لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

وعده دوباره دولت برای «مجازات گران‌فروشان»


روزنامه‌های تهران امروز و کیهان آغاز «محاکمه ۳۲ متهم پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» را مورد توجه قرار داده‌اند. تهران امروز تاکید کرده است که «رد پای جریان انحرافی دولت در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گم نشود».

روزنامه تهران امروز در شماره شنبه گزارشی از «چالش بر سر تعیین دستمزد کارگران برای سال ۹۱» منتشر کرده و نوشته است که «تورم بالا و کاهش قدرت خرید کارگران مشکل‌آفرین شده است».

روزنامه جمهوری اسلامی از «میانجی‌گری پادشاه عمان برای مذاکره» و «کاهش تنش ایران و آمریکا» خبر داده است، و روزنامه جام جم نیز از «وعده» دوباره دولت برای «مجازات گران‌فروشان».

روزنامه خراسان نوشته است که محمود احمدی‌نژاد «دستور به کارگیری پنج هزار مربی قرآن در مدارس» را امضا کرده، و روزنامه کیهان خبر داده است که «اصول‌گرایان» در جریان رقابت‌های انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به «پنج جبهه» تقسیم شده‌اند.

«ردپای جریان انحرافی دولت در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گم نشود»‌

روزنامه‌های تهران امروز و کیهان برگزاری «محاکمه ۳۲ متهم پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه تهران امروز با اشاره به این که «دادگاه بزرگ‌ترین تخلف مالی سیستم بانکی موسوم به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی با قضاوت ناصر سراج امروز، شنبه ۲۹ بهمن، برگزار می‌شود» تاکید کرده است که «ردپای جریان انحرافی در اختلاس گم نشود».

به گزارش این روزنامه، «بر اساس آخرین اظهارات مقامات قضایی کشور اتهام ۵ نفر از ۳۲ متهمی که امروز محاکمه می‌شوند، ‌افساد فی‌الارض است» و «نکته مهم» درباره این دادگاه نیز «‌برگزاری علنی آن است که بر اساس قانون بر اساس تصمیم قاضی پرونده یعنی سراج اتخاذ شده است».

تهران امروز نوشته است که «اولین کیفرخواست متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی در حالی به دادگاه ارسال و دادگاه آن شنبه ۲۹ بهمن برگزار می‌شود که پیش از این برخی اخبار حکایت از نقش جریان سیاسی خاص موسوم به انحرافی در آن داشت، ولی اخیرا خبری از حضور سران این جریان بین متهمان منتشر نشده است».

این روزنامه با مروری بر افشای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و تشکیل پرونده قضایی آن «توصیه‌های اسفندیار رحیم مشایی» به نفع عاملان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و نیز دست داشتن برخی دیگر از مقامات دولتی در بزرگ‌ترین فساد بانکی ایران را یادآوری کرده و نوشته است که «اولین خبر درباره نقش جریان انحرافی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به سندی باز می‌گردد که از طریق برخی مجاری منتشر شد» و «این سند که هیچ ‌گاه صحت آن رد نشد حاوی توصیه اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد به شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و حمید بهبهانی وزیر وقت راه درباره واگذاری سهام شرکت فولاد خوزستان بدون برگزاری تشریفات قانونی مزایده به گروه امیر منصور آریا در قالب شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه‌آهن، تراورس، بود».

تهران امروز ضمن تاکید بر این که «عوامل جریان انحرافی از آن هراس داشتند که به خاطر اختلاس از صحنه سیاست یعنی آستانه انتخابات مجلس کنار زده شوند» نوشته است که «باید منتظر ماند و دید که از ۳۲ متهمی که شنبه ۲۹ بهمن در دادگاه حاضر می‌شوند کدام یک مربوط به جریان انحرافی هستند و نقش این جریان در اختلاس ۳ هزار میلیاردی چقدر است».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در یادداشتی با تیتر «بر بلندای عدالت» نوشته است که «با گشوده شدن پرونده فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی، رسانه‌های ضدانقلاب با ذوق‌زدگی و با تمام پتانسیل و ظرفیت رسانه‌ای خود به صحنه آمدند و طی شش ماه گذشته حجم انبوهی از مطالب و گزارش‌ها و تحلیل‌هایی را تولید کردند تا این نتیجه را قطعی جلوه دهند که جمهوری اسلامی توان برخورد قانونی و قضایی با این فساد هنگفت و نجومی را ندارد»، «دستگاه قضایی مستقل نیست و تابع مصلحت‌جویی‌های سیاسی رفتار خواهد کرد» و «این پرونده بزرگ فساد در مسیر قضایی و برخورد قانونی به سرانجام نمی‌رسد».

این روزنامه برگزاری دادگاه ۳۲ متهم پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را نشانه «قاطعیت» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی توصیف کرده و خطاب به کسانی که از آنها به عنوان «رسانه‌های ضد انقلاب» نام برده نوشته است که «اکنون این سؤال به میان می‌آید که آیا این اقدامات قاطع دستگاه قضایی نشان‌دهنده ماست‌مالی شدن پرونده فساد بانکی است؟»

کیهان همچنین نوشته است که در جریان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی «افرادی با مسئولیت‌های بالا و حتی با سابقه وکالت (نمایندگی مجلس) یا وزارت نیز مورد تحقیق و احضار قرار می‌گیرند و حتی برخی از مسئولیت‌هایشان برکنار شدند و برخی نیز علی‌رغم فشارهای سیاسی بازداشت شدند».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی یادآوری کرده که «پرونده فساد بانکی اخیر دل آحاد مردم و دلسوزان انقلاب که سرمایه‌های اصلی این نظام هستند را شکست»، اما در عین حال نوشته است که «این فساد هنگفت و این پلشتی با نسخه حکومتی جمهوری اسلامی ناسازگار است» و «با اقتدار دستگاه قضایی تا فرجام نهایی این پرونده و صدور آرا و احکام دادگاه، دشمنان و بدخواهان نظام» خواهند دید که «ایران اسلامی در حوزه قضایی بر بلندای عدالت ایستاده است».

«چالش بر سر تعیین دستمزد کارگران برای سال ۹۱»

روزنامه تهران امروز در شماره شنبه گزارشی از «چالش بر سر تعیین دستمزد کارگران برای سال ۹۱» منتشر کرده و نوشته است که «تورم بالا و کاهش قدرت خرید کارگران مشکل‌آفرین شده است».

این روزنامه با اشاره به برگزاری «جلسات برای تعیین کف دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال»، نوشته است که «امسال نیز مثل هر سال جلسات دستمزد قرار است از‌‌ همان اسفندماه شروع شود، اما با یک تفاوت خیلی مهم که از سال گذشته هدفمندی یارانه‌ها تاثیر مستقیمی بر روی معیشت و قدرت خرید خانوارهای کارگری گذاشته است».

تهران امروز ضمن تاکید بر این که بیشتر اقلام سبد هزینه خانوار «افزایش قیمت قابل توجهی یافته است» می‌گوید که «بررسی‌ها برای تعیین سبد دستمزد نشان می‌دهد که قیمت کالاهای موجود در این سبد حداقل ۵۰ درصد رشد داشته‌اند».

این روزنامه از قول علی‌اکبر عیوضی مسئول کمیته مزد استان تهران نوشته است که «نرخ سبد هزینه خانوار کارگری را نمی‌توانیم بیش از ۸۰۰ هزار تومان اعلام کنیم»، اما «نرخ خط فقر در کلان‌شهرهای کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است».

تهران امروز همچنین خبر داده است که علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس هشتم نیز با اعلام این که «حداقل دستمزد سال آینده کارگران نمی‌تواند از ۵۰۰ هزار تومان کمتر باشد» گفته است که «شکاف بزرگی بین واقعیت‌ها با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی وجود دارد».

به‌کارگیری ۵ هزار مربی قرآن در مدارس

روزنامه خراسان خبر داده است که محمود احمدی‌نژاد «دستور به کارگیری ۵ هزار مربی قرآن در مدارس» را امضا کرده است.

این روزنامه از قول محمد بنیادی، مدیرکل دفتر نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش نوشته است که «رئیس جمهور دستور به‌کارگیری ۵ هزار نیروی متخصص قرآنی در مدارس کشور را امضا کرد» و این نیرو‌ها برای اجرای «طرح ملی حفظ قرآن کریم در بین دانش‌آموزان» و «به شکل «کارمعین» در مدارس قرآنی به کار گرفته می‌شوند».

به گفته محمد بنیادی، وزارت آموزش و پرورش ۵ هزار مربی قرآن که با دستور رئیس دولت به کار گرفته می‌شوند را از «نیروهای شاخص که از بین حافظان قرآن کریم یا مدارک مرتبط هستند با مشارکت دانشگاه‌های علوم قرآنی جذب کرده یا خواهد کرد».

میانجی‌گری پادشاه عمان برای کاهش تنش ایران و آمریکا

روزنامه جمهوری اسلامی از «میانجی‌گری پادشاه عمان برای مذاکره» و «کاهش تنش ایران و آمریکا» خبر داده است.

این روزنامه به نقل از «منابع خبری کشور عمان» گزارش داده است که سلطان قابوس، پادشاه عمان، برای دعوت از باراک اوباما رئیس ‌جمهوری آمریکا به این کشور جهت مذاکره برای پایان دادن اختلافات موجود بین ایران وآمریکا» تلاش می‌کند.

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به «مذاکره تلفنی صبح پنج‌شنبه محمود احمدی‌نژاد با سلطان قابوس» نوشته است که پس از این مذاکره تلفنی، اخبار مربوط به میانجی‌گری پادشاه عمان میان آمریکا و ایران «تا حدودی قوت» گرفته است.

این روزنامه همچنین نوشته است که مقامات ارشد عمان «از وقوع هرگونه جنگ و درگیری در منطقه و به ویژه در خلیج فارس به شدت نگرانند، چرا که در صورت وقوع چنین جنگی، هیچ کشوری در امان نخواهد ماند» و از همین رو «مقامات عمانی در تلاشند تا به صورت همزمان با رئیس جمهوری آمریکا و مقامات ایرانی مذاکره کنند تا گامی در راستای کاهش تنش بردارند».

این روزنامه نوشته است که «عمان یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که به دلیل روابط مثبت خود با ایران و آمریکا توانسته در مواردی میان دو کشور نقش ایفا کند» که از جمله «وساطت پادشاه عمان برای آزادی سه آمریکایی» بازداشت شده از سوی جمهوری اسلامی بود که به آزادی آنها «با پرداخت وثیقه» منجر شد.

وعده دوباره دولت برای «مجازات گران‌فروشان»

روزنامه جام جم از «وعده» دوباره دولت برای «مجازات گران‌فروشان» گزارش داده و نوشته است که «در حالی که از اول اسفند فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالای شب عید در کشور آغاز به کار می‌کنند، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجازات سنگین گران‌فروشان در این ایام خبر داده است».

به نوشته این روزنامه، «هدف از برپایی این فروشگاه‌ها کنترل قیمت کالاهای مصرفی و اساسی مردم در شب عید اعلام شده است، چرا که میزان خرید و مصرف کالاهای اساسی در اسفندماه افزایش خواهد یافت» و «نوسانات قیمت ارز و مشکلاتی که هم‌اکنون در تجارت با امارات و «گشایش ال‌سی‌های درهمی» ایجاد شده هم بهانه به دست برخی فروشندگان داده است تا قیمت کالاهای خود را افزایش دهند».

جام جم احتمال داده است که طی ماه پایانی سال «بازار با مسائلی چون کمبود مصنوعی برخی کالا‌ها، احتکار یا کم‌فروشی و در ‌‌نهایت گران شدن قیمت برخی کالا‌ها مواجه شود»، و با اشاره به شتاب گرانی‌ها در هفته‌های اخیر نوشته است که «افزایش قیمت گوشت قرمز، لبنیات، برنج و حبوبات و برخی شوینده‌ها از جمله این موارد است».

به نوشته این روزنامه، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت «کسبه و بازاریان» را به عنوان عامل گرانی‌ها معرفی کرده و گفته است که «برخی کسبه برخلاف تعهداتی که دارند، نوسانات قیمت ارز را بهانه کرده و قیمت کالاهای خود را افزایش می‌دهند»، اما «هیچ‌گونه افزایش قیمتی منطقی و پذیرفتنی نیست» و «با افزایش گشت‌ها و بازرسی‌های محسوس و نامحسوس که اسفندماه افزایش نیز خواهد یافت، هیچ گران‌فروشی در امان نخواهد بود».

بازتاب انتخابات مجلس نهم در روزنامه‌های شنبه

روزنامه کیهان خبر داده است که «اصول‌گرایان» در جریان رقابت‌های انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به «پنج جبهه» تقسیم شده‌اند.

این روزنامه وابسته به جناح حاکم «جبهه متحد اصول‌گرایان، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جبهه ایستادگی، جبهه بصیرت و بیداری، و جبهه صدای ملت» را به عنوان پنج تشکل انتخاباتی نام برده که از سوی جناح حاکم در انتخابات حضور دارند.

علی عباسپور تهرانی فرد نماینده اصول‌گرای مجلس هشتم که در انتخابات نهمین دوره مجلس با علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان و شماری دیگر از «اصول‌گرایان منتقد» در روزهای اخیر «جبهه صدای ملت» را تشکیل داده، طی یادداشتی با تیتر «اختلاف ما، جبهه اصول‌گرایان و دولتی‌ها» در روزنامه مردمسالاری نوشته است که «اگر امروز مشاهده می‌کنیم جبهه منتقدان دولت تشکیل شده به دلیل برخی کم‌لطفی‌های جبهه متحد اصول‌گرایان بوده است» و «مواضع بنده، آقای علی مطهری و آقای حمیدرضا کاتوزیان در مجلس مشخص بود: ما در حقیقت تلاش می‌کردیم که به دولت در اجرای قانون مصوب و برنامه‌های اجرایی کمک کنیم اما مشکل از اینجا آغاز شد که نمی‌توانستیم مقابل تخلفات آشکار دولت سکوت کنیم».

عباسپور تهرانی فرد نوشته است که «ما در چارچوب اصول‌گرایی حرکت کردیم و در این چارچوب هم حرکت خواهیم کرد، اما منتظر بودیم که ببینیم جبهه متحد اصول‌گرایان به اندازه‌ای چتر خودش را گسترده خواهد کرد که همه تفکراتی که بر اساس منشور جامعتین تعریف شده در سایه حمایت خودش بگیرد؟»، اما «با کمال تاسف امروز نه تنها نفوذ برخی دولتی‌ها را در جبهه متحد اصول‌گرایان مشاهده کردیم بلکه نفوذ برخی از تفکرات خاص را هم در جبهه متحد اصول‌گرایان دیدیم» و «معتقد هستیم که لیست معرفی شده از سوی جبهه متحد اصول‌گرایان، لیست بسیار محدودی است و تنها گوشه‌ای از تفکرات گسترده اصول‌گرایان را می‌تواند نمایندگی کند».

محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم، نیز طی یاداشتی در روزنامه تهران امروز بر «مشارکت پرشور و هوشیاری اصول‌گرایان» در انتخابات تاکید کرده و گفته است که «چنان چه مردم تشتت و از هم‌گسستگی زیادی در میان اصول‌گرایان مشاهده کنند، ‌نتیجه خرد شدن و شکستن آرا خواهد بود» و «تعدد لیست‌های اصول‌گرا به نفع این مجموعه نیست».

روزنامه خراسان سرمقاله شماره ۲۹ بهمن‌ماه را به «اهمیت انتخابات نهم» اختصاص داده و نوشته است که «انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای شرایطی متفاوت از دوره‌های پیشین به ویژه دوره‌های انتخابات گذشته مجلس است، اولین انتخابات پس از انتخابات ریاست جمهوری و فتنه سال ۱۳۸۸ است» و «در داخل و خارج از کشور توجه بیشتری به رفتار مردم در این دوره خواهد شد».

علاوه بر این، روزنامه خراسان نوشته است که «هیچ یک از جبهه‌های انتخاباتی برنامه‌ای برای اداره کشور ارائه نداده است» و اطلاعی از این که «در مجلس نهم چه خواهند کرد، ارائه نداده‌اند تا به قضاوت عمومی گذاشته شود».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در شماره شنبه طی گزارشی درباره «التهاب‌آفرینی دشمن در انتخابات نهم» نسبت به «چالش‌زایی قومیت‌گرایی و قبیله‌گرایی» هشدار داده است.

این روزنامه مدعی شده است که «قبیله‌گرایی در ایران همواره در پیوند مستمر با تحریک بیگانگان بوده که این دخالت عناصر خارجی با پیروزی انقلاب اسلامی شدت یافته است».

روزنامه رسالت به «آفات ترویج روحیه قبیله‌گرایی در انتخابات مجلس» نیز پرداخته و نوشته است که در صورت غلبه قبیله‌گرایی در فضای انتخابات مجلس نهم «تعیین برنده انتخابات به جای مشخص شدن از درون صندوق در خیابان‌ها» صورت می‌گیرد.

«ایجاد و گسترش تنش در مناطق بحران‌خیز قومی کشور»، «بعد ملی و بین‌المللی پیدا کردن مسائل قومی، قبیله‌ای از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی از سوی دشمن»، و «تبدیل شدن انتخابات به عرصه زورآزمایی قبایل و طوایف و گسترش ناامنی» از جمله موارد دیگری است که روزنامه رسالت از آنان به عنوان «آفات ترویج روحیه قبیله‌گرایی در انتخابات مجلس» نام برده است.
XS
SM
MD
LG