لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

آمریکا خواستار پاسخ ایران به گزارش آژانس «ظرف چند روز» شد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
در ادامه واکنش کشورها به تازه‌ترین گزارش آژانس انرژی اتمی از فعالیت اتمی ایران، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا «ظرف چند روز آینده» به این گزارش پاسخ دهند. خانم کلینتون همچنین از مشورت واشینگتن با متحدانش درباره گام‌های بعدی در برابر ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم کلینتون که در حاشیه اجلاس آسیا – اقیانوسیه در هونولولوی هاوایی سخن می‌گفت تاکید کرد که ایالات متحده به دنبال جلب حمایت بین‌المللی از تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی است.

در همین زمینه خبرگزاری‌ها می‌گویند باراک اوباما نیز قصد دارد با هدف «ایجاد جبهه‌ای متحد» در برابر جمهوری اسلامی در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا – اقیانوسیه با رهبران جهان از جمله همتایان چینی و روسی خود دیدار کند.

این در حالی است که دو حامی بزرگ تهران یعنی روسیه و چین که در ایران منافعی گسترده دارند در واکنش به گزارش تازه آژانس روشن ‌ساخته‌اند که پای تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی را امضا نخواهند کرد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه در دولت باراک اوباما نیز روشن نساخت که آمریکا دقیقا چه اقداماتی را در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال بررسی دارد.

اظهارات هیلاری کلینتون ادامه واکنش‌ها به تازه‌ترین و مفصل‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی در چند سال اخیر است که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد و انتقاد و تکذیب شدید ایران را در پی داشت.

در گزارشی که تحت نظر یوکیا آمانو، مدیرکل دیدبان اتمی سازمان ملل، به همراه ضمیمه‌ای ۱۲ صفحه‌ای نوشته شده آمده است که ایران روی طراحی بمب اتمی کار کرده و هنوز هم «ممکن است» در حال انجام چنین تحقیقاتی باشد.

مقامات ایران این گزارش را بی‌اساس و پایه دانسته‌اند. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گزارش را «غيرمتوازن، غيرحرفه‌ای و سياسی» خواند و محمود احمدی‌نژاد هم روز چهارشنبه با تأکید بر این‌ که مردم ایران نیازی به بمب ندارند، گفت: «این مردم اگر بخواهند بمب بسازند از شماها می‌ترسند؟ این مردم شما را آدم حساب نمی‌کنند.»

خانم کلینتون روز جمعه در نشستی با خبرنگاران در اظهار نظری که می‌توانست پاسخی به مقامات ایران تلقی شود گفت: «ایران سابقه‌ای طولانی در فریب و انکار در مسائل مربوط به برنامه اتمی‌اش دارد، و ما انتظار داریم که ظرف چند روز آینده به پرسش‌های جدی که با این گزارش پیش آمده پاسخ دهند.»

به گفته این مقام ارشد در دولت آمریکا، این کشور به مشورت با «شرکا و متحدانش در مورد گام‌های بعدی برای فشار بر ایران» ادامه خواهد داد.

خبرگزاری‌ها هفته گذشته به دنبال انتشار گزارش آژانس از قول یک دیپلمات آمریکایی گزارش کردند که بعید است این «گام‌های بعدی» صنعت نفت و گاز یا بانک مرکزی ایران را شامل شود.
XS
SM
MD
LG