لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

مقام آمریکایی: در مورد تغییر رژیم در ایران، فقط مردم ایران تصمیم‌گیرنده‌اند


رابرت آین‌هورن، مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا
رابرت آین‌هورن، مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا
یک مقام ارشد در دولت آمریکا روز دوشنبه در جریان کنفرانسی در واشینگتن در عین اشاره به این که آمریکا از حکومت جمهوری اسلامی «خوشش نمی‌آید»، چنین اظهار نظر کرد که هر گونه تغییر رژیم در ایران در دست مردم ایران است و تنها آنها باید در این مورد تصمیم بگیرند.

رابرت آین‌هورن، مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات، در این زمینه همچنین خاطرنشان کرد که تلاش مقامات واشینگتن بر تغییر حکومت جمهوری اسلامی در ایران متمرکز نیست.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، آقای آین‌هورن که در نخستین روز کنفرانس «خط‌مشی بین‌المللی هسته‌ای» در موسسه معتبر کارنگی در واشینگتن سخن می‌گفت تاکید کرد که حکومت جمهوری اسلامی زمانی در ایران دستخوش تغییر و تحول خواهد شد که مردم ایران در این زمینه تصمیم بگیرند.

به گفته این مقام ارشد در دولت آمریکا، «ما از حکومتی که در تهران بر سر کار است خوش‌مان نمی‌آید، اما باور داریم که این حکومت تنها زمانی تغییر خواهد کرد که مردم ایران تصمیم بگیرند نیاز به تغییر آن هست.»

رابرت آین‌هورن همچنین اضافه کرد که تغییر حکومت «باید به دست مردم» صورت بگیرد.

تنها زمان کوتاهی پس از آغاز اعتراضات در ایران در سال ۱۳۸۸ ، در بسیاری موارد اعتراض مردم حاضر در خیابان‌ها و شعارهای آنها متوجه حکومت جمهوری اسلامی و آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان رهبر آن شد.

اما اعتراض به نوع حکومت در ایران و به‌ویژه رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در تظاهرات روز ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ با شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» شدت گرفت و اکنون در فضای مجازی بسیاری از معترضان و حامیان جنبش سبز از نیاز به تغییر رژیم در ایران سخن می‌گویند.

این اظهار نظرها به‌ویژه با آغاز موج قیام مردمی در جهان عرب از حدود سه ماه پیش و سرنگونی دیکتاتورهای کشورهایی چون تونس و مصر یکی پس از دیگری شدت گرفته است.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه همچنین درباره خط‌مشی واشینگتن در قبال ایران توضیح داده و هدف آن را «تغییر رفتار جمهوری اسلامی» در زمینه فعالیت‌های اتمی و حقوق بشر توصیف کرده است.

به گفته رابرت آین‌هورن، هدف واشینگتن در قبال جمهوری اسلامی تلاش برای تغییر رفتار آن در زمینه «فعالیت‌های اتمی، سابقه حقوق بشری، و حمایت از گروه‌های تروریستی» است.

جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که از گروه‌هایی چون گروه فلسطینی حماس و گروه حزب‌الله در لبنان که در لیست گروه های تروریستی آمریکا قرار دارند، حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG