لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

شجریان، صدا و سیما و کیهان؛ تازه‌ترین جزئیات پرونده شکایت


محمد رضا شجریان
محمد رضا شجریان
محمد رضا شجریان استاد موسیقی اصیل ایرانی که در ماه‌های گذشته از صدا و سیمای ایران و مدیر مسئول روزنامه کیهان شکایت کرده بود، خود پس از بازگشت به ایران به دفتری به نام «دفتر گذرنامه ریاست جمهوری» احضار شد.

از سوی دیگر، به گفته محمدحسين آغاسی، وکيل محمدرضا شجريان، حسين شريعتمداری مديرمسئول کيهان که آقای شجریان ز او نیز شکایت کرده است، به دادسرای عمومی و انقلاب احضار شده است.

وکیل استاد شجریان بنا بر قانون و عدم علاقه موکلش توضیحی در مورد احضار استاد آواز ایران به «دفتر گذرنامه ریاست جمهوری» نداده است.

اما درباره آخرين جزييات دو پرونده شکايت عليه صدا و سيما و شکايت عليه مديرمسئول کيهان به راددیو فردا می‌گوید:



بر اساس قانونی که در سال ۱۳۴۸ تصویب شده است و هنوز هم لازم الاجراست،‌ تحت عنوان قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان . هیچ کس مجاز نیست که آثار یک پدید آورنده هنری یا غیر هنری را مورد بهره برداری قرار دهد. مگر اینکه از وی اجازه بگیرد و اگر بدون اجازه وی،‌ اثرش مورد استفاده قرار بگیرد بین شش ماه تا سه سال مجازات زندان در انتظار اوست.

در این مورد صدا و سیما به علت اینکه سال هاست دارد آثار استاد شجریان را که متعلق به شخص ایشان است و توسط ایشان در یک شرکت و موسسه خصوصی تولید شده،‌ استفاده می کند، این عملش جرم است و ما با استناد به ماده سه این قانون علیه صدا و سیما شکایت کرده ایم.

  • واکنش صدا و سیما در مقابل شکایت شما چه بود؟

صدا و سیما در لایحه ای که به بازپرس ارائه کرده اعلام کرده است که ما برای ترویج موسیقی اصیل ایرانی که نماد بارز آن صدای استاد شجریان است، از این موسیقی استفاده کردیم و سوء نیتی نداشته ایم.

اتفاقا بازپرس پرونده هم به علت عدم سوء نیت،‌ قرار منع پیگرد صادر کرده بود. که در مرحله اظهار نظر، نظر بازپرس رد شد و الان بازپرس دیگری دارد به این پرونده رسیدگی می کند.

روز یکشنبه گذشته در نشستی که داشتیم نماینده صدا و سیما هم مطالبش را اظهار کرد. من هم عرایضم را خدمت بازپرس اعلام کردم. قرار شد ظرف یک هفته ، چون به مصاحبه استاد با صدای آمریکا استناد شده بود و مطالبی به ایشان نسبت داده شده بود. من هم توضیحات لازم را به بازپرس پرونده دادم تا بازپرس شخصی را از درون صدا و سیما به عنوان متهم احضار کند.

  • شما چشم انداز این اعتراض را چگونه می بینید؟ آیا صدا و سیما اعتراض خواهد کرد یا اینکه این قضایا احتمالا به دادگاه کشیده خواهد شد؟

پس از آنکه ما شکایت مان را مطرح کردیم و رسانه ها آن را در سطح عمومی منتشر کردند، آقای مهندس ضرغامی، رئیس صدا و سیما در تاریخ ۲۶ تیرماه سال جاری کتبا و البته محرمانه به کلیه واحدهای صدا و سیما دستور دادند که دیگر از صدای استاد استفاده نشود. اما آنچه مورد نظر من است و سوال شما این توضیح را می طلبد این است که اگر قانون درست اجرا شود، حتما و قطعا باید مسئول مرکز موسیقی صدا و سیما به اتهام ارتکاب جرم تحت تعقیب قرار بگیرد و مجازات هم برای ایشان تعیین شود.

  • آیا آقای شجریان می تواند ادعای خسارت مادی هم بکند؟

بله. طبیعتا. اما چون هدف استاد جلب منافع مادی نیست و اساسا دنبال این قضایا نیستند تصمیش بر این است که دادخواستی برای مطالبه ضرر و زیان به دادگاه ارائه نکند.

  • هنوز این شکایت رسما به دادگاه ارائه نشده است؟

الان پرونده در بازپرسی در حال رسیدگی است. بعد از اینکه بازپرس به نتیجه رسید که باید قرار مجرمیت صادر کند و دادسرا کیفرخواست را حاضر کرد آنگاه به دادگاه برای رسیدگی و محاکمه ارجاع می شود.
XS
SM
MD
LG