لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

نیروهای قطری با ادوات سنگین «وارد یمن شدند»


مخالفان حوثی‌ها، پلاکاردی با تصاویر رئیس‌جمهوری ترکیه، پادشاه عربستان و امیر قطر در دست دارند (تعز آوریل ۲۰۱۵)
مخالفان حوثی‌ها، پلاکاردی با تصاویر رئیس‌جمهوری ترکیه، پادشاه عربستان و امیر قطر در دست دارند (تعز آوریل ۲۰۱۵)

شبکه خبری الجزیره شامگاه یکشنبه پانزدهم شهریور ماه گزارش داد که نیروهای نظامی این کشور مجهز به اسلحه سنگین و نیمه‌سنگین، موشک‌های دفاعی و سامانه‌های ارتباطی پیشرفته، از راه گذرگاه الودیعه در مرز عربستان سعودی، وارد یمن شده‌اند و قرار است در استان مارب مستقر شوند.

بنا بر این گزارش، نیروهای قطری که شمار آن‌ها به دو هزار تن می‌رسد، به وسیله دویست نفربر زرهی و تعدادی خودروی «هامر»، به یمن گسیل شده‌اند.

این گزارش افزوده است که گروه دومی از نیروهای قطری با شمار بیشتر نیرو و حجم بالاتری از اسلحه و تجهیزات نیز وارد عربستان سعودی شده‌اند و قرار است دوشنبه، وارد یمن شوند تا در عملیات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شبه‌نظامیان حوثی و متحدانشان، شرکت کنند.

بنا بر گزارش الجزیره، با ورود نیروهای قطری به یمن، شمار نیروهای نظامی ائتلاف عربی در این کشور، به حدود ۱۰ هزار تن خواهد رسید. این نیروها قرار است در مرحله نخست، در مناطق مختلقی از یمن از جمله شبوه، الجوف، مارب و عدن مستقر شوند.

پس از آن‌که حوثی‌ها و متحدانشان، مناطق وسیعی از یمن را به کنترل خود در آوردند و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری این کشور و اعضای دولتش مجبور به فرار از صنعا شدند، ائتلافی عربی به رهبری عربستان سعودی به منظور حمایت از دولت منصور هادی و بیرون راندن حوثی‌ها از مناطقی که تصرف کرده‌اند، شکل گرفت.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از ستون زرهی و نیمه‌زرهی ارتش قطر

هواداران عبد ربه منصور هادی در یک ماه اخیر موفق شدند شماری از مناطق، از جمله استان جنوبی عدن، را از کنترل حوثی‌ها خارج کنند. اما همچنان مناطق وسیعی در مرکز و شمال یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور، در کنترل صنعا و متحدانشان است.

تا کنون عمده عملیات نیروهای ائتلاف عربی در یمن از راه حملات هوایی بود اما اخیرا به ویژه پس از بیرون راندن حوثی‌ها از عدن، نیروهای زمینی از کشورهای ائتلاف عربی نیز به این کشور گسیل شده‌اند.

تحولات اخیر پس از آن روی می‌دهد که روز جمعه، روز خونباری برای نیروهای ائتلاف عربی در یمن بود؛ اصابت موشک به یکی انبار اسلحه و مهمات در یکی از پایگاه‌های محل استقرار نیروهای ائتلاف عربی در استان مارب، به کشته شدن دستکم ۴۵ نیروی اماراتی، ۱۰ نیروی عربستانی و ۵ نیروی بحرینی انجامیده بود. پس از آن جنگنده‌های ائتلاف عربی به حملات خود به مواضع حوثی‌ها به ویژه در صنعا، شدت بخشیدند.

پیش از این، روز یکشنبه، نایف البکری استاندار عدن اعلام کرده بود که دو لشکر، یکی اماراتی و دیگری عربستانی، متشکل از حدود ۸ هزار نیرو با تجهیزات کامل، «کمربندی امنیتی» گرداگرد عدن ایجاد کرده‌اند، تا مانع از حملات احتمالی حوثی‌ها به این شهر یا دیگر نا امنی‌ها در آن شوند. عدن پایتخت موقت دولت عبد ربه منصور هادی اعلام شده است.

اکنون نیروهای ائتلاف عربی که در یمن حضور دارند، از ارتش کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بحرین تشکیل شده است. آموزش نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی یکی از ماموریت‌های این نیروها اعلام شده است.

دولت عبد ربه منصور هادی و کشورهای عضو ائتلاف عربی، جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت مالی و نظامی از حوثی‌ها می‌کنند؛ اتهامی که آن را ایران و حوثی‌ها رد می‌کنند. در عین حال ایران دخالت عربستان سعودی و متحدانش در یمن را «تجاوز» می‌داند.

XS
SM
MD
LG