لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

دیوان اداری ترکیه حکم به رفع فیلترینگ توئیتر در این کشور داد


حدود یک هفته پس از فیلتر شدن شبکه اجتماعی توئیتر در ترکیه، دیوان اداری این کشور در آنکارا روز چهارشنبه ششم فروردین حکم رفع فیلترینگ از توئیتر را صادر کرد.

به گفته شبکه تلویزیونی «ان‌تی‌وی» ترکیه، این حکم دادگاه قرار است به اداره مخابرات این کشور ابلاغ شود و انتظار می‌رود که ممنوعیت ورود به توئیتر عصر روز چهارشنبه رفع شود.

خبرگزاری رویترز نوشت که دولت هنوز امکان درخواست فرجام علیه این حکم را دارد اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، «بولنت آرینچ»، معاون نخست‌وزیر ترکیه به خبرنگاران گفته‌است که «اگر تصمیم دادگاه این است ما هم از آن پیروی می‌کنیم.»

مخالفان سیاسی آقای اردوغان از این حکم دادگاه استقبال کرده و «امرَهان هالیجی»، معاون رئیس حزب اصلی مخالف دولت یعنی حزب جمهوری‌خواه خلق، گفت که «رژیم‌های تمامیت‌خواه هرگز موفق نمی‌شوند فناوری را به سکوت بکشانند.»

خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند که طی هفته‌ای که گذشت با وجود فیلتر بودن توئیتر در ترکیه، بیشتر ۱۰ میلیون کاربر توئیتر ساکن این کشور موفق شده‌اند تا از طریق خدمات پیامک تلفن همراه یا شبکه‌های مجازی خصوصی به توئیتر وارد شده و در آن فعالیت کنند.

در همین حال طی هفته گذشته عبدالله گل، رئیس جمهوری این کشور، و چند تن از اعضای کابینه دولت اردوغان نیز با نقض ممنوعیت توئیتر وارد این شبکه اجتماعی شده و به فیلترینگ آن اعتراض کردند.

فیلترینگ توئیتر پس از آن رخ داد که این شبکه اجتماعی تقریباً به طور روزانه محل پخش مکالمات تلفنی منسوب به رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور، بود.

در این مکالمات منسوب به نخست‌وزیر ترکیه نمونه‌هایی از مداخله شخصی وی در پرونده‌های قضائی، قراردادهای تجاری، و نحوه پوشش رسانه‌ای برخی خبرها شنیده می‌شود.

رجب طیب اردوغان بیشتر این فایل‌های صوتی و مکالمات را «جعلی» نامیده و رقبای خود را متهم کرده که از این طریق به دولت او حمله می‌کنند.

پس از آن‌که رجب طیب اردوغان روز ۲۹ اسفندماه عهد کرد که توئیتر را در این کشور «ریشه‌کن» کند٬ دادگاه ترکیه حکم به مسدود شدن آن داد و توئیتر در ترکیه فیلتر شد.

به دنبال فیلتر شدن توئیتر در ترکیه٬ کاربران این شبکه اجتماعی از این اقدام به عنوان «کودتای دیجیتال» نام برده و ترکیه را از این لحاظ با ایران و کره شمالی مقایسه کردند.

ایالات متحده نیز از اقدام ترکیه در مسدود ساختن شبکه اجتماعی توئیتر انتقاد کرد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که این اقدام «بر خلاف اظهار تمایل ترکیه به این است که الگوی دموکراسی باشد».

این تحولات در ترکیه در آستانه انتخابات محلی ترکیه رخ می‌دهد که قرار است روز سی‌ام مارس با حضور ۲۵ حزب از جمله حزب عدالت و توسعه که در حال حاضر حزب سیاسی حاکم در ترکیه است برگزار شود.
XS
SM
MD
LG