لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۲

دادگاه فدرال آمریکا با لغو «تعلیق فرمان منع ورود» مخالفت کرد


مسافران و شماری از معترضان در فرودگاهی در واشینگتن ۳۰ ژانویه
مسافران و شماری از معترضان در فرودگاهی در واشینگتن ۳۰ ژانویه

دادگاه فدرالی در ایالات متحده با درخواست وزارت دادگستری آن کشور برای لغو حکمی که برای تعلیق فرمان منع موقت ورود رئیس‌جمهوری صادر شده، مخالفت کرد. این فرمان شامل شهروندان ایران و شـش کشور دیگر می‌شود.

خبرگزاری رویترز این احتمال را مطرح کرده است که مخالفت دادگاه به «افزایش فشارها» بر دولت آقای ترامپ، در زمینه شرح و بسط فرمان اجرایی‌اش بیانجامد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در هشتم بهمن ماه فرمانی اجرایی صادر کرد که ورود شهروندان ایران، عراق، سوریه و چهار کشور دیگر به مدت حداقل ۹۰ روز به خاک آمریکا متوقف شد. این فرمان در راستای بررسی و اصلاح سیستم صدور روادید به ایالات متحده و بنا بر آنچه دونالد ترامپ می‌گوید برای «حفاظت از ملت آمریکا در برابر ورود تروریست‌های خارجی» به آن کشور صادر شده‌است.

اندکی پس از صدور این فرمان مخالفت‌هایی علیه آن شکل گرفت و شماری از دادگاه‌های فدرال در مناطق مختلف احکامی در مقابل آن صادر کردند.

در نهایت در میانه بهمن ماه یک قاضی فدرال در ایالت واشینگتن رای به لغو موقت این فرمان داد و وزارت امنیت داخلی و وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کردند که در اجرای این رأی، ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور از جمله ایرانیان را لغو کرده‌اند.

از آن زمان بعد مسائل حقوقی پیرامون این فرمان، از طرف وزارت دادگستری ایالات متحده، که در عین حال امور حقوقی دولت را نیز پی‌گیری می‌کند، ادامه دارد. رای تازه دادگاه فدرال نیز در مخالفت با درخواست همین وزارت‌خانه صادر شده‌است.

در خود ایالات متحده دیدگاه‌های مختلفی در مورد این فرمان مطرح شده‌است؛ از یک سو گروه‌هایی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی و شماری از دیگر سازمان‌های غیردولتی به مخالفت با آن پرداخته‌اند و شماری از فرهیختگان، محققان و هنرمندان ایالات متحده نیز خواستار بازنگری در آن شده‌اند. برای نمونه محققان هاروارد یا شماری از نویسندگان و هنرمندان که می‌گویند این فرمان جلوی ورود دانشمندان، فرهیختگان و معترضان سیاسی و اجتماعی کشورهای هفت‌گانه را می‌گیرد. گروه‌های مدنی در عین حال از این‌که این فرمان، فقط در مورد کشورهای مسلمان‌نشین صادر شده نیز انتقاد کرده‌اند.

از سوی دیگر اما موافقان و مدافعان فرمان منع موقت ورود، از آن به‌عنوان راهی موقتی برای بازبینی روادیدهای صادرشده برای شهروندان این هفت‌ کشور و آغاز روند اصلاح سازوکار صدور روادید یاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند ویزا یک حق نیست، بلکه یک امتیاز است. آقای ترامپ خود از این فرمان به عنوان راهی برای حفظ امنیت مردم و خاک ایالات متحده دفاع کرده و در عین حال می‌گوید مسلمانان را هدف قرار نداده چراکه شهروندان ده‌ها کشور مسلمان‌نشین دیگر شامل این فرمان نشده‌اند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال در یک پست توئیتری شدیدا از فرمان قاضی روبارت در ایالت واشینگتن انتقاد کرد و او را «به اصطلاح قاضی» توصیف کرد.

نتایج یک نظرسنجی توسط رویترز/ایپسوس، حدود یک ماه پیش، نشان می‌داد ۴۸ درصد از شهروندان با فرمان منع ورود موافق و ۴۱ درصد مخالف بودند.

دولت آقای ترامپ می‌گوید در حال آماده‌ساختن جایگزینی برای فرمان منع ورود، با در نظر گرفتن ادله قانونی از سوی دادگاه، است. یک مقام کاخ سفید گفته بود این فرمان تازه ممکن است در اواسط هفته جاری میلادی صادر شود.

XS
SM
MD
LG