لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

روزنامه‌های پنج‌شنبه دوم تیر ۱۳۹۰


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران از گزارش دو هزار صفحه‌ای کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی درباره برنامه چهارم توسعه و افشای ناکارآمدی دولت احمدی‌نژاد «به رغم افزایش ۲۵۰ درصدی درآمد نفتی» خبر داده‌اند.

«دیدار محرمانه لاریجانی» برای تشویق اصلاح‌طلبان به حضور در انتخابات، و «حمله مشاور فرمانده سپاه به طیف سنتی جناح حاکم» از دیگر عناوین روزنامه‌های ۲ تیرماه است.

روزنامه‌ها همچنین خبر داده‌اند که از روز چهارشنبه افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو به اجرا گذاشته شده و «بلیت هواپیما و قطار» هم به زودی «گران‌تر می‌شود».

ناکارآمدی دولت احمدی‌نژاد به رغم افزایش ۲۵۰ درصدی درآمد نفتی

روزنامه تهران امروز در تیتر نخست شماره پنج‌شنبه خود خبر داده است که گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از برنامه چهارم توسعه، ابعاد جدیدی از افزایش میزان درآمدهای نفتی طی پنج سال گذشته و کاهش ضریب اجرایی شدن برنامه چهارم توسعه را فاش کرده است.

به نوشته این روزنامه، غفار اسماعیلی، نماینده هشترود و رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، از برنامه چهارم توسعه، اعلام کرده است که به‌رغم «افزایش خیره‌کننده ۲۵۰ درصدی درآمد نفتی»، دولت محمود احمدی‌نژاد در اجرای برنامه توسعه چهارم ناتوان بوده و تنها ۲۵ درصد از این برنامه تحقق یافته است.

غفار اسماعیلی همچنین گفته است که طبق این تحقیق و تفحص «دولت تنها برای ۴۲ درصد از برنامه چهارم آیین‌نامه اجرایی نوشته است» و «بدین‌ترتیب در ۵۸ درصد برنامه چهارم توسعه اساسا دولت ورود به برنامه نداشته است و اگر در مواردی کاری صورت گرفته غیرقانونی بوده است».

علاوه بر این رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که «دولت در هیچ یک از شاخص‌های رشد اقتصادی، ‌تورم و توسعه به رقم مورد نظر برنامه چهارم نرسیده» و از جمله «در بحث اشتغال ایجاد سه میلیون و ۶۰۰ هزار شغل» در برنامه چهارم پیش‌بینی شده بود که «طبق آمارهای اعلام شده که خود جای بحث دارد تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار شغل آن محقق شده است».

تهران امروز همچنین نوشته است که «تورم نیز که باید از حدود ۱۱ درصد در سال آغاز برنامه چهارم به ۹ درصد می‌رسید، ‌تا بالای ۱۴ درصد افزایش یافته است».

به گفته رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، در حالی که چند ماه پیش «محمود احمدی‌نژاد ذخایر ارزی ایران را در طول تاریخ بی‌سابقه خواند» در جریان بررسی بودجه سال ۹۰ در مجلس معلوم شد که «در آن هنگام تنها کمتر از ۲۰۰ هزار دلار در صندوق ذخیره ارزی موجود بوده است».

به گزارش روزنامه تهران امروز، «گزارش ۲۰۰۰ صفحه‌ای» کمیته تحقیق و تفحص مجلس از برنامه چهارم توسعه پس از خلاصه شدن در «قالب ۸۲ صفحه در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه قرار گرفته است» و خلاصه‌ای از این گزارش نیز «اواسط تیرماه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد».

«دیدار محرمانه لاریجانی» برای تشویق اصلاح‌طلبان به حضور در انتخابات

روزنامه ابتکار اخباری از فعالیت چهره‌ها و جناح‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم منتشر کرده و از «دیدار محرمانه لاریجانی با اصلاح‌طلبان درباره انتخابات مجلس» خبر داده‌ است.

روزنامه ابتکار از قول «یک منبع آگاه» از «دیدار محرمانه علی لاریجانی با یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و بحث و تبادل نظر با وی در خصوص انتخابات آینده مجلس» خبر داده و نوشته است که «لاریجانی از این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم خواسته تا افراد معتدل و سر‌شناس جناح اصلاحات برای انتخابات مجلس نهم کاندیدا شوند».

به نوشته این روزنامه، ملاقات محرمانه علی لاریجانی با یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب، در دفتر رئیس مجلس و چند هفته پیش صورت گرفته و «علی لاریجانی قول داده تا برای تأیید صلاحیت افراد معتدل جریان اصلاح‌طلب با شورای نگهبان رایزنی کند و گفته است که به احتمال زیاد، شورای نگهبان نیز این افراد را رد صلاحیت نخواهد کرد».

روزنامه ابتکار البته تاکید کرده است که برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب اظهارات و تلاش علی لاریجانی را «نوعی سیاسی‌کاری از سوی رئیس‌مجلس برای سنجش فضای حاکم بر اردوگاه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده مجلس» تعبیر کرده‌اند.

حمله مشاور فرمانده سپاه به طیف سنتی جناح حاکم

روزنامه‌های مردمسالاری، ابتکار و رسالت از آغاز موج استعفای مقامات دولتی و حکومتی برای نامزدی در انتخابات مجلس نهم، و «حمله» مشاور فرمانده سپاه به «طیف سنتی» جناح حاکم خبر داده‌اند.

روزنامه مردمسالاری در گزارشی با تیتر «حمله صفار هرندی به اصول‌گرایان سنتی» نوشته است که «محمدحسین صفار هرندی از اعضای سابق تحریریه روزنامه کیهان و مشاور فرهنگی امروز فرمانده کل سپاه پاسداران که خودش در روزهای پایانی دولت نهم به دلیل انتقاد از اقدامات مشایی مورد غضب رئیس دولت قرار گرفت، این روز‌ها تلاش می‌کند در سخنرانی‌های مختلف با دفاع از عملکرد دولت و توجیه برخی اقدامات همچنین انتقاد از جریان انحرافی» شرایطی را برای «تحرک بیشتر خود» و «جامانده‌های صحنه سیاسی» باز کند.

به نوشته این روزنامه، صفار هرندی در اظهارات اخیرش طیف سنتی جناح حاکم را به شدت مورد حمله قرار داده و گفته است که «نشست و برخاست‌هایی که اخیرا بعضی از اصول‌گرایان با آقای هاشمی داشتند به نظر می‌رسد نوعی تعریض به گفتمان اصول‌گرایی از جانب همین آقایان اصول‌گرا هم هست که باید گفت اگر آنها هوس کرده‌اند این گفتمان را در مقابل گفتمان نوین اصول‌گرایی محک بزنند و از برخی سنت‌ها دفاع کنند، آن سنت‌ها با واقعه ۳ تیر به نوعی مدفون شده است».

روزنامه مردمسالاری با اشاره به «موضع‌گیری‌های نیروی‌های سنتی جریان اصول‌گرا همچون عسگراولادی، مرتضی نبوی، محمدنبی حبیبی و... نسبت به جریان انحرافی در دولت» آنها را به مخاطبان محمدحسین صفار هرندی معرفی کرده است.

روزنامه ابتکار همزمان از «آغاز موج استعفا برای انتخابات مجلس» خبر داده و نوشته است که «موج استعفا و بازنشستگی در هفته آخر مهلت قانونی برای شرکت در انتخابات مجلس نهم آغاز شده» و «برخی از چهره‌های اجرایی و سیاسی کشور در روزهای اخیر استعفا کرده و برخی نیز خود را بازنشسته کرده‌اند».

استعفای «محمدعلی شهیدی، رئیس‌ دفتر بازرسی ریاست جمهوری، سرتیپ پاسدار جواد درویش‌وند، معاون وزیر دفاع» و «بازنشستگی مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران» از جمله مواردی است که این روزنامه از آنها نام برده است.

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، به نقل از سخنگوی جامعه روحانیت تهران گزارش داده است که «کمیته ۷ نفره اصول‌گرایان تشکیل شده است».

به نوشته این روزنامه، احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، تاکید کرده است که «کمیته ۷ نفره اصول‌گرایان با مأموریت «سیاست‌گذاری برای حرکت اصول‌گرایان»، «هدایت آنها» و «داوری برای حل اختلافات احتمالی در میان اصول‌گرایان» تشکیل شده» و «بر حفظ وحدت اصول‌گرایان و پیروان ولایت در حول محور رهبری آیت‌الله خامنه‌ای» تاکید دارد.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد و برخی دیگر از سران جناح حاکم کمیته‌ای ۳ نفره برای ایجاد ائتلاف در طیف‌های مختلف اصول‌گرایان تشکیل داده بودند، اما با افزایش اختلاف میان محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای، اکنون اصول‌گرایان «کمیته ۷ نفره» تشکیل داده‌اند.

بعد از افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو؛ بلیت هواپیما و قطار هم گران‌تر می‌شود

روزنامه‌های دنیای اقتصاد، جهان صنعت، و جام جم گزارش داده‌اند که پس از آن که از روز چهارشنبه یکم تیرماه «کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو» گران‌تر شد، مقام‌های دولت اعلام کردند که «بلیت هواپیما و قطار باز هم گران می‌شود».

روزنامه جهان صنعت نوشته است که «پس از آن که بلیت قطار را بی‌سر‌وصدا گران کردند و آب هم از آب تکان نخورد، حالا قرار است بلیت هواپیما هم گران شود»، چرا که «خواسته همیشگی ایرلاین‌ها این بوده که بلیت هواپیما گران شود تا آنها از پس هزینه‌های روزافزون‌شان برآیند».

این روزنامه با تاکید بر این که «حالا درست ۶ ماه پس از آغاز دور اجرایی هدفمندی یارانه‌ها دیگر نمی‌توان جلو قیمت را با خواهش، تمنا و حتی اجبار گرفت» نوشته است که «دولت در روز‌ها و ماه‌های آغازین از صنعت گرفته تا حمل‌ونقل جلو افزایش قیمت‌ها را گرفت و کسی هم نفهمید چه اتفاقی افتاده است»، اما «این روز‌ها هر بار که سایت‌های خبری را نگاه می‌کنی، خبر از افزایش یک کالا می‌دهند. یک روز پودر شوینده و روغن، روز دیگر مواد خوراکی و لوازم خانگی! نوبتی هم که باشد بالاخره نوبت حمل‌ونقل رسید؛ اول اتوبوس و مترو بعد هم قطار، حالا هم که زمزمه‌های افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی دولتی‌ها مطرح شده است».

جهان صنعت از قول «قائم مقام وزارت راه ‌و ترابری» خبر «افزایش قیمت بلیت هواپیما در آینده نزدیک» را تائید کرده و گفته است که تصمیم دولت درباره افزایش دوباره بلیت هواپیما در کمتر از ۶ ماه «توسط ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام می‌شود».

روزنامه دنیای اقتصاد با تاکید بر این که «نرخ کرایه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌رانی برای دومین بار در شش ماه اخیر، از روز چهارشنبه ۱ تیر افزایش یافت» نوشته است که «این افزایش شامل نرخ کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی می‌شود که در مورد تاکسی‌ها نرخ افزایش ۱۵ درصد اعلام شده، در مترو به گفته مسئولان حداکثر افزایش ۵۰ تومان و در اتوبوس‌های دولتی مبلغ ۲۵ تومان به ازای هر واحد بلیت افزوده شده است» و «در اتوبوس‌های خصوصی هم رقم افزایش، بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان بوده است».

روزنامه جام جم گزارشی از گرانی دوباره کرایه حمل و نقل در تهران منتشر کرده و نوشته است که «بار گرانی کرایه ‌تاکسی‌ها بر دوش مردم» است.

به نوشته این روزنامه، «با افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های خصوصی و بلیتی، مترو و کرایه تاکسی‌ها از روز چهارشنبه در سطح شهر، اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران به هر ترتیبی که بود حرف خود را به کرسی نشاندند تا برای دومین بار پیاپی ظرف کمتر از ۵ ماه، نرخ حمل‌ونقل عمومی در تهران ۳۰ درصد گران شود».

جام جم همچنین نوشته که «نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی یک بار دیگر طبق مصوبه شورای شهر ۱۵ درصد، اما در اجرا‌ گاه تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است» و تاکید کرده است که «نرخ کرایه اتوبوس‌ها نیز چهارشنبه با حدود ۲ برابر افزایش اغلب به ۲۰۰ تومان رسید تا صدای اعتراض مردم بلند شود بدون آن که بتوانند کاری در قبال این تورم روزافزون انجام دهند».
XS
SM
MD
LG