لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

سونی: احتمالا در فروش برخی اقلام به ایران تحریم‌ها را زیر پا گذاشتیم


شرکت فن‌آوری‌های پیشرفته سونی اعلام کرده است که این احتمال وجود دارد در فروش برخی از تولیدات خود به ایران تحریم‌ها را زیر پا گذاشته باشد.

این شرکت، ششم تیر ماه گفت برخی تولیدات پزشکی رادیویی، دوربین‌های مداربسته و لوازمی برای کنفرانس ویدئویی خود را به طرف‌هایی در دوبی فروخته است که قصد داشتند آنها را از جمله به پلیس و نیز رادیو تلویزیون دولتی ایران بفروشند.

برخی از دریافت‌کنندگان این تولیدات در فهرست یک‌طرفه تحریمی ایالات متحده علیه ایران قرار دارند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، مارک دوبویتز، مدیر اجرایی موسسه دفاعی و دموکراسی در واشینگتن گفته است «فروش محصولاتی به رادیو تلویزیون دولتی ایران هم می‌تواند تحریم‌های آمریکا را به دنبال داشته باشد و هم از نظر اخلاقی نابه‌جاست».

شرکت سونی می‌گوید داد و ستد اخیر رقمی به اندازه ۱۳ میلیون دلار را در بر می‌گیرد.

قوانین تحریمی ایالات متحده به آن کشور اجازه می‌دهند تا از شرکت‌هایی که تحریم‌ها را زیر پا می‌گذارند یا آنها را نادیده می‌گیرند درخواست جریمه کند.

شرکت سونی اعلام کرده به قوانینی که تصویب شده‌ تا جلوی داد و ستد با ایران یا هر جای دیگری که تحریم شده را بگیرد، احترام می‌گذارد و به آنها پایبند است.

بلومبرگ می‌گوید، جان سالیوان، سخنگوی خزانه‌داری آمریکا -ساز و کاری که برخی تحریم‌ها را تصویب و بر آنها نظارت می‌کند- در مورد تشکیل پرونده تحقیقاتی در مورد شرکت خاصی نظری نداده است.

آقای سالیوان گفته است شرکت‌ها می‌توانند اجازه ویژه‌ای برای فروختن تولیدات به ایران بگیرند، علاوه بر اینکه برخی محصولات دارویی از فهرست تحریم‌ها مستثنی شده‌اند.

بلومبرگ از قول یک کارشناس نوشته است اعلامیه سونی در مورد «زیر پا گذاشتن احتمالی تحریم‌هایی» که آمریکا تصویب کرده، در حالی‌ست که این شرکت در ژاپن قرار دارد و تحت قوانین ژاپن نیز اداره می‌شود.

البته جریمه شرکت‌هایی خارج از آمریکا در پی زیر پا گذاشتن تحریم‌های آن کشور علیه تهران سابقه دارد. در خود ژاپن در اواخر خرداد ماه آمریکا بانک «توکیو میتسوبیشی یو اف جی» را به خاطر نقل و انتقالات مالی برای ایران، سودان و میانمار که منجر به نقض تحریم‌ها شده بود، ۲۵۰ میلیون دلار جریمه کرد.

ایران به دلیل نادیده گرفتن خواست‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه اتمی خود با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌روست.

علاوه بر این‌ها آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر نیز به طور جداگانه‌ای تحریم‌هایی را علیه تهران به اجرا گذاشته‌اند.
XS
SM
MD
LG