لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

ائتلاف مخالفان سوری در واشینگتن «دفتر نمایندگی» تاسیس می‌کند


احمد جربا (نفر وسط)، رئیس ائتلاف مخالفان به واشینگتن سفر خواهد کرد
احمد جربا (نفر وسط)، رئیس ائتلاف مخالفان به واشینگتن سفر خواهد کرد
دولت ایالات متحده به شورای ائتلاف مخالفان حکومت بشار اسد اجازه می‌دهد که در واشینگتن، پایتخت آن کشور، دفتر رسمی نمایندگی تاسیس کند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که ۱۵ اردیبهشت ماه در این مورد منتشر شده گفته است آمریکا به عنوان بخشی از فعالیت‌های خود برای رسمیت بخشیدن به روابط خود با مخالفان میانه‌روی بشار اسد و یاری‌رسانی به کسانی که داخل سوریه به کمک نیاز دارند، از جمله چنین تصمیمی گرفته است.

به گفته خانم هارف دفتر شورای ائتلاف مخالفان بنا بر قوانین آمریکا به عنوان «دفتر نمایندگی خارجی» شناخته خواهد شد.

خانم هارف می‌گوید دولت آمریکا در حال همکاری با کنگره آن کشور برای اختصاص ۲۷ میلیون دلار کمک غیر از ابزار کشتاری برای مخالفان سوریه است.

در عین حال به گفته او کمک‌های غیرکشتاری برای فرماندهان مخالف دولت اسد در ارتش آزاد سوریه نیز افزایش پیدا می‌کند.

تازه‌ترین سیاست‌های واشینگتن در قبال شورای ائتلاف مخالفان سوریه چند روز پیش از سفر احمد جربا، رئیس این ائتلاف، به واشینگتن اعلام می‌شوند.

آقای جربا قرار است روز پنج‌شنبه با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کند.

طی هفته‌های گذشته نیروهای دولت سوریه و هواداران اسد توانسته‌اند به موفقیت‌هایی در نبرد علیه مخالفان دست پیدا کنند.

در عین حال دمشق اعلام کرده است که در ۱۳ خرداد ماه در آن کشور انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌کند؛ انتخاباتی که قرار است با حضور بشار اسد و دو نامزد تائید شده حکومت آن کشور برپا شود و با انتقاد کشورهای غربی روبه‌رو است.

مقام‌ها در واشینگتن این انتخابات را فاقد مشروعیت و «ساختگی» نامیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ایجاد دفتر نمایندگی ائتلاف مخالفان سوریه برابر با تائید آنها «به عنوان دولت سوریه نیست» و این کار «بازتاب هم‌پیمانی ما با ائتلاف [مخالفان] به عنوان نمایندگان قانونی مردم سوریه است».

جنگ داخلی سوریه که در پی سرکوبی اعتراض‌های عمدتا مسالمت‌آمیز علیه دولت بشار اسد آغاز شد، وارد چهارمین سال خود شده و بیش از ۱۵۰ هزار قربانی برجای گذاشته است.

تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد صلح در آن کشور تا کنون فرجامی نیافته است.

ائتلاف مخالفان سوریه که به ائتلاف ملی نیز مشهور است در سال ۲۰۱۲ در دوحه شکل گرفت. این شورا نمایندگانی از ارتش آزاد سوریه را نیز در بر می‌گیرد. ارتش آزاد سوریه، هم درگیر نبرد با ارتش سوریه است و هم با اسلام‌گرایان تندروی مخالف اسد درگیری‌هایی داشته است.
XS
SM
MD
LG