لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

گروه ابوسیاف در فیلیپین ویدئویی از «بریدن سر» گروگان آلمانی خود منتشر کرد


نیروهای فلیپینی در ۲۷ فوریه در حال بازرسی‌هایی مربوط به گروگان آلمانی هستند
نیروهای فلیپینی در ۲۷ فوریه در حال بازرسی‌هایی مربوط به گروگان آلمانی هستند

گروه اسلام‌گرای ابوسیاف که در بخشی از مجمع‌الجزایر فیلیپین و اطراف آن فعالیت می‌کند، ویدئویی منتشر کرده که «بریدن سر» گروگان آلمانی این گروه را نشان می‌دهد. یک مقام دولتی فیلیپین مرگ شهروند آلمانی را تائید کرده‌است.

یورگن کانتنر، شهروند آلمانی، در نوامبر گذشته، از قایق تفریحی‌اش در اطراف مالزی ربوده شد. گروه ابوسیاف که این شهروند را گروگان گرفته بود، خواستار باجی در حدود ۶۰۰ هزار دلار شد. مهلت دریاف باج را نیز تا ۲۶ فوریه اعلام کرد.

ویدئوی منتشرشده، یک روز پس از این تاریخ، یعنی نهم اسفند ماه بر اینترنت قرار گرفته و گروه امنیتی ناظر «‌س‌ا‌ی‌ت» آن را رویت کرده‌است.

تصاویر نشان می‌دهد گروهی از مردانی که ماسک زده‌اند، با استفاده از کارد سر شهروند ۷۰ ساله آلمانی را می‌برند.

خزوس دورزا، مشاور رئیس‌جمهوری فیلیپین، مرگ آقای کانتنر را تائید کرده و از آن با عنوان قتلی «وحشیانه» نام برده‌است. این مقام دولتی می‌گوید مانیل در تلاش برای یافتن و نجات شهروند گروگان‌گرفته‌شده بود.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرده کارشناسان آن کشور در حال بررسی ویدئو هستند و اگر واقعیت داشته باشد «عمیقا شوکه‌کننده» است.

گروه «جماعت ابوسیاف» که مدت‌هاست در فیلیپین فعالیت دارد، طی دهه‌های گذشته با ربودن گردشگران، باج‌گیری و کشتن گروگان‌های خود مشهور شده‌است. ابوسیاف پیش از این به القاعده اعلام وفاداری کرده بود، اما وقتی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» شروع به پیشروی در خاورمیانه کرد، با رهبر این گروه، ابوبکر بغدادی بیعت کرد. از آن زمان به این‌سو به نام داعش دست به آدم‌ربایی می‌زند. تقریبا در پی همه موارد آدم‌ربایی‌های شناخته‌شده سال‌های گذشته، این گروه خواستار دریافت باج شده‌است.

بیشترین فعالیت این دسته‌ی اسلام‌گرا در جولو و باسیلان، از مجمع‌الجزایر فیلیپین، انجام می‌شود. در بهار گذشته، ابوسیاف، یک شهروند کانادایی را نیز سر برید؛ پس از آن‌که مهلت باجی که خواسته بودند به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG