لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

گزارش کمیته پیگیری در مورد کهریزک؛ «یکشنبه در صحن علنی مجلس»


به رغم اظهار نظرهای مختلف در مورد محتوای گزارش کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات، کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید که این گزارش در نشست علنی روز یکشنبه مجلس ارائه خواهد شد.

کاظم جلالی که خود از اعضای کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وقایع پس از انتخابات بود، به خبرگزاری مهر گفته است که گزارش نمایندگان شامل یک گزارش اجمالی و پیوست‌ها و تفصیلات آن است و با تصمیم هیئت رئیسه قرار است قرائت این گزارش که در دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه باشد.

مأموریت کمیته ویژه پیگیری مجلس شورای اسلامی پس از حمله به کوی دانشگاه و مجتمع مسکونی سبحان به دستور علی لاریجانی تشکیل شد، با گسترش اعتراض‌ها و برخوردهای پس از انتخابات، گسترش یافت و از جمله پس از افشای وقوع تخلفات مختلف در بازداشتگاه کهریزک که به مرگ سه زندانی منجر شد، این کمیته مأمور شد که در این زمینه هم گزارشی تهیه کند.

بازداشتگاه کهریزک که از سوی مقامان انتظامی و قضایی به عنوان یکی از محل‌های نگهداری بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات تعیین شده بود، در مردادماه امسال و به دلیل آنچه غیراستاندارد بودن بازداشتگاه اعلام شد، با دستور آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران تعطیل شد.

این بازداشتگاه پس از آن در کانون توجه قرار گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر مرگ سه بازداشتی در این بازداشتگاه مخابره شد. مقامات پلیس ایران اما در واکنش به این گزارش‌ها با تأیید حکم بودن شرایط سخت در این بازداشتگاه کشته شدن سه تن از بازداشت‌شدگان را انکار و مرگ آنها را به دلیل ابتلا به مننژیت عنوان کردند.

با این حال سازمان قضایی نیروهای مسلح که مسئولیت بررسی پرونده کهریزک را برعهده داشت، در ۲۸ آذرماه با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، و محمد کامرانی را در این بازداشتگاه قتل عمد خواند و با رد ابتلای آنها به بیماری مننژیت قتل آنها را در اثر ضرب و جرح اعلام کرد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح همچنین ۱۲ نفر در پرونده مربوط به بازداشتگاه کهریزک مجرم شناخته شده‌اند.

اکنون مجلس ایران در حالی آماده استماع گزارش کمیته ویژه در مورد وقایع کهریزک می‌شود که برخی از نمایندگان با اشاره به محتوای گزارش کمیته ویژه سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، را به عنوان متهم اصلی در وقایع مربوط به این بازداشتگاه معرفی کرده‌اند.

علاوه بر سایت اصولگرای الف که توسط احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، اداره می‌شود و در روزهای اخیر مدعی شده بود که متهم اصلی وقایع کهریزک دادستان پیشین تهران، سعید مرتضوی است، غلامرضا اسداللهی از اعضای کمیته پیگیری مجلس هم روز چهارشنبه به خبرگزاری مهر گفته بود که «در حال حاضر دادسرای انتظامی قضات در حال بررسی موارد مطروحه در خصوص نقش سعيد مرتضوی در ماجرای کهريزک است».

پیشتر علیرضا زاکانی عضو دیگر کمیته پیگیری مجلس هم گفته بود دستور انتقال بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به کهریزک توسط سعید مرتضوی صادر شده و مدعی شده بود که برای این ادعا مدرک دارد.

سعيد مرتضوی در شهریور ماه امسال پس از برکناری از دادستانی تهران به عنوان معاون غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، منصوب شد، اما به تازگی و به درخواست دولت محمود احمدی‌نژاد با انتقال از قوه قضائيه به قوه مجريه، به عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز به کار کرد.
XS
SM
MD
LG