لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

انفجار در نزدیکی یکی از چهره‌های مخالف دولت تایلند قربانی گرفت


مردم یکی از زخمی‌ها را از محل حادثه دور می‌کنند
مردم یکی از زخمی‌ها را از محل حادثه دور می‌کنند
انفجاری در جمع راه‌پیمایان معترض به دولت در بانکوک، پایتخت تایلند، در روز جمعه ۲۷ دی‌ماه، دست‌کم یک کشته و ۳۵ زخمی برجای گذاشته است.

پلیس تایلند می‌گوید انفجار زمانی رخ داده است که جمعی از معترضان، همراه سوتپ توئکسوبان، از مهم‌ترین چهره‌های مخالفت دولت خانم اینگلاک چیناوات، در مرکز شهر در نزدیکی دانشگاه چولالونکورن حضور داشتند.

آسیبی به سوتپ توئسکوبان نرسیده است.

هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول این انفجار مرگبار است، اما طی روزها و هفته‌های گذشته، از زمان آغاز اعتراض‌های جدید در تایلند، مخالفان و موافقان دولت با یکدیگر درگیر شده‌اند و چندین باز نیز گزارش‌هایی از شلیک به سوی تظاهرکنندگان یا حمله به آنها با سلاح‌های سرد منتشر شده است.

تنها در سه روز گذشته حمله‌ای به خانه نخست‌وزیر پیشین، از مخالفان فعلی دولت، و یک چهره معترض دیگر در بانکوک انجام شده است که کسی در آنها آسیب ندیده، اما بر نگرانی‌ها در پایتخت تایلند افزوده است.

بنابرگزارش‌ها زمانی که انفجار روز جمعه رخ داد، سوتپ توئسکوبان در سی متری محل رخداد بوده است.

ناظران نگران از افزایش تنش‌ها و بحران داخلی در تایلند هستند؛ کشوری که هم مخالفان دولت فعلی و هم هواداران آن طی سال‌های گذشته دست به تظاهرات و راه‌پیمایی‌های سراسری و گوناگونی در آن کشور زده‌اند تا دولتی که بر سر کار است تن به انتخابات زودرس بدهد.

تازه‌ترین دور اعتراضات از اوایل آذر ماه آغاز شده است. سه سال پس از اعتراضات سال ۲۰۱۰ در آن کشور که در نهایت دولت خانم اینگلاک چیناوات (شیناواترا) در پی آن بر سر کار آمد. اکنون همان دولت با اعتراضات گسترده در پایتخت روبه‌روست.

تنها چند روز پس از آغاز اعتراضات در نخستین دور از خشونت‌های جدی، دست‌کم دو نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

معترضان طی هفته‌های گذشته بارها خیابان‌های اصلی شهر و نیز مسیرهای اصلی به وزارت‌خانه‌های آن کشور و ساختمان‌های اداری را محاصره کرده و بسته‌اند.

حزب حاکم «فوآ تای» -پیشتر با عنوان حزب قدرت مردم- از موفق‌ترین احزاب سیاسی سال‌های گذشته در تایلند به شمار می‌رود و قدرت را تقریبا بی‌وقفه با نام‌های گوناگون در دست داشته است. تا نهایتا با برکناری تاکسین چیناوات در سال ۲۰۰۶ در یک کودتا و انحلال حزب پیشین «قدرت مردم» در سال ۲۰۰۸ قدرت را در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به اپوزیسیون واگذار کرد.

حزب اپوزیسیون ِ «دمکرات» در میان شهروندان مناطق جنوبی، ساحلی و شهرنشین تایلند از هواداران زیادی برخوردار است در حالی‌که حزب حاکم که خانواده چیناوات در آن صاحب نفوذند در مناطق شمالی و نیز میان شهروندان شهرهای کوچک‌تر و روستاها طرفداران زیادی دارد.

بسیاری از معترضان به دولت فعلی، هوادارن حزب «دمکرات» به‌شمار می‌روند.
XS
SM
MD
LG