لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

واکنش رهبر جمهوری اسلامی به پيام نوروزی باراک اوباما


آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در سخنرانی خود در مشهد به پيام نوروزی باراک اوباما به مردم ايران واکنش نشان داد و از رویکرد کشورهای غربی در بحران لیبی انتقاد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی ايران در سخنرانی روز دوشنبه خود دو رويکرد «شکست خورده» غرب در جريان اتفاقات اخير در خاورميانه را «فرصت‌طلبی» و« شبيه‌سازی» خواند.

وی در توضيح رويکرد «شبيه‌سازی» غرب گفت: «شبيه‌سازی يعنی، آنچه شبيه مصر، تونس، ليبی و جاهای ديگر اتفاق افتاده مثلا در ايران، در ايرانِ مردم‌سالاری دينی، ايرانِ ملت، در يک چنين کشوری خواستند بلکه بتوانند پياده کنند. عواملشان در داخل کشور مردمان ضعيف و فرومايه، حقيقتا دستخوش هواهای نفسانی، سعی کردند شايد بتوانند کاری بکنند.»

اشاره به اعتراضات در ايران است که پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در خرداد ۱۳۸۸ آغاز شد که ماهها تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات اعتراضی مخالفان بود که به گفته مقامات جمهوری اسلامی دهها کشته برجای گذاشت و هزاران نفر نيز بازداشت شدند.

آيت الله علی خامنه‌ای در ادامه با اشاره به پيام نوروزی باراک اوباما گفت: «او (باراک اوباما) می‌گوید مردم در ميدان آزادی تهران و همان مردم در ميدان التحرير مصر يکی هستند، راست می‌گويد مردم هرسال در ۲۲ بهمن در ميدان جمع می‌شوند و شعار آنها مرگ بر آمريکا است.»

در حالی رهبر ايران می‌گويد مردم همه ساله در ۲۲ بهمن در ميدان آزادی تجمع می کنند و تجمع آنها با مردم معترض مردم در ميدان‌التحرير مصر يکی است که منظور باراک اوباما راهپيمايی ۲۵ خردادماه سال ۱۳۸۸ در اعتراض به انتخابات رياست جمهوری بود که در آن به گفته رسانه‌های بین‌المللی در این راهپیمایی میلیونی، معترضان از میدان امام حسین تا میدان آزادی در خیابان‌ انقلاب حضور داشتند.

باراک اوباما در پيام نوروزی خود گفته بود: «همان نيروهای اميدی که ميدان تحرير را در نورديدند در ژوئن ۲۰۰۹ در ميدان «آزادی» ديده شدند. و درست به همانگونه که مردم منطقه بر حق انتخاب خود برای اينکه چگونه حکومتی داشته باشند پای فشرده‌اند، دولت‌های منطقه نيز در پاسخ خود دارای انتخاب هستند.»

اوباما در ادامه پيام نوروزی خود گفته بود: «طی مدتی نزديک به دو سال، پيکاری از ارعاب و نقض حقوق در جريان بوده است. مردم ايران – از پير و جوان؛ زن و مرد؛ ثروتمند و فقير- در معرض تعقيب و آزار قرار داشته‌اند. صدها زندانی عقيدتی در زندان ها به سر می‌برند. بی‌گناهان ناپديد شده‌اند. روزنامه‌نگاران را خاموش کرده‌اند. زنان در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند، کودکان به مرگ محکوم شده‌اند.»

اقتصاد آمریکا

آيت الله خامنه‌ای با اشاره به پيام باراک اوباماگفت: «ادعا می‌کنند ما با ديکتاتوری مخالفيم با حقوق ملت‌ها موافقيم دروغ می‌گويند، به دليلی اين که اينها نه تنها به ملت‌های ديگر رحم نمی‌کنندبه ملت خود هم رحم نمی‌کنند. همين رييس جمهوری کنونی آمريکا دهها هزار ، تصحيح می‌کنم، هزارها ميليارد دلار را در وضعيت اقتصادی بسيار بد، رکود امريکا صرف کرد از کيسه ملت آمريکا برای اينکه بانک‌ها را زنده نگه دارد، صنايع اسلحه سازی را زنده نگه دارد، صنايع نفت را زنده نگه دارد، يعنی کمپانی‌ها را. از جيب مردم صرف کمپانی‌ها می کنند جيب و کيسه کمپانی‌ها را پر می‌کنند.»

وی همچنين با اشاره به اين که «امروز ملت مردم آمريکا دربحران همه‌گيری اقتصادی دست و پا می‌زنند» گفت: «حالا آيا رييس جمهوری کنونی آمريکا می‌فهمد چه می‌گويد، واقعا متوجه است که چه کسانی پشت سر سياست‌ها او هستند، يا غافل و گيج است اين را ما ديگر نمی‌دانيم.»

رويدادهای خاورميانه

رهبر ايران در ادامه گفت: «ولی آنچه اتفاق افتاد حقيقتا برای غرب به خصوص آمريکا غيرقابل تحمل است. مصر يکی از ستون‌های اصلی سياست‌های خاورميانه ای آمريکا است، متکی بودند به اين سياست، نتوانست اين ستون را به نفع خود حفظ کنند ملت‌ها فائق آمدند. تلاش کردند اين ترفندهای غربی آمريکايی است، موزيانه و خباثت‌آلود و سطحی، که اگر ملت‌ها هشيار باشند می‌توانند اين تزرويرها را رو کنند.»

وی همچنين گفت: «سعی کردند حسنی مبارک و زين‌العابدين بن علی را که از دست دادند اما شاکله نظام را حفظ کنند، اما ملت‌ها فائق امدند و اينها را هم ساقط کردند.»

رهبر جمهوری اسلامی پيش بينی کرد: «سلسله شکست‌های آمريکا در اين منطقه ادامه پيدا خواهد کرد.»

وی همچنین با انتقاد از رویکرد غرب و آمریکا در بحران لیبی، بمباران لیبی را محکوم کرد.

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به این که « مردم ليبی بودند يک ماه است که بمباران می شوند»، اگفت:« اين کشورها ( غربی ها) به جای اين که اسلحه در اختيار مردم قرار دهند، يک ماه نشستند و کشتار مردم را تماشا کردند و حالا می خواهند وارد شوند پس شما به دفاع از مردم نيامده ايد بلکه به دنبال نفت ليبی هستيد.»

«اختلافات» را رسانه‌ای نکنید

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه به مقامات کشور «هشدار» تا اختلافات خود را رسانه‌ای نکنند.

وی گفت: «مسئولان اگر از همديگر گلايه دارند که گاهی ممکن است اين گلايه‌ها به حق هم باشد، سعی کنند اين گلايه‌ها را در معرض افکار عمومی مطرح نکنند چرا که اين کار ضربه به اتحاد ملی است و من به مسئولان کشور به طور جد در اين زمينه تذکر و هشدار می‌دهم. »

وی همچنين گفت: «ممکن است گلايه‌هايی که به وجود می‌آيد‌ به حق هم باشد، اما نبايد آن را در عرصه افکار عمومی بياورند و ذهن و دل مردم را ناراحت و آنها را مأيوس کنند بلکه بايد بين خودشان موضوعات را حل کنند.»

اشاره رهبر ایران به اختلافات اخیر بین مجلس و قوه قضاییه با محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش نخست سخنرانی خود به ارائه گزارشی از جمع‌بندی تلاش‌های سال ۱۳۸۹ در يک نگاه کلان و سپس به موضوع تبيين شعار سال ۱۳۹۰ يعنی «سال جهاد اقتصادی» پرداخت.
XS
SM
MD
LG