لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

«افزایش» تولید نفت آمریکا


خبرگزاری رویترز می‌گوید اعلام تحریم‌های تازه از سوی آمریکا علیه ایران در پی آزمایش موشکی تازه این کشور، به افزایش بهای نفت انجامید؛ اما بهای نفت در بازار با نشانه‌هایی حاکی از افزایش تولید نفت آمریکا، مجددا کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز تنش‌ها میان واشینگتن و تهران، با آزمایش موشکی اخیر در ایران، افزایش یافته است. آزمایشی که سبب شد دولت آمریکا اعلام کند، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اجرا می‌کند.

در عین حال مقام‌های ایرانی نیز از آزمایش موشکی اخیر دفاع کرده و مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، با «دفاعی» توصیف کردن این آزمایش گفته «فعالیت‌ها در این حوزه با قدرت ادامه خواهد داشت».

نگرانی‌ها از افزایش تحریم‌ها علیه تهران و سرایت آن‌ها به بخش نفتی ایران، به افزایش بهای نفت انجامید. رویتز اما افزوده است افزایش سکوهای فعال نفتی و نشانه‌های حاکی از افزایش تولید نفت آمریکا، بهای این منبع انرژی را دوباره کاهش داده‌است.

به گفته رویترز شرکت‌های نفتی ایالات متحده طی هفته‌های گذشته بر سکوهای نفتی افزوده‌اند؛ آنچه به نظر می‌رسد با افزایش بهای نفت، در پی کاهش تولید اوپک، و در نتیجه سودآورشدن دوباره تولید نفت آمریکا رخ داده است. اما این موضوع خود بر فعالیت‌های تولیدکنندگان اوپک، و روسیه، که در همکاری با یکدیگر تولید را کاهش دادند تا قیمت افزایش پیدا کند، سایه افکنده است.

به گزارش این خبرگزاری، تلاش‌های اوپک برای حفاظت از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین بازار روبه‌رشد خود از پیامد‌های کاهش تولید، یعنی آسیا، می‌تواند بر توازن دوباره بازار تاثیر مخربی بگذارد؛ در حالی‌که «سازمان کشورهای صادرکننده نفت»، فروش این ماده خام به اروپا یا آمریکای شمالی را کاهش داده‌اند، جایی‌که بازار یا رشد چندان سریعی ندارد، یا اینکه دیگر صادرکنندگان دست بالا را دارند.

مجموعه این اقدامات محتاطانه بر توازن دوباره بازار، در بهای نفت است که بازتاب پیدا کرده، در آغاز سال جاری میلادی و شروع روند کاهش تولید به رهبری اوپک، بهای نفت برنت، همچنان ۲.۶ درصد کم‌تر از اوج خود در اوایل ژانویه است.

XS
SM
MD
LG