لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۳

کاخ سفید می‌گوید صدور فرمان تازه منع موقت ورود یک هفته عقب افتاده است


فرودگاه دالس واشینگتن در ژانویه گذشته: شماری از وکلا و حقوق‌دانان در انتظار دسترسی که افرادی که جلوی ورودشان گرفته شده بود
فرودگاه دالس واشینگتن در ژانویه گذشته: شماری از وکلا و حقوق‌دانان در انتظار دسترسی که افرادی که جلوی ورودشان گرفته شده بود

یک مقام کاخ سفید آمریکا گفته‌است صدور فرمان اجرایی تازه دونالد ترامپ، برای منع موقت ورود شهروندان کشورهای هفت‌گانه، از جمله ایرانیان، برای یک هفت عقب افتاده‌است.

پیش از این وزیر امنیت داخلی آمریکا گفته بود، رئیس‌جمهوری آن کشور در حال آماده‌سازی نسخه‌ای «کارآمدتر» از فرمان اجرایی منع موقت ورود به آمریکاست که از مشکلاتی که طرح اولیه در دادگاه با آن مواجه شد، عاری باشد ولی به گزارش خبرگزاری‌ها و به نقل از یک مقام دولتی ایالات متحده، امضای فرمان تازه با تاخیر روبه‌رو شده‌است.

فرمان اولیه آقای ترامپ، ورود تمامی پناهجویان و شهروندان هفت کشور، از جمله ایران، عراق و سوریه را به‌طور موقت ممنوع کرده بود. اما این ممنوعیت با مخالفت دادگاه‌های فدرال ایالات متحده روبه‌رو شد و عملا اجرای سراسری و کامل آن نیز موقتا، متوقف شده‌است.

کاخ سفید آمریکا می‌گوید بازنویسی فرمان تازه، با در نظر گرفتن ادله‌های ارائه‌شده از سوی دادگاه تجدیدنظر در سن‌فرانسیسکو، انجام می‌شود؛ ادله‌هایی که این فرمان را احتمالا موجب ایجاد «تبعیضات دینی» در مورد مسلمانان، توصیف کرده‌است.

مقام‌های کاخ سفید و رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گویند این فرمان باورمندان اسلام را در بر نمی‌گیرد چراکه شهروندان بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی، قادر هستند به خاک آمریکا وارد شوند.

شماری از چهره‌های فرهنگی و دانشگاهی، نیز سیاستمداران و گروه‌های مدنی، از این فرمان اجرایی انتقاد کرده‌اند. از جمله در تازه‌ترین واکنش‌ها از این دست، شماری از نویسندگان، بازیگران و آهنگسازان، در نامه‌ای گفته‌اند چهره‌های فرهنگی و هنری کشورهای هفت‌گانه «پیشتازان نبرد علیه اختناق و ترور» هستند و با ممنوعیت ورود آن‌ها «صداهای لازم ساکت» شده و «نفرت تشدید» می‌شود.

آقای ترامپ اما می‌گوید اجرای این فرمان در راستای حفظ و ارتقای امنیت شهروندان و خاک ایالات متحده ضروری‌ست. برخی از هوادران این طرح نیز گفته‌های حمایت‌آمیز مشابهی را بیان می‌کنند و می‌گویند روادید آمریکا «حق نیست، بلکه یک امتیاز است».

مقابله با مهاجران، مهاجرت غیرقانونی، امنیت و مقابله با آنچه «اسلام‌گرایی رادیکال» توصیف می‌شود از وعده‌های اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته بود و پس از پیروزی نیز او بر اجرای آن‌ها تاکید کرده‌است.

XS
SM
MD
LG