لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۵

بازگشت شالیط به زندگی عادی پس از ۱۹۴۱ روز اسارت


شالیط به همراه پدرش، نوعام (راست)
شالیط به همراه پدرش، نوعام (راست)
یک روز پس از معامله بزرگ اسرائیل و حماس که در آن گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس، در برابر ۱۰۲۷ زندانی امنیتی فلسطینی آزاد شد، فضای جشن و شادمانی در سراسر اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی ادامه یافت.

گیلعاد شالیط که از بیست و پنجم ژوئن ۲۰۰۶ به مدت پنج سال و چهار ماه در اسارت حماس بود، روز سه‌شنبه گذشته آزادی خود را بازیافت و پس از ساعاتی به خانه خود در شمال اسرائیل بازگشت.

اسرائیل نیز در مرحله نخست معامله ۴۴۷ زندانی مرد و ۲۷ زندانی زن را آزاد کرد و ۵۵۳ زندانی دیگر نیز در دو ماه آینده آزاد خواهند شد.

بامداد چهارشنبه گیلعاد شالیط برای نخستین بار همراه با مادرش برای ساعتی در خیابان پردرخت و سرسبز شهرک «می‌تسپه هیلا» در نزدیکی مرز اسرائیل با لبنان به گردش پرداخت و دوربین‌های تلویزیونی از سراسر جهان که همچنان در کنار این خیابان منتظر شکار لحظه‌هایی از تصاویر تازه گیلعاد شالیط هستند، فیلم او را در حال گفت‌و‌گو با شماری از مردم ثبت کردند.

گیلعاد شالیط که در زمان اسارت ۱۹ سال داشت و اکنون ۲۵ ساله است، در حالی که دچار ضعف جسمانی شدید است، با کلاه بیس‌بال سیاه‌رنگ بر سر و تی‌شرت بر تن، به آرامی در زیر درختان قدم می‌زد.

او شامگاه سه‌شنبه برای نخستین بار پس از ۶۴ ماه دوری از خانه، در حالی در اتاق خود به خواب رفت، که به نزدیکانش گفته بود که در تمامی دوران اسارت طولانی خود، هرگز نور آفتاب را ندیده و هرگز به او امکان نداده بودند بفهمد که چه هنگام روز و چه هنگام شب است و همواره در زیرزمین‌های نمور و تنگ در انزوای مطلق محبوس بوده است.

گیلعاد شالیط بامداد سه‌شنبه در کاروانی شامل سی دستگاه اتومبیل سفیدرنگ از یک مدل از سوی افرادی از سران حماس، از باریکه غزه از طریق گذرگاه الرفح به مصر انتقال یافت و پس از حدود دو ساعت در بخش مصری گذرگاه، این بار از طریق گذرگاه «کرم شالوم» به اسرائیل برگردانده شد.

در حالی که در زمان انتقال او به مصر، احمد الجعبری، فرمانده شاخه نظامی «کمیته‌های مقاومت مردمی»، به طرز بی‌سابقه‌ای در کنار گیلعاد شالیط دیده می‌شد و همچنین موسی ابومرزوق، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، خود در کنار شالیط بود، با حضور نیروهای امنیتی مصر گیلعاد شالیط به چند افسر ارشد ارتش اسرائیل تحویل شد.

گیلعاد شالیط که با هلی‌کوپتر نظامی از گذرگاه «کرم شالوم» به پایگاه هوایی «تل نوف» برده شد، در آنجا ابتدا از سوی نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل مورد استقبال قرار گرفت.

نوعام شالیط، پدر گیلعاد شالیط، که در ۶۴ ماه اخیر کمپین بین‌المللی وسیعی برای آزادی فرزندش به راه انداخته بود، برای نخستین بار فرزند خود را در پایگاه هوایی «تل نوف» در آغوش گرفت و سپس او را برای ملاقات با مادرش به سوی اتاقی برد که برای این دیدار تعیین شده و از نگاه دوربین‌های جهانی در امان بود.

گیلعاد شالیط پس از چند ساعت که در این پایگاه هوایی مورد معاینات پزشکی قرار گرفت، همراه با خانواده‌اش سوار بر هلی‌کوپتر نظامی به شهرک «می‌تسپه هیلا» در شمال کشور بازگردانده شد.

غریو شادی هزاران نفر از مردم اسرائیل که خیابان منتهی به محل زندگی خانواده شالیط را با گل‌های سفید زینت کرده و در حالی که پرچم اسرائیل و شامپاین در دست داشتند، با دیدن گیلعاد شالیط که سرانجام در ساعت چهار و چهل و پنج دقیقه عصر با پای خود وارد خانه گردید، به آسمان بلند شد.

گیلعاد شالیط در دو ساعتی که بامداد سه‌شنبه هنوز تحت نظارت سران نظامی و سیاسی حماس در بخش مصری گذرگاه الرفح بود، با تلویزیون مصر مصاحبه‌ای کرد که با خشم و تأثر عمیق مردم اسرائیل روبه‌رو شد.

گیلعاد شالیط در حالی که شدیداً ضعیف بود و هنوز آثار ترس عمیق بر صورت و رفتارش هویدا بود، در حالی به پرسش‌های طولانی تلویزیون مصر پاسخ گفت که احمد الجعبری، فرمانده نیروهایی که عامل ربودن او بودند، بالای سرش ایستاده و موسی ابومرزوق نیز در اتاق حضور داشت.

گیلعاد شالیط در این مصاحبه گفت که حالش خوب نیست؛ در این پنج سال و نیم هرگز مردم را ندیده است؛ گاهی تنها ربایندگان برای دیدن او به مخفیگاه‌هایی که او را پنهان می‌کردند، سر می‌زدند.

گیلعاد شالیط در همین حال گفت که گاهی به اخبار دسترسی داشته و مواردی بوده که تلویزیون یا رادیویی در اختیار داشته و می‌دانسته است که خانواده و مردم اسرائیل برای آزادی او شدیداً تلاش می‌کنند.

در این مصاحبه گیلعاد شالیط همچنین گفت خبر دارد که حکومت مصر تغییر کرده، اما می‌داند که حکومت جدید نیز هم با اسرائیل و هم با حماس مناسبات خوبی دارد.

پزشکان ارشد ارتش اسرائیل که گیلعاد شالیط را در پایگاه هوایی مورد معاینه اولیه قرار دادند، گفته‌اند که او از ضعف و کمبود شدید رنج می‌برد و چون در ۱۹۴۱ روز اسارتش هرگز نور آفتاب ندیده، کمبودهای ویتامنی زیادی دارد و چشمانش آسیب دیده است، به ویژه آن که حماس حتی در برابر درخواست افرادی مانند جیمی کار‌تر، رئیس جمهور پیشین آمریکا، نیز حاضر نشد که به گیلعاد شالیط عینک بدهد.

آقای کار‌تر توانسته بود تنها یک نامه خانواده شالیط را برای دادن به گیلعاد، به دست سران حماس برساند.

پدر گیلعاد شالیط نیز شامگاه سه‌شنبه در برابر مستقبلین بسیار از فرزندش گفت که گیلعاد آثار ترکش‌های بسیاری را بر بدن خود دارد و هنوز باید تحت درمان باشد.

پزشکان متخصص ارتش اسرائیل در روزهای آینده چک‌آپ کامل او را برای ادامه درمان آغاز می‌کنند.

گیلعاد شالیط در روز اسارت شدیداً زخمی شده بود و شبه‌نظامیان حماس او را خون‌چکان از راه تونل‌های زیرزمینی که حفر کرده بودند، به غزه انتقال دادند.

در فیلمی ویدیویی که حماس برای نخستین بار روز سه‌شنبه از شبکه تلویزیونی خود، الاقصی، پخش کرد، یک شاهد فلسطینیِ ربوده شدن گیلعاد شالیط می‌گوید که ساعتی که این سرباز را از تونل وارد غزه کردند، در خانه آن‌ها گلیعاد شالیط را که هنوز زخمی بود، لباس عربی و چفیه فلسطینی پوشاندند و او را به نخستین مخفیگاه بردند.

سران حماس گفته‌اند که هرگز فاش نخواهند کرد شالیط را چگونه ۶۴ ماه در اسارت نگاه داشتند و اسرائیل موفق به پیدا کردن مخفیگاه‌های او نشد. حماس هرگز نگذاشته بود که هیچ کس حتی نمایندگان صلیب سرخ با گیلعاد شالیط ملاقات کند.

بسیاری از مردم اسرائیل نگران بودند که گیلعاد شالیط درجنگ ژانویه ۲۰۰۸ میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در غزه کشته شده باشد، اما فیلم ویدیویی حدوداً سه دقیقه‌ای که حماس چهاردهم سپتامبر ۲۰۰۹ به اسرائیل داد، گواهی برای ادامه حیات این اسیر بود، فیلمی که اسرائیل در برابر آن نیز ده‌ها زندانیان امنیتی را آزاد کرد.

در همین حال ارتش اسرائیل اعلام کرد که گفت‌و‌گو با گیلعاد شالیط را برای یافتن جزئیاتی از اسارت او در این ۶۴ ماه به تعویق می‌اندازد تا او ابتدا مدتی با خانواده خود باشد و به اطرافیان و زندگی عادی عادت کند.

قرار است در چند هفته آینده اسرائیل ۵۵۳ زندانی دیگر را نیز که بخش دوم از معامله است، آزاد کند، اسرائیل خود این ۵۵۰ زندانی امنیتی را تعیین می‌کند و به گفته ناظران بسیاری، اکثر یا قریب به اتفاق آن‌ها، نیروهای وابسته به جنبش فتح خواهند بود تا موقعیت آقای عباس در افکار عمومی فلسطینی، در برابر حماس تقویت شود.

اسماعیل هنیه نیز روز چهارشنبه در غزه اعلام کرد که به هریک از زندانیان آزاد شده دو هزار دلار پول نقد و کمک‌های رفاهی اعطا می‌شود.

در همین حال نظر به موفقیت معامله اسرائیل و حماس، در تازه‌ترین نظرسنجی که در اسرائیل انجام شده است، ۶۹ درصد از اسرائیلی‌ها گفته‌اند اسرائیل باید با جنبش حماس وارد مذاکره سیاسی شود.

۸۸ درصد اسرائیلی‌ها در این نظرسنجی که حتی یک روز قبل از اثبات زنده بودن گیلعاد شالیط صورت گرفته بود، از معامله اسرائیل و حماس حمایت کرده بودند و به گفته ناظران اکنون که شالیط زنده بازگشته میزان این حمایت بیشتر نیز شده است.
XS
SM
MD
LG