لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

شورای امنیت: ابولا تهدیدی برای امنیت جهان است


در لیبریا (یک امدادگر آن در تصویر) گزار شده شمار مبتلایان در پایتخت، چند برابر بیشتر از ظرفیت بیمارستان‌ها است
در لیبریا (یک امدادگر آن در تصویر) گزار شده شمار مبتلایان در پایتخت، چند برابر بیشتر از ظرفیت بیمارستان‌ها است

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی در روز ۲۷ شهریور ماه، طی اقدامی کم‌سابقه بحران ناشی از شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا را، تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی نامید و قطعنامه‌ای در مورد آن صادر کرد.

اعضای شورای امنیت ملل متحد از کشورهای جهان خواسته‌اند تا برای مبارزه با این ویروس مرگبار فورا اقدام به ارسال خدمات و کمک‌های پزشکی و دارویی بکنند.

سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، که پیش‌نویس این قطعنامه را تهیه کرده است، می‌گوید «این درخواستی برای اقدام (علیه ابولا)، نه تنها از سوی شورای امنیت، که از سوی همه خانواده ملل متحد است».

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز خبر از برنامه‌ای برای مبارزه با ویروسی که به طور فزاینده‌ای در حال گسترش در غرب آفریقا است، داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای شورای امنیت در عین حال از کشورهای جهان خواسته‌اند تا «دست از منع مسافرت و افزایش تمهدیدات در مرزهای خود بردارند» چرا که این اقدام کشورهایی که ابولا در آنها شیوع پیدا کرده است را «بیشتر منزوی کرده و تلاش‌های آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند».

قعطنامه اعضای شورای امنیت، تازه‌ترین اقدام جامعه جهانی برای مبارزه با ویروسی است که جان دست کم نیمی از مبتلایان را می‌گیرد و هنوز، رسما، دارویی ندارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، دو روز پیش از این قطعنامه، آن را «تهدیدی علیه جهان» نامیده بود. واشینگتن برای مبارزه با ابولا به اعزام نیروی نظامی، امکانات لازم برای ساخت بیمارستان‌های صحرایی، افزایش نیروهای امدادگر و خدمات دارویی و پزشکی مورد نیاز در منطقه غرب آفریقا دست می‌زند.

اکنون برخی شرکت‌های دارویی در حال آزمایش تازه‌ترین کشفیات دارویی خود علیه بیماری هستند، اما هیچ کدام از آنها تائیده بین‌المللی نگرفته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین برآورد خود هشدار داده است که شمار مبتلایان به ابولا، در سه هفته، دو برابر شود. این سازمان بین‌المللی در عین حال تخمین زده است که به یک میلیارد دلار هزینه برای مبارزه با آن نیاز است.

مارگارت چان، مدیر کل این سازمان، روز سه‌شنبه گفته بود در تمام کشور لیبریا «حتی یک تخت خالی برای مراقبت از بیماران مبتلا به ابولا وجود ندارد».

«بهداشت جهانی» می‌گوید شمار مبتلایان به ابولا در پایتخت لیبریا، پنج برابر بیشتر از ظرفیت بیمارستانی آن است.

لیبریا، سیرالئون و گینه، مراکز اصلی شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا هستند، هرچند مواردی نیز در نیجریه، سنگال (غرب آفریقا) و جمهوری دمکراتیک کنگو (در مرکز آفریقا) گزارش شده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دست‌کم ۲۳۶۰ نفر تا کنون جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۵۳۰۰ نفر نیز به ویروس ابولا مبتلا هستند.

XS
SM
MD
LG