لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

ایران: سازمان ملل ترور دانشمندان هسته‌ای را محکوم کند


محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل
محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل
جمهوری اسلامی روز جمعه در نامه‌ای رسمی از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان خواست که ترور دو دانشمند هسته‌ای ایران را که به کشته شدن یک تن از آنها انجامید محکوم کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این نامه که روز جمعه توسط دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به تمام اعضای این سازمان ارسال شده تاکید شده است که این نوع «حملات تروریستی» جمهوری اسلامی را از استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی بازنخواهد داشت.

اشاره این نامه به سوءقصد به جان دو استاد فیزیک ایرانی در تهران در اوایل آذرماه است که به کشته شدن یک تن از آنها به نام مجید شهریاری و زخمی و مجروح شدن یک تن دیگر به نام فریدون عباسی منجر شد.

به دنبال ترور این دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران که محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که در این ترور «بدون تردید دست دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی وجود دارد».

پیروی این اظهار نظر، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات آقای احمدی‌نژاد، نیز با اشاره به بازداشت شماری از عوامل ترور هفته گذشته خبر داد که این افراد «اذعان دارند که توسط سرویس‌های جاسوسی بیگانه آموزش دیده‌اند».

وی همچنین افزود که «متأسفانه در میان بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای جاسوسان سرویس‌ها وجود دارند و باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند، سازمان ملل نیز باید پاسخ‌گو باشد، چرا که در نتیجه تحریم‌ها نام دانشمندان ایرانی مطرح می‌شود که دشمن‌مان به دنبال آنها هستند».

در نامه محمد خزاعی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، نیز آمده است: «این اقدامات تروریستی بخشی از تلاش برای ایجاد اخلال در برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران هستند، چرا که آنها می‌دانند که تنها دیپلماسی برای این کار کافی نیست.»

به نظر می‌رسد مقصود آقای خزاعی از «آنها» سرویس‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیل باشد که پیشتر نیز چند مقام در دولت جمهوری اسلامی انگشت اتهام خود را به سوی آنها نشانه رفته بودند.

نامه ایران خطاب به شورای امنیت سازمان ملل ساعاتی پس از آن منتشر شده است که بریتانیا از این شورا خواست تا در حد امکان به تشدید تحریم‌های جمهوری اسلامی بپردازد تا ایران را از «تداوم نقض تحریم صادرات سلاح به خارج از کشور» منصرف کند.

روز جمعه، هم‌زمان با ارائه گزارش کمیته تحریم‌های سازمان ملل از تداوم نقض تحریم صادرات جنگ‌افزار توسط ایران، کشورهای غربی ایران را متهم کردند که با به‌کارگیری تمهیدات «پیچیده و ترکیبی» در تجارت سلاح و مواد منفجره دست دارد.
XS
SM
MD
LG