لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

'کنش اول' با روبان سبز در پاریس


بخشی از پرفورمنس. عکس از Ruban Vert
بخشی از پرفورمنس. عکس از Ruban Vert
از روز پنجم آوريل کاری با عنوان «کنش اول» توسط گروهی به نام «روبان سبز» در پاريس آغاز شده است. برگزار کنندگان اين نمايشگاه معتقدند اين بيشتر حرکتی هنری است تا يک نمايشگاه هنری، به همين دليل مکان آن در يک خيابان پر رفت و آمد و تجاری است که توريست های فراوانی از آن عبور می کنند.

گروه «روبان سبز» انجمنی است که پس از انتخابات از سپتامبر سال گذشته آغاز به کار کرده و از هنرمندان ايرانی مقيم فرانسه تشکيل شده است. البته هنرمندان غير ايرانی هم در کارهای هنری اين گروه فعاليت می کنند.



اين حرکت هنری در يک گالری در خيابان ريولی آغاز شده است. کار اول -به مدت سه روز- از گروه هومن شريفی است که چند نفر با بستن پارچه های سفيد روی صورت های خود و به طور ناشناس که به معنای کار گروهی است تا تاکيد بر کار فردی، «پرفورمنسی» را اجرا می کنند که ناظران می توانند از پشت شيشه های گالری و از خيابان آن را ببينند.

حرکت بدن اين افراد با پارچه ها و طرح های ايرانی (به گفته اعضای اين گروه) حرکتی سمبليک است برای نشان دادن قدرت و خشونت. به عنوان مثال يکی از هنرمندان پارچه ای را به شيشه می کوبد و ديگری حرکتی خشونت آميز انجام می دهد.

در روزهای بعد حرکت های هنری ديگری نيز در اين گالری برگزار می شود، از جمله تاکيد بر موضوع «الله اکبر» گفتن مردم روی پشت بام های ايران که در ماه های پس از انتخابات اتفاق افتاد و همچنين تاکيد بر انقلاب توييتری و نقش رسانه ها و نقش شهروندان به عنوان رسانه در جنبش اعتراضی مردم پس از انتخابات.

گروه روبان سبز با الهام از شعار «يک شهروند يک رسانه» تشکيل شد که بعد از انتخابات در ايران شکل گرفت. اين هنرمندان هم می خواهند رسانه هايی باشند اما نه با حرکت سياسی بلکه با حرکت هنری خود و به اين طريق می خواهند صدای مردم ايران را به گوش ديگران برسانند.

آنها بعد از «کنش اول»، کنش های ديگری را هم با حرکت های مشابه برگزار می کنند و در اين کارها هنرمندان خارج از ايران و هنرمندان داخل ايران به طور ناشناس، توليدات هنری خود را در ارتباط با اعتراضات مردم ايران نشان می دهند.

اين نمايشگاه از پنجم آوريل آغاز شده و تا ۱۶می ادامه دارد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG