لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۴

«حمایت» بشار اسد از فرمان منع موقت ورود به آمریکا


رئیس‌جمهوری سوریه با حمایت تلویحی از فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا برای منع موقتی ورود شماری از شهروندان به آمریکا -از جمله خود سوریه- می‌گوید این کار برای جلوگیری از ورود «تروریست‌ها» به ایالات متحده است.

بشار اسد، رئیس دولتی که از حمایت ایران و روسیه برخوردار است، می‌گوید «این [فرمان منع موقتی ورود] علیه مردم سوریه نیست… این فرمان علیه تروریست‌ها است که ممکن است خود را جای مهاجران جا بزنند و به غرب بروند».

او سپس افزوده «و این اتفاق می‌افتد. این اتفاق در اروپا افتاد، به‌خصوص در آلمان و ممکن است در ایالات متحده هم رخ دهد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در بهمن ماه فرمانی صادر کرد که به شکل موقتی جلوی صدور روادید برای شهروندان کشورهای‌ موسوم به «هفت‌گانه» را می‌گیرد؛ ایران، سوریه و عراق از جمله آن‌ها هستند. این فرمان جلوی ورود پناهجویان سوری را نیز -دست‌کم- برای مدت مشخصی می‌گیرد. از آن زمان تا کنون شماری از شهروندان و سازمان‌های مدنی ایالات متحده به این فرمان انتقاد کرده‌اند و شماری از شهروندان نیز از آن ستایش. یک نظرسنجی از رویترز/ایپسوس در میانه بهمن ماه نشان می‌‌داد که ۴۸ درصد با این فرمان موافق هستند و ۴۱ درصد مخالف. با وجود همه این‌ها در حال حاضر اجرای آن با منع شماری از قضات فدرال روبه‌رو شده و روندی سیاسی و قضایی پیرامون آن شکل گرفته‌است.

گفته‌های اسد در حمایت از این فرمان در حالی‌ست که طبق این دستور، صدور روادید برای شهروندان ایران نیز با مانع روبه‌رو شد. حکومت ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است. مقام‌های دولتی در تهران به فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراض کرده‌اند.

این نخستین بار نیست که بشار اسد در حمایت تلویحی از آقای ترامپ یا علمکرد دولت او گفته‌هایی را بیان می‌کند.

رئیس جمهوری سوریه در ۱۹ بهمن ماه گفته بود اولویتی که رئیس جمهوری تازه آمریکا برای مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) قائل شده «امیدوارکننده» است، اما باید دید اقدامات عملی او در این راستا چه خواهد بود. ⇦​بیشتر بخوانید

چند روز بعد در ۲۲ بهمن، در حالی‌که مقام‌های حکومتی ایران در حال اعتراض و انتقاد از دولت ایالات متحده در مراسم دولتی انقلاب بهمن ۵۷ بودند، رئیس‌جمهوری سوریه گفت از حضور نیروهای آمریکایی برای مبارزه با «تروریست‌ها» استقبال می‌کند به شرطی که با حکومت او همکاری کنند و استقلال کشورش را محترم بشمرند. ⇦​بیشتر بخوانید

ترامپ در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا تا کنون واکنشی به گفته‌های بشار اسد نشان نداده‌است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد جنگ داخلی سوریه البته سخنانی گفته است و از جمله خواستار تشکیل یک منطقه امن، داخل آن، برای آوارگان جنگ شده‌است.

دونالد ترامپ روز گذشته از صدور فرمان تازه‌ای برای جایگزینی فرمان منع ورود قبلی، در هفته آینده میلادی خبر داد.

XS
SM
MD
LG