لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

زلزله‌زدگان خشمگین خیابان‌های پورتوپرنس را با جسد مسدود کردند


اجساد کشته‌شدگان در خیابان‌های پورتوپرنس
اجساد کشته‌شدگان در خیابان‌های پورتوپرنس
در حالی که بر اساس برآوردهای صلیب سرخ حدود پنجاه هزار نفر در زمین‌لرزه هائیتی جان خود را از دست داده‌اند، روند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان به کندی پیش می‌رود و اجساد قربانیان در خیابان‌های پورتوپرنس به روی هم انباشته شده است.

با توجه به ابعاد این فاجعه و شمار زیاد قربانیان و زلزله‌زدگان، روند امدادرسانی به کندی صورت می‌گیرد که این امر نارضایتی زلزله‌زدگان را در پی داشته است، به طوری که برخی از ساکنان پورتوپرنس با استفاده از اجساد کشته‌شدگان اقدام به مسدود کردن برخی از خیابان‌ها کرده‌اند. تاکنون بیش از هفت هزار نفر از کشته‌شدگان در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شمار زیادی از کسانی که در جریان زلزله هفت ریشتری روز سه‌شنبه در هائیتی مجروح شده‌‌اند، به دلیل کمبود امکانات پزشکی در راهروهای بیمارستان‌ها در انتظار کمک به سر می‌برند و عده زیادی از مجروحان نیز در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند، به گونه‌ای که اجساد صدها نفر از جان‌باختگان از بیمارستان مرکزی پورتوپرنس به یک گورستان دسته‌جمعی منتقل شده‌است.

یکی از کسانی که در این بیمارستان مشغول مراقبت از مادر و خواهر مجروح خود بود، به رویترز گفته است: «ما سه روز و سه شب است که در اینجا منتظر هستیم و تاکنون هیچ کاری برای ما انجام نداده‌اند.»

در جریان زلزله هفت ریشتری که روز سه‌شنبه پورتوپرنس، پایتخت کشور هائیتی، را در هم کوبید، میلیون‌ها نفر بی‌خانمان و ده‌ها هزار نفر کشته ‌شده‌اند که سازمان‌های امدادرسان نظیر صلیب سرخ شمار قربانیان را تا پنجاه هزار نفر و شمار آسیب‌دیگان در این زلزله را تا سه میلیون نفر برآورد کرده‌اند.

به گفته شاهدان عینی، هیچ گوشه‌ای از پایتخت دو میلیون نفری هائیتی از نیروی مخرب این زلزله در امان نمانده است. هائیتی با حدود ۱۰ میلیون جمعیت فقیرترین کشور در نیم‌‌کره ‌غربی به شمار می‌رود.

زلزله هائیتی که در صد سال گذشته در این کشور بی‌سابقه بوده است، خسارات بسیاری را به ساختمان‌ها از جمله کاخ ریاست جمهوری، مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و بیمارستان بزرگ پایتخت وارد کرده و شمار زیادی از واحدهای مسکونی را ویران کرده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده، با توجه به شمار زیاد قربانیان زمان و امکانات لازم برای تشخیص هویت قربانیان پیش از دفن آنها وجود ندارد.

همچنین به دلیل گرمی هوا در منطقه و نیز از کار افتادن شبکه آب‌رسانی در شهر، سازمان‌های امدادی نگران شیوع بیماری‌های واگیردار در منطقه زلزله‌زده هستند. هم اکنون بوی اجساد فاسد شده سراسر شهر را فراگرفته است.

شهردار پورتوپرنس روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته است که در شرایط کنونی مهم‌ترین کار جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان از سطح خیابان‌ها است. وی در عین حال تصریح کرده است که دستگاه‌های دولتی از «هیچ‌گونه امکاناتی» برای انجام این کار برخوردار نیستند.

در همین حال به گزارش شبکه تلویزیونی‌ سی‌ان‌ان کار جمع‌آوری اجساد از خیابان‌ها و انتقال آنها به گورهای دسته‌جمعی آغاز شده است.

از سوی دیگر با گذشت سه روز از زلزله، بسیاری از مردم پورتوپرنس شب جمعه را نیز از ترس پس‌لرزه‌ها در خیابان‌ها سپری کردند.

دو میلیون کودک در معرض خطر

حدود ۳۰ کشور جهان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هائیتی را آغاز کرده‌اند. در این میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با بیان این که در حال حاضر هائیتی برای دولت آمریکا در اولویت قرار دارد، گفته است این کشور صد میلیون دلار برای کمک به زلزله‌زدگان اختصاص می‌دهد.

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده‌اند هر یک از آنها صد میلیون دلار برای کمک به زلزله‌زدگان پرداخت خواهند کرد.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، نیز خواستار تشکیل کنفرانسی بین‌المللی برای بازسازی هائیتی شده است و اسپانیا که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، اعلام کرده است وزیران توسعه کشورهای عضو روز دوشنبه برای شرکت در یک نشست اضطراری گرد هم خواهند آمد.

در این میان ارتش آمریکا با اعزام سه هزار و پانصد سرباز، سی‌صد کادر پزشکی و چندین کشتی نیروی دریایی این کشور در امدادرسانی مشارکت دارد.

همچنین قرار است ناو هواپیمابر هسته‌ای یواس‌اس کارل‌ وینستون آمریکا نیز به زودی در منطقه مستقر شود تا به عنوان فرودگاه برای ۱۹ فروند از هلی‌کوپترهای مستقر در این ناو که در امدادرسانی مشارکت دارند عمل کند.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، مهم‌ترین نیاز زلزله‌زدگان آب و مواد غذایی است. هر چند فرودگاه پورتوپرنس شاهد ورود بی‌وقفه کمک‌های خارجی است، توزیع این کمک‌ها بین زلزله‌زدگان به کندی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، بر اساس اعلام یک سازمان بریتانیایی حمایت از کودکان، حدود دو میلیون کودک به دنبال زلزله هائیتی در معرض خطر قرار گرفته‌اند. این کودکان یا پدر و مادر خود را از دست داده‌اند، یا این که به‌شدت زخمی شده و نیازمند کمک‌های پزشکی هستند.
XS
SM
MD
LG