گروه های متحد با حزب الله، فواد سينوره ، نخست وزير لبنان، و نمايندگان حزب الله بر ضرورت حل بحران لبنان از طريق گفت و گو تاکيد کرد.



دبيرکل اتحاديه عرب گفت :« من در ديدار با نمايندگان حزب الله به آنها گفتم پايان دادن به بحران کنونی ضروری است».



آقای عمرو موسی می گويد روز دوشنبه ،۴ دسامبر، راه حلی هايی برای حل بحران لبنان ارايه خواهد کرد.


کشته شدن يک نفر در درگيری های بيروت


در درگيری ميان طرفداران و مخالفان دولت لبنان در خيابان های بيروت يک نفر کشته و سه نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در گيری در محله «کاس کاس» که بيشتر ساکنان آن طرفدار نخست وزير لبنان هستند، رخ داده است.


سومین روز تظاهرات مخالفان دولت لبنان


تظاهرات طرفداران حزب الله لبنان و مخالفان دولت فواد سینیوره وارد سومین روز خود شد و صدها تن از آنها برای دومین شب متوالي در خيابانهاي بيروت ماندند و اعلام کرده اند تا برکناري نخست وزير دست از تظاهرات نخواهند کشيد .


فواد سنيوره که همراه با وزراي دولت، از آغاز تظاهرات در ساختمان نخست وزيري بسر مي برد ، پس ازمراسم يادبودي که به مناسبت ترور پيرجميل وزير صنايع لبنان، در ساختمان دولت برگزار شد بار ديگر اعلام کرد: تنها گفت و گو، راه حل مناسب براي خروج از بحران سياسي است .


نخست وزير لبنان تاکيد کرد که قصد کناره گيري از مقامش را ندارد .


در همین حال، نمايندگان اکثريت پارلمان لبنان که مخالف نفوذ سوريه در کشورشان هستند، تظاهرات حزب الله لبنان و هم پيمانان آنها را کودتائي توصيف مي کنند که عليه دولت قانوني اين کشور درجريان است .


از سوی دیگر، دفتر ایهود اولمرت نخست وزير اسراییل اعلام کرد: مقامات اسرائيلي بحران سياسي لبنان را به دقت زير نظر دارند زيرا به گفته آنان عواقب اين بحران مي تواند اثر مستقيمي بر اسرائيل داشته باشد .


حسني مبارک رئيس جمهوري مصر نيز روز شنبه در واکنش به بحران لبنان هشدار داد: تظاهرات حزب الله لبنان و هم پيمانان آنها نبايد منجر به دخالت کشورهاي خارجي در اين کشور شود زيرا در چنين صورتي خطر نابودي لبنان وجود دارد .


تاکید عمر موسی بر وحدت ملی لبنان


دبیرکل اتحادیه عرب در سفر روز یکشنبه خود به لبنان با امیل لحود، رییس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو می کند.


وی دو هفته پیش در بیروت با فواد سینیوره، نخست وزیر و نبیه بری، رییس مجلس لبنان دیدار و گفت و گو کرد.

عمرو موسی برای شرکت در تشییع جنازه پیر جمیل، وزیر صنایع لبنان، که درهنگام بازگشت به منزلش ترور شد، به بیروت سفر کرده بود.


پیر جمیل ازمسیحیان لبنان و نیز از سیاستمداران مخالف سوریه در کابینه سینیوره بود. در مراسم تشییع جنازه وی، پدر پیر جمیل حاضر نشد تسلیت نبیه بری، که از شیعیان لبنان و دارای روابط نزدیک و خوبی با ایران و سوریه است، را بپذیرد.


این حرکت نشانه ای بود از این که شکاف سیاستمداران متمایل به سیاست های غربی و جناح متمایل به سیاست های حفظ و مقاومت در خاورمیانه در کابینه فعلی لبنان جدی است.


دبیرکل اتحادیه عرب در سفر خود به لبنان با امیل لحود، رییس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو می کند. بیروت در حال حاضر شاهد تظاهرات هواداران حزب الله است که درخواست استعفای دولت را مطرح کرده اند.



دولت به کارخود ادامه می دهد

فواد سینوره،نخست وزیر لبنان، در واکنش به نا آرامی ها اخیر می گوید تا زمانی که دولت از حمایت پارلمان و قانون اساسی برخوردار باشد او به کار خود ادامه خواهد داد.


در دومین روز از نا آرامی ها لبنان، هزاران نفر از هواداران حزب الله با اجتماع در میدان مرکزی بیروت خواستار استعفای دولت فواد سینوره شدند.


به گزارش خبرگزاری آسوسیتدپرس، آقای سینوره از حزب الله دعوت کرد تا مذاکرات خود را برای گرفتن نقش مهم تر در دولت از سر بگیرد، اما نخست وزیر لنبان دراین باره پیشنهاد مشخصی ارایه نکرد.


نخست وزیر لبنان گفت:«حضور در خیابان ها راه حلی یک جانبه برای حل مشکلات است و ما را به جای مشخصی رهنمون نخواهد کرد. ما می توانیم برای حل اختلافات مان گفت وگو کنیم ».


ورود وزیر خارجه بریتانیا به بیروت


مارگرت بکت، وزیر امورخارجه بريتانيا، وارد بيروت شد تا ضمن ديدار با مقامات دولتی لبنان حمايت بریتانیا را ازدولت حاکم لبنان اعلام کند.


خانم بکت پس از ورود به بيروت به خبرنگاران گفت دولت فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، با انتخابات آزاد و مردمی به قدرت رسيده و بریتانیا از اين دولت حمايت می کند. وی به مخالفان دولت هشدار داد حالا زمان کمک به دولت برای بازسازی لبنان است و به جای اعتراض بايد به کارهای مهمتر کرد.


لبنان در جريان جنگ ۳۴ روزه و حمله اسراييل به لبنان خسارت های زيادی را متحمل شد.


سگولن رويال، کانديدای حزب سوسيال فرانسه در انتخابات رياست جمهوری نيز روز جمعه گذشته در بيروت با مقامات لبنانی ديدار و حمايت خود از دولت را اعلام کرد.


اعتراض حزب الله ادامه دارد


ده ها تن از هواداران حزب الله لبنان، که روز جمعه در تظاهرات گسترده ای عليه دولت فواد سينيوره نخست وزير اين کشور شرکت کردند، شب را در ميدان مرکزی شهر بيروت وخيابان های منتهی به ساختمان دولت گذراندند. به گزارش خبرگزاری رويترز، حزب الله لبنان، خواستار کناره گيری دولت فواد سينيوره از قدرت است.

در مقابل رهبران گروهای سياسی مخالف دخالت سوريه در امور لبنان، حزب الله را متهم می کنند که با برگزاری تظاهرات قصد کودتا عليه دولت فواد سينيوره را دارد. آنها می گويند که حزب الله لبنان، تحت نفوذ کشورهای ايران و سوريه قرار دارد.

ايران همواره اتهام کمک نظامی به حزب الله را تکذيب کرده و مقام های جمهوری اسلامی می گويند که تنها « حامی معنوی » گروه حزب الله لبنان هستند.

حزب الله و متحدانش خواهان در اختيار داشتن يک سوم کرسی های هيئت دولت اند تا قدرت وتوی مصوبات دولت را داشته باشند.

دولت سينيوره که از پشتيبانی اکثريت پارلمان برخوردار است، اعلام کرده است که در برابر خواست گروههای برگزارکننده تظاهرات، عقب نشينی نمی کند.

سعد حريری يکی از رهبران سنی مخالف سوريه، در يک مصاحبه تلويزيونی گفت : « معترضانی که از سوی حزب الله به خيابان های بيروت فرستاده شده اند ، قادر نخواهند بود دولت را سرنگون کنند. »

واکنش کوفی عنان

کوفی عنان - دبيرکل سازمان ملل، در گزارشی که روز جمعه، دهم آذر، به شورای امنيت سازمان ملل ارائه داد، اعلام کرد که از اوائل ماه سپتامبر- از سه ماه پيش تا امروز، مدارک و شواهدی دال بر ۱۳ مورد قاچاق اسلحه و مهمات از مرز سوريه به لبنان دريافت کرده است.

برخی ديپلمات های غربی، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که عليرغم ممنوعيت انتقال اسلحه به حزب الله لبنان، اسلحه و مهمات از طريق مرز سوريه به جنوب لبنان منتقل می کند. جمهوری اسلامی ايران، همواره اين اتهام را رد کرده و مقام های تهران، خود را « حامی معنوی » حزب الله لبنان می نامند.

آقای عنان در گزارش به شورای امنيت گفت ادامه انتقال قاچاق اسلحه به جنوب لبنان، نشانگر بی نتيجه بودن حفاظت از مرزهای لبنان است و بايد امنيت اين مرزها برقرار شود.

دبيرکل سازمان ملل، خواهان اجرای قطعنامه ی شورای امنيت مبنی برخلع سلاح کامل همه گروههای شبه نظامی در لبنان، ازجمله حزب الله شد.

حزب الله و متحدان آن که عموما طرفدارسوريه يا ايران هستند، خواهان در اختيار داشتن يک سوم کرسی های هيئت دولت اند تا قدرت وتوی مصوبات دولت را داشته باشند.

دولت سينيوره که از پشتيبانی اکثريت پارلمان برخوردار است، اعلام کرده است که در برابر خواست گروههای برگزارکننده تظاهرات، عقب نشينی نمی کند.

صدها هزار تظاهرات کننده روز جمعه، شب گذشته به خانه هاشان رفتند تا امروز بارديگر به خيابان ها برگردند و تظاهرات ضد دولتی را از سر بگيرند. شماری از اين تظاهرات کنندگان، جمعه شب را در چادرهايی که در خيابان و در نزديکی مجتمع دولت برپا کرده اند، به سر بردند.

حمایت عربستان از دولت لبنان

در تحولی ديگر ، ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در يک تماس تلفنی با فواد سينيوره نخست وزير لبنان ، به او اطمينان داد که رياض از دولت لبنان حمايت می کند واجازه نخواهد داد اوضاع اين کشور نا آرام شود.

با اين حال خبرگزاری ها از لبنان گزارش می دهند که مردم اين کشور نگرانند که اختلافات سياسی اخير به درگيری ميان گروههای موافق ومخالف سوريه منجر شود.


XS
SM
MD
LG