لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

ثبت «ادامه» حضور ارتش روسیه در مرز اوکراین در تصاویر ماهواره‌ای


دولت آمریکا، ۲۳ اردیبهشت‌ماه، تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که بر اساس آن‌ها نیروهای ارتش روسیه -برخلاف آنچه رئیس‌جمهوری آن کشور گفته است- طی روزهای گذشته همچنان در مرزهای اوکراین حضور دارند.

ولادیمیر پوتین، چهارشنبه هفته گذشته گفته بود ارتش آن کشور از مناطق خارج شده است، اما مقام‌های «ناتو» و ایالات متحده هر دو گفته‌اند نشانی از چنین عقب‌نشینی دیده نمی‌شود.

مقام‌های ناتو پیشتر گفته بودند روسیه نزدیک به ۴۰ هزار نیروی نظامی خود را نزدیک مرزهای اوکراین قرار داده است. در شرایطی که بحران اوکراین به بدترین تنش‌ها میان غرب و شرق از زمان پایان جنگ سرد انجامیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز تصاویر ماهواره‌های تجاری آمریکا، که ۹ ماه مه، پنج روز پیش برداشته شده‌اند، نشان می‌دهند که ۲۰ هلیکوپتر روسیه در «بلگورود» نزدیکی مرز اوکراین قرار دارند.

تصاویری دیگر از آن منطقه به دست مقام‌های آمریکایی منتشر شده است؛ در ۲۶ ماه مارس (پیش از تصاویر ۹ مه) هلیکوپترها در منطقه بوده‌اند، اما در ۲۲ ماه مارس خبری از آنها نبوده است.

تصاویری دیگر در منطقه «روستوف» از ۱۲ ماه مه (دو روز پیش) نشان از حضور -آنچه مقام‌های آمریکایی ستون زرهی ارتش روسیه نامیده‌اند- در ۷۵ کیلومتری مرز اوکراین دارند.

در تصایر پیشین نیز این ستون در همان منطقه حضور داشته است.

سرهنگ مارتین دوونی، سخنگوی «عملیات فرماندهی هم‌پیمانان» ناتو گفته است سخنان آقای پوتین در مورد عقب کشاندن ارتش روسیه از مرز با اوکراین «بازتاب‌دهنده واقعیت‌ها نیست».

به گفته سرهنگ دوونی «واقعیت آن است که روسیه همچنان ۴۰ هزار نیروی نظامی خود را با آمادگی بالا در مرزهای اوکراین و ۲۵ هزار نیروی دیگر را در کریمه نگه داشته است.»

پیشتر زمانی که ناتو تصاویری مشابه را از حضور ارتش روسیه منتشر کرده بود، یک مقام روس آن را رد کرده گفته بود تصاویر مال زمان دیگری است.

در خود اوکراین نیز بحران طی ساعت‌های گذشته ادامه داشته است.

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید هفت سرباز این کشور در حمله شبه‌نظامیان جدایی‌طلب به کاروان خودروهای زرهی ارتش کشته شده‌اند.

به گفته وزارت دفاع اوکراین حدود ۳۰ شبه‌نظامی روز سه‌شنبه با نارنجک و سلاح‌های خودکار به این خودروها در حومه شهر کراماتورسک در شرق اوکراین حمله کردند.
XS
SM
MD
LG