لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

نشست گروه ۲۰ «با اختلاف» بر سر سوریه آغاز می‌شود


رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها موضوع سوریه را «سایه‌ای اختلاف‌انگیز» در این نشست عنوان کرده‌اند (در تصویر: یک توریست با اثری از الکسی سرگینکو، هنرمند روس، در مورد نشست گروه ۲۰ در روسیه، عکس می‌گیرد)
رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها موضوع سوریه را «سایه‌ای اختلاف‌انگیز» در این نشست عنوان کرده‌اند (در تصویر: یک توریست با اثری از الکسی سرگینکو، هنرمند روس، در مورد نشست گروه ۲۰ در روسیه، عکس می‌گیرد)
نشست سران بیست کشور پیشرفته جهان، «گروه ۲۰»، از عصر روز پنج‌شنبه ۱۴ شهریور در سن‌پترزبورگ روسیه، کار خود را آغاز می‌کند.

انتظار می‌رود اعضای گروه ۲۰ بر سر موضوعاتی چون شفافیت بانکی، فرار نکردن از پرداخت مالیات، رشد اقتصادی و دادوستدهای بازرگانی گفت‌وگو کنند، اما رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها موضوع سوریه را «سایه‌ای اختلاف‌انگیز» در این نشست عنوان کرده‌اند.

به ویژه که نشست روز پنج‌شنبه در روسیه، یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان سوریه برگزار می‌شود و میهمانان کسانی مانند باراک اوباما و فرانسوا اولاند، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه‌اند، که هر دو از اقدامی نظامی علیه دمشق حمایت کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین در روزهای پیش و تنها چند روز پیش از برپایی این نشست در کشور خویش، شدیدا به باراک اوباما و واشینگتن در مورد سیاست و اقدام احتمالی نظامی آنها علیه دمشق تاخت.

او روز چهارم سپتامبر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، را متهم به دروغگویی در مورد سوریه کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود «ادعای حمله شیمیایی، چیزی جز تحریکات کسانی که می خواهند سایر کشورها، به‌ویژه آمریکا را وارد جنگ در سوریه کنند، نیست».

پوتین تنها یک روز پیش از برگزاری این نشست نیز هشدار داد کشورش ممکن است در صورت حمله به سوریه، از تحویل ندادن سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به «نقاط حساس» جهان تجدید نظر کند.

اما در عین حال در همین روز با تغییر لحن خود گفته است اگر ثابت شود که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق بوده، ممکن است کشورش با حمله نظامی موافقت کند. او با این‌حال تأکید دارد که این اقدام باید از کانال شورای امنیت انجام شود.

آمریکا، حکومت سوریه را مسئول حملات «شیمیایی» سی‌ام مرداد که به گفته واشینگتن بیش از ۱۴۰۰ قربانی گرفته، معرفی کرده است.

خبرها حاکی از آن است که باراک اوباما در مورد سوریه -که قرار است کنگره آمریکا موافقت یا عدم موافقت نهایی خود را با طرح حمله رئیس‌جمهوری به آن اعلام کند- با سران گروه ۲۰ گفت‌وگو خواهد کرد.

روسیه، چین، آفریقای جنوبی و آرژانتین (از اعضای گروه ۲۰) با انجام چنین اقدامی علیه سوریه مخالفت کرده‌اند. آفریقای جنوبی و آرژانتین نیز می‌گویند چنین اقدامی احتمالی باید از کانال شورای امنیت سازمان ملل انجام شود.

ایتالیا نیز می‌گوید اقدام نظامی علیه سوریه اوضاع را بدتر می‌کند؛ و خبرگزاری‌ها می‌گویند به ائتلافی احتمالی علیه دمشق نخواهد پیوست.

هند نیز خواسته است تا در انتظار نتیجه آزمایش‌های بازرسان سازمان ملل از محل حمله در حومه دمشق ماند.

ترکیه، از مهم‌ترین مخالفان دولت سوریه، پیشتر گفته بود به هر ائتلافی علیه دمشق می‌پیوندد. عربستان سعودی نیز مدت‌هاست که از جمله مهم‌ترین مخالفان دولت بشار اسد محسوب می‌شود.

کشورهای دیگر گروه ۲۰ مانند ژاپن، آلمان، کره جنوبی یا کانادا هنوز موضع مشخصی اتخاذ نکرده‌اند و معلوم نیست در این مورد با هم هم‌رای باشند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز در نشست گروه ۲۰ شرکت می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل پیشتر در مشروعیت اقدام نظامی یک‌طرفه علیه سوریه ابراز تردید کرده و گفته بود چنین اقدامی باید با رای شورای امنیت انجام شود.

نشست گروه ۲۰ دو روز ادامه خواهد داشت.

گروه ۲۰ از استرالیا، ژاپن، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، ترکیه، اندونزی، آرژانتین، مکزیک، عربستان سعودی، برزیل، کانادا، کره جنوبی، هند، آفریقای جنوبی، بریتانیا، ایتالیا و اتحادیه اروپا تشکیل می‌شود.

اعضای این گروه در مجموع کنترل بر ۸۵ درصد کل اقتصاد جهان را در اختیار دارند.
XS
SM
MD
LG