لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

هشدار آمریکا به سوریه: نزدیک نیروهای ائتلاف پرواز نکنید


بین هواپیماهای ائتلاف و ارتش سوریه درگیری رخ نداده‌است. اما سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفته است «اگر آن‌ها نیروهای آمریکایی را تهدید کنند، ما همواره حق داریم از خودمان دفاع کنیم». در تصویر: یک فروند سوپر هورنت ارتش آمریکا
بین هواپیماهای ائتلاف و ارتش سوریه درگیری رخ نداده‌است. اما سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفته است «اگر آن‌ها نیروهای آمریکایی را تهدید کنند، ما همواره حق داریم از خودمان دفاع کنیم». در تصویر: یک فروند سوپر هورنت ارتش آمریکا

وزارت دفاع ایالات متحده به دمشق هشدار داد، برای دفاع از نیروهای ائتلاف در نبرد علیه داعش، دست به واکنش در برابر حملات هوایی ارتش سوریه خواهد زد. در عین‌ حال آمریکا همچنان از اعلام منطقه «پرواز-ممنوع» بر فراز آسمان سوریه خودداری کرده‌است.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اول شهریور ماه، با اشاره به مناطقی که نیروهای ائتلاف و نیروهای مورد حمایت، درگیر نبرد با شبه‌نطامیان «حکومت اسلامی» هستند، گفته «ما به حکومت سوریه توصیه می‌کنیم، وارد منطقه نشود».

آقای کوک افزوده است «ما از آدم‌های خود در منطقه دفاع خواهیم کرد و هر کاری لازم باشد برای دفاع از آن‌ها انجام می‌دهیم».

با وجود این گفته‌ها، اشاره مستقیمی به ایجاد منطقه «پرواز-ممنوع» بر فراز سوریه یا بخش‌هایی از آسمان آن نشده است. البته سخنگوی پنتاگون به‌تاکید گفته‌است «حکومت سوریه بهتر است خِـرَد کند و از مناطقی که نیروهای ائتلاف در حال انجام عملیات در آن هستند، دوری کند».

در ۲۸ مرداد ماه جنگنده‌های ارتش دولتی سوریه، برای نخستین بار طی جنگ داخلی آن کشور در پنج سال گذشته، به مواضع نیروهای کُرد در شهر حسکه، شمال شرقی سوریه، حمله کردند. بمباران این منطقه خود در ادامه چند روز درگیری بین نیروهای کُرد و قوای بشار اسد در منطقه حسکه صورت گرفت. این درگیری‌ها اما پس از آن نیز ادامه پیدا کرده‌است.

ایالات متحده در همان اولین اقدام نیروی هوایی سوریه، واکنش نشان داد و هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا به گشت‌زنی بر فراز شهر پرداختند. این نخستین گزارش‌های منتشرشده و علنی در مورد اعزام جنگنده‌های ائتلاف در واکنش به حمله هوایی ارتش سوریه محسوب می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هواپیماها برای حمایت از «نیروهای ویژه» آمریکا که برای آموزش واحدهای تحت حمایت ائتلاف در منطقه حضور دارند، اقدام به گشت‌زنی کرده‌اند. پنتاگون در عین حال گفته بود، وقتی هواپیماهای ائتلاف رسیده‌اند، جنگنده‌های ارتش سوریه در آسمان حسکه حضور نداشتند.

درگیری یا تنش هوایی مستقیمی بین هواپیماهای ائتلاف و ارتش سوریه رخ نداده‌است. اما سخنگوی پنتاگون، اول شهریور، به خبرنگاران گفته است «اگر آن‌ها نیروهای آمریکایی را تهدید کنند، ما همواره حق داریم از خودمان دفاع کنیم».

در کنار همه این‌ها، واشینگتن هنوز تصمیمی برای ایجاد منطقه «پرواز-ممنوع» نگرفته و پیتر کوک نیز تاکید کرده‌است چنین چیزی اعلام نشده‌است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از جمله کسانی‌ست که از چنین ایده‌ای حمایت کرده‌است. هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز از حامیان ایجاد منطقه «پرواز-ممنوع» به شمار می‌رود.

دو ماه پیش از این، جنگنده‌های روسیه، که از دولت مرکزی سوریه حمایت می‌کنند، دست به حملاتی هوایی در جنوب سوریه زدند که در آن‌ها نیروهای مورد حمایت آمریکا در نبرد علیه «داعش» هدف گرفته شدند.

در آن زمان البته ایالات متحده جنگنده‌های خود را به منطقه نفرستاد، اما این موضوع بر تنش‌های دو طرف، به ویژه در مورد سوریه افزود. در هفته‌های گذشته مسکو و واشینگتن بار دیگر تلاش کرده‌اند تا راه‌هایی برای مقابله مشترک یا تعاملات بیشتر در نبردها علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی بیابند. سخنگوی پنتاگون در کنفرانس خبری خود گفته تفاهم‌ها هنوز راه زیادی در پیش دارند تا به توافقی رسمی تبدیل شوند.

XS
SM
MD
LG