لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

حزب‌الله لبنان دخالت در حملات اخیر به اهداف اسرائیلی را رد کرد


محمد خزاعی (نفر وسط) مظنون به حمله تروریستی در بانکوک
محمد خزاعی (نفر وسط) مظنون به حمله تروریستی در بانکوک
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، هر گونه دخالت این سازمان در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های ضربه زدن به اهداف اسرائیلی در هند، گرجستان و تایلند را رد کرد.

اشاره حسن نصرالله به انفجار روز دوشنبه در دهلی نو و بمب‌گذاری ناکام در اتومبیل سفارت اسرائیل در تفلیس، پایتخت گرجستان، و نیز انفجارهای روز سه‌شنبه در خانه تیمی سه ایرانی در حومه بانکوک، پایتخت تایلند، است.

در همین زمینه مقامات اسرائیلی، از جمله بنیامین نتانیاهو، پس از رخدادهای روز دوشنبه با متهم کردن ایران به دست داشتن در برنامه‌ریزی طرح‌های تروریستی در هند و گرجستان، گفته بودند که حزب‌الله لبنان با جمهوری اسلامی ایران در این اقدامات مشارکت داشته است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این اتهام دخالت در این طرح‌های تروریستی را رد کرده است.

نخست وزیر اسرائیل یادآور شده بود که ماه گذشته نیز یک لبنانی در تایلند «همراه با هزاران کیلوگرم» مواد شیمیایی در یک خانه تیمی با هدف ضربه زدن به هدف‌های اسرائیلی دستگیر شده و به تازگی نیز جمهوری آذربایجان طرحی را برای اجرای عملیات خرابکاری علیه هدف‌های اسرائیلی با اجرای حزب‌الله در این جمهوری شناسایی و خنثی کرده است.

اما دبیرکل حزب‌الله پنج‌شنبه شب در یک سخنرانی از مخفیگاه خود برای هوادارانش در بیروت گفت که حزب‌الله در طرح‌های روزهای اخیر دخیل نبوده، و افزود که حزب‌الله ضربه زدن به شهروندان عادی یا دیپلمات‌های اسرائیلی را «کسر شأن» خود می‌داند.

حسن نصرالله در همین حال سوگند خورد که حزب‌الله در انتقام از خون عماد مغنیه، مقامات ارشد اسرائیلی را به قتل برساند و «انتقامی سرفرازانه» بگیرد.

عماد مغنیه، ملقب به حاج رضوان، که حدود دو دهه در ردیف رئیس ستاد چریکی حزب‌الله بود دوازدهم فوریه سال ۲۰۰۸ در انفجاری سهمگین در دمشق و در حالی که ساعتی قبل از آن از جشن سالروز انقلاب اسلامی ایران از سفارتخانه ایران بیرون آمده بود، در کنار اتومبیلش کشته شد.

عماد مغنیه از سوی کشورهای بسیاری از جمله آمریکا سال‌ها تحت تعقیب بود و «خطری جدی» برای امنیت و ثبات کشورهای غربی شناخته می‌شد.

حزب‌الله همواره اسرائیل را به کشتن این ارشد‌ترین مقام نظامی خود متهم کرده و حسن نصرالله هر سال از یک «انتقام‌گیری سخت» از اسرائیل در پاسخ به این قتل سخن گفته است.

امسال نیز در نزدیکی سالروز قتل مغنیه، تشکیلات امنیتی اسرائیل به احتمال وقوع عملیاتی در این رابطه هشدار داده بود.

در همین حال اسرائیل از دو ماه پیش تایلند را در ارتباط با عملیاتی که ممکن است در خاک این کشور صورت گیرد آگاه کرده بود. پس از دستگیری یک لبنانی با گذرنامه سوئدی در فرودگاه بانکوک در حادثه دو ماه پیش، مقامات اسرائیل و تایلند تأکید کرده بودند که هنوز باید در جستجوی افراد دیگری در ارتباط با برنامه‌ریزی تروریستی در خاک تایلند باشند.

رخدادهای روز دوشنبه در دهلی نو و تفلیس، تنها یک روز پس از سالروز قتل مغنیه صورت گرفته بود و روز بعد نیز در انفجاری در خانه تیمی سه ایرانی در بانکوک، نگاه‌ها دوباره به تایلند دوخته شد.

پس از حادثه روز سه‌شنبه در بانکوک، یک ایرانی که نام او در گذرنامه جمهوری اسلامی ایران «مسعود مرادی» ذکر شده است، با انفجار دو بمب در مکان‌های عمومی، موجب زخمی شدن چهار نفر و نیز قطع هر دو پای خود شد و دستگیر شد.

ایرانی دوم این حادثه در فرودگاه بانکوک پیش از آن که بگریزد دستگیر شد و ایرانی سوم که بلافاصله با یک پرواز از بانکوک به کوآلالامپور در مالزی گریخته بود، در حالی پس از یک روز در این شهر دستگیر شد که سوار هواپیمای دیگری به مقصد ایران بود، اما مسئولان امنیتی مالزی او را از هواپیما بیرون کشیده و دستگیر کردند.

سخنرانی ویدیویی حسن نصرالله در شامگاه پنج‌شنبه که در آن دخالت نیروهای خود در سلسله حوادث اخیر را تکذیب کرد، همچنین با بیستمین سالروز قتل سید عباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب‌الله، مصادف بود.

بلافاصله پس از قتل موسوی بود که حسن نصرالله، که به رهبران ایران بسیار نزدیک بود، بر رقبای داخلی خود که چندان اشتیاقی به ارتباط‌ قوی با جمهوری اسلامی ایران نداشتند، غلبه کرد و به دبیرکلی حزب‌الله رسید.

آیت‌الله خامنه‌ای دو هفته پیش در نماز جمعه تهران برای نخستین بار گفت که جمهوری اسلامی ایران به حزب‌الله، حماس و سایر گروه‌ها و افرادی در سراسر جهان که «در برابر رژیم صهیونیستی بایستند کمک کرده و از این به بعد هم خواهد کرد».

چهار روز پس از این اظهارات آقای خامنه‌ای بود که حسن نصرالله نیز برای نخستین بار گفت که حزب‌الله از زمان برپایی خود در سی سال پیش، از ایران کمک‌های مادی و غیره نیز گرفته است و تنها سخن از حمایت معنوی نبوده است.

حسن نصرالله تأکید کرد که اگر حزب‌الله حتی به پولشویی و اقداماتی در جهان برای کسب پول می‌پرداخت، می‌توانست تنها هزینه یک هفته حزب‌الله را تأمین کند، و از جمهوری اسلامی ایران به خاطر سر پا نگاهداشتن حزب‌الله قدردانی کرد.
XS
SM
MD
LG