لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

وزارت خارجه ایران: بحران مصر برای خاورمیانه خطرناک است


عراقچی می‌گوید ایران از نزدیک رخدادهای مصر را دنبال می‌کند
عراقچی می‌گوید ایران از نزدیک رخدادهای مصر را دنبال می‌کند
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، یک‌شنبه ۱۶ تیرماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به رخدادهای مصر گفت «وجود بحران در منطقه خاورمیانه باعث نگرانی‌ست» و «گسترش آن می‌تواند کل منطقه را در شرایط خطرناکی قرار دهد».

او می‌گوید «ما خواهان خویشتن‌داری مردم و دولتمردان مصری برای جلوگیری از تسری بحران به سایر مناطق خاورمیانه هستیم و این موضوع در مورد سوریه هم مصداق دارد».

عراقچی می‌گوید دولت ایران از نزدیک تحولات مصر را دنبال می‌کند و «نگران است که درگیری‌ها بین مردم مصر افزایش پیدا کند».

این مقام دولتی به هر دو موضوع جنگ داخلی سوریه و بحران سیاسی مصر در ارتباط با هم اشاره کرده و گفته است «امیدواریم با درایت رهبران منطقه و خودداری نیروهای خارجی از دخالت در مسایل» آن ثبات و آرامش به خاورمیانه باز گردد.

موضوع جنگ داخلی سوریه و بحران سیاسی و اجتماعی مصر در ارتباط با یکدیگر در گفته‌های روز یک‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز بازتاب پیدا کرده است.

آقای پوتین گفته است «سوریه در حال حاضر گرفتار جنگ داخلی است و مصر نیز در این مسیر در حرکت است... امیدواریم که مردم مصر از دچار شدن به این سرنوشت خودداری کنند.»

ایران و روسیه هر دو از حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌روند. آمریکا و برخی کشورهای عربی ایران را متهم کرده‌اند که در اوضاع سوریه «دخالت» می‌کند و این موضوع به بدتر شدن بحران در آن کشور می‌انجامد.

حزب‌الله لبنان، گروه هم‌پیمان ایران، مستقیما در جنگ داخلی سوریه به نفع نیروهای دولتی آن کشور حضور دارد.

ایران و روسیه نیز از دیگر سو، کشورهای حامی مخالفان بشار اسد را متهم کرده‌اند که با «دخالت‌هایشان» و «ارسال جنگ‌افزار» برای شورشیان بحران را دامن می‌زنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از «روند دستگیری و بازداشت شخصیت‌های کشور مصر» نیز ابراز نگرانی کرده است.

به نظر می‌رسد اشاره او به روند دستگیری سران و فعالان اخوان‌المسلمین است که محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده مصر، از آن می‌آید.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در مورد بازداشت برخی از چهره‌های سرشناس این گروه اسلام‌گرا در مصر منتشر شدند.

مقام‌های ایرانی پیشتر و پس از آنکه اعتراضات علیه مرسی بالا گرفت و ارتش آن کشور او را از ریاست‌جمهوری برکنار کرد، به این موضوع واکنش نشان داده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران سه روز پیش در این مورد گفته بود ایران «ضمن اهتمام به تحولات مصر و احترام به خاستگاه سیاسی مردم» آن کشور «امیدوار است روند آینده تحولات در فضایی که منافع و مصالح مردم مصر را تامین کند ادامه یابد».

معاون وزارت خارجه ایران نیز یک رو پس از آن با حمایت از «خواسته‌های مشروع ملت مصر»، از درگیری‌ها در آن کشور ابراز نگرانی کرده بود.

بحران سیاسی در مصر این روزها واکنش‌های عمدتا توام با «نگرانی» کشورهای دیگر را همراه داشته است.

ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد از جمله کشورها و ساز و کارهای بین‌المللی‌اند که در مورد شرایط مصر ابراز نگرانی‌ کرده‌اند و از طرف‌ها خواسته‌اند از خشونت دوری کنند.

طی هفته گذشته و در درگیری‌های میان معترضان به مرسی و هواداران او و نیز ارتش از سوی دیگر ده‌ها نفر کشته شدند.

تنها در روز جمعه، پس از آنکه هواداران مرسی به خیابان‌ها آمدند دست‌کم ۳۵ نفر در شهرهای مختلف این کشور در درگیری‌ها کشته شدند. در هفته پیش از آن نیز بیش از ۷۰ نفر جان خود را در درگیری‌ها از دست دادند.

مقام‌های امنیتی مصر از کشته شدن دست کم هشت نفر از نیروهای نظامی آن کشور طی این روزها نیز خبر داده‌اند.

همزمان بنا به گزارش‌ها حمله نیروهای دولتی سوریه به مخالفان اسد در شهر حمص نیز شدت گرفته است.

گفت‌وگوهای بین‌المللی صلح که قرار بود برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای برون‌‌رفت از بحران در سوریه انجام شود، به دلیل «اختلاف‌های» کشورهای مخالف و موافق اسد هنوز برگزار نشده است.
XS
SM
MD
LG