لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

کحال زاده: ترس از بین مردم و جریان‌های سیاسی رخت بربسته است


ورودی دانشگاه تهران، روز ۱۳ آبان
ورودی دانشگاه تهران، روز ۱۳ آبان
سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) دوشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای بازداشت شماری از اعضای این سازمان را محکوم کرد.

در روزهای اخیر، حسن اسدی زید آبادی و محمد صادقی، دو عضو شورای مركزی سازمان ادوار تحکیم وحدت، و حجت شریفی، نفیسه زارع كهن، كوهزاد اسماعیلی و موسی ساكت از اعضای این سازمان توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند. هنوز هیچ یک از افراد بازداشت شده آزاد نشده‌اند.

سازمان دانش‌ آموختگان ایران که دبیرکل آن، احمد زیدآبادی، در روزهای نخست پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد، خواستار آزادی تمامی‌ بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد شد.



هادی کحال زاده، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت در تهران، درباره وضعیت آن دسته از اعضای این سازمان که طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند، به رادیو فردا می‌گوید: خانواده مهندس حجت شریفی با معاون دادستان ملاقات کرده‌اند و معاون دادستان گفته است که نه تنها مهندس حجت شریفی و خانم نفیسه زارع کهن ممنوع‌الملاقات نیستند بلکه خبرهایی که مبنی بر ممنوع‌الملاقات بودن آنها منتشر شده را تکذیب کرده و در عین حال گفته که ما اعتقاد داریم که این افراد باید با خانواده‌هایشان دیدار داشته باشند.

خبر بعدی هم اینکه آقای کوهزاد اسماعیلی (مسئول شاخه گیلان ادوار تحکیم وحدت) که نه از جای دستگیری ایشان و نه از محل نگهداریشان اطلاعی در دست نداشتیم الان مطلع شدیم که در گیلان هستند.

آقای مرتضی اسدی هم که از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه بودند در لیست دستگیر شدگان قرار گرفته‌اند. ما الان تقریبا می‌دانیم که دوستانمان در چه وضعیتی هستند و نگرانی‌های اولیه مبنی بر محل نگهداری و دستگیری آن‌ها، تا حدی مرتفع شده است.

  • سازمان دانش آموختگان ایران روز دوشنبه (هفته گذشته) بیانیه‌‌ای صادر کرد که در آنجا اعلام کرده است که با تمام توان تشکیلاتی خود ایستادگی خواهد کرد. اگر چه حتی نیمی‌از اعضا خود را در حال بازداشت یا تحت تعقیب نیروهای امنیتی ببیند. آیا این بازداشت‌ها از توان ادوار تحکیم وحدت که شما عضو شورای مرکزی آن هستید در مقایسه با فعالیت‌هایی که سابق بر این داشته است نخواهد کاست؟

به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند که با برخورد با برخی از تشکیلات و سازمان‌های سیاسی، آن‌ها را عملا به حاشیه و انفعال بکشانند. مثلا با دستگیری برخی از اعضا ادوار تحکیم وحدت، مابقی اعضاء فعال آن را به انفعال بکشانند و از سطح فعالیتشان بکاهند. اما در این شرایط این امر نتیجه معکوس داشته و به نظر می‌رسد که انگیزه‌های گذشته را برای حضور، دو چندان کرده است.

هادی کحال زاده
به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند که با برخورد با برخی از تشکیلات و سازمان‌های سیاسی، آن‌ها را عملا به حاشیه و انفعال بکشانند. مثلا با دستگیری برخی از اعضا ادوار تحکیم وحدت، مابقی اعضاء فعال آن را به انفعال بکشانند و از سطح فعالیتشان بکاهند. اما در این شرایط این امر نتیجه معکوس داشته و به نظر می‌رسد که انگیزه‌های گذشته را برای حضور، دو چندان کرده است. ما امروز برای حفظ منافع ملی و حقوق شهروندی و آرمان‌هایی که در طی این سال‌ها با عضویت در سازمان دانش آموختگان ایران از آن دفاع می‌کردیم، پافشاری بیشتری می‌کنیم

  • بازداشت یا تعقیب افراد، فقط محدود به افراد ادوار تحکیم وحدت نمی‌شود. بلکه در طی پنج ماهی که از این حوادث می‌گذرد شمار بسیار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شده‌اند. همان طور که صدها تن از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز در بازداشت به سر می‌برند. به نظر شما این گونه بازداشت‌ها و برخوردهای شدید با معترضین توانسته است روند اعتراضات را در سطح جامعه کاهش دهد یا خیر؟
روندی در طول ده یا ۱۲ سال اخیر از سوی جریان تمامیت خواه و اقتدارگرا وجود داشته که همواره خواسته است با خشونت و اعمال فشار بر بخش قابل توجهی از جریاناتی که مطالبات حقوق بشری، اصلاح‌طلبی، تحول‌خواهی و آزادی‌خواهی دارند، آن‌ها را به حاشیه براند.

اما حوادث بعد از انتخابات و جریانات اخیر نشان داد که این‌ها هیچ تاثیری نتوانسته داشته باشد. نه تنها مطالبات مردم کاهش نیافته است بلکه مطالباتشان افزایش هم یافته و فراگیرتر شده است و ترس به عنوان گزینه‌ای که می‌توانست به اقتدار حاکمیت کمک کند از بین مردم و جریانات سیاسی رخت بربسته است. جریان خودجوش روز ۱۳ آبان نشان داد که علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که در طول این چند ماه برای مردم وجود داشته هنوز هم انگیزه کافی مابین آنها وجود دارد. نه تنها انگیزه کافی وجود دارد بلکه این انگیزه افزایش هم یافته است.

به نظر می‌رسد که وقت مناسبی برای بازنگری رفتار حاکمیت باشد. توصیه من به عقلای حاکمیت این است که وقتی که وجود دارد را غنیمت بشمارند. از امکان کارشناسی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خود استفاده کنند و ببینند که این همه خشونت و این همه تندی چه دستاوردی برای افزایش اقتدار جمهوری اسلامی‌، افزایش رابطه‌اش با مردم، افزاش قدرتش، یا ایجاد نظم و کارایی بهترش داشته است؟
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG