لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

«۹۱۰ نفر» در حملات هوایی ائتلاف آمریکا در سوریه کشته شده‌اند


حمله‌ای در کوبانی در مرز سوریه با ترکیه؛ جایی که بخش مهمی از حملات هوایی ائتلاف آمریکا علیه «داعش» در آن متمرکز بوده است
حمله‌ای در کوبانی در مرز سوریه با ترکیه؛ جایی که بخش مهمی از حملات هوایی ائتلاف آمریکا علیه «داعش» در آن متمرکز بوده است

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید از زمان آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به اسلام‌گرایان در سوریه، دست‌کم ۹۱۰ نفر کشته شده‌اند که در این میان ۷۸۵ نفر عضو «داعش» و ۵۲ نفر غیرنظامی هستند.

بنا بر گزارشی از این سازمان که اول آذر ماه منتشر شده است، در میان کشته‌شدگان ۷۲ نفر نیز از اعضای جبهه نصرت هستند.

جبهه نصرت از گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید دیدبان حقوق بشر سوریه -که باور عمومی بر این است دقیق‌ترین شمار قربانیان جنگ سوریه را منتشر می‌کند- می‌گوید ۵۲ نفر از کشته‌شدگان، شهروندان غیرنظامی هستند.

حملات هوایی آمریکا و متحدانش به اسلام‌گرایان در سوریه، از پایان ماه میلادی سپتامبر آغاز شد.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید بیش از ۲۰۰ هزار نفر در جریان جنگ داخلی سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

شبه‌نظامیان اسلام‌گرای گروه «حکومت اسلامی» بخش‌هایی از عراق و سوریه را به کنترل خود در آورده‌اند و در میان گروه‌های مخالف بشار اسد از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار شده‌اند.

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، در مرداد ماه گذشته این گروه را بسیار سازمان‌یافته و «فراتر» از آن چه دیده شده، توصیف کرده بود.

سازمان ملل متحد در گزارشی که ۲۴ آبان ماه منتشر شد، «حکومت اسلامی» را متهم به انجام «جنایت هر روزه» در «سطحی گسترده علیه غیرنظامیان» کرد.

«کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در باره سوریه» گفته است در مناطقی که تحت کنترل این گروه است اموری مانند قتل‌های دست‌جمعی، گردن زدن و سر بریدن، شکنجه، بردگی جنسی و اجبار زنان به حاملگی، به رویدادهای روزمره تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده گفته است گزارش‌ها در مورد کشته شدن افراد غیرنظامی در جریان حملات هوایی خود در سوریه را جدی گرفته و در مورد آن تحقیق خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG