لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

ال گور نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد


آقای گور، معاون پيشين رييس جمهوری آمريکا، نامزد دريافت جايزه نوبل صلح سال ۲۰۰۷ شد.
آقای گور، معاون پيشين رييس جمهوری آمريکا، نامزد دريافت جايزه نوبل صلح سال ۲۰۰۷ شد.

در حالی که تنها یک هفته تا اعلام نام برنده امسال جایزه نوبل صلح باقی مانده است، اعلام شد که ال گور، معاون سابق رییس جمهوری آمریکا و فعال حفاظت از محیط زیست، به همراه سه فعال دیگر، نامزد دریافت این جایزه به شکل مشترک هستند.


در سال جاری میلادی تاکنون، ۱۸۱ نفر نامزد دريافت اين جايزه شده اند و نام برنده روز ۱۲ اکتبر اعلام می شود. برنده این جایزه، مبلغی حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار دلار دريافت خواهد کرد.


جايزه صلح نوبل که برای مدت ها برندگان را از ميان به رهبران سياسی، فعالان صلح و حقوق بشر انتخاب می کرد، چند سالی است که به فعالان محيط زيست نيز توجه می کند.


در میان نامزدهای امسال، ال گور به همراه شيلا وات - کلوتير، فعال حفظ محيط زيست و دو تن از نمایندگان پارلمان نروژ، نامزدهایی هستند که در صورت بردن جازیزه آن را به صورت مشترک دریافت خواهند کرد.


پیش از این، وانگاری ماتاهی به عنوان یک فعال محيط زيست در کنيا، در سال ۲۰۰۴ موفق به دريافت جايزه نوبل صلح شده است.


فيلم مستند آقای گور به نام «حقيقتی که می آزارد» در مورد گرمايش زمين و عواقب آن، سال گذشته موفق به دريافت جايزه اسکار شد.


فيلم مستند آل گور به نام « حقيقتی که می آزارد» در مورد گرمايش زمين و عواقب آن سال گذشته موفق به دريافت جايزه اسکار شد.

معاون پيشين بيل کلينتون و کانديدای ناکام حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۰ آمریکا، در سال های اخير با ايراد سخنرانی ها و نوشتن کتاب و مقاله سعی کرده است مردم را تشويق به حفظ محيط زيست و طبيعت کند.


شيلا وات - کلوتير ديگر کانديدای جايزه صلح نوبل نیز مدت ها است که در مورد اثر منفی گرمايش زمين بر روی زندگی اسکيموها يا ساکنان قطب شمال تحقيق کرده است.


اشتيان توننسون، مدير «انسيتوی بين المللی پژوهش در مورد صلح» در اسلو می گويد که اين امکان وجود دارد که اعضای کميته صلح نوبل دو نفر از فعالان محيط زيست از آمريکای شمالی را به عنوان برندگان اين جايزه انتخاب کنند.


يان ايگلند، مدير« انسيتوی امور بين المللی نروژ» می گويد کميته ای که برندگان را انتخاب می کند می تواند بين صلح و محيط زيست رابطه بر قرار کنند.


شيلا وات – کلوتر گفت که از اين که نام وی بين کانديداها است بسيار خشنود است ولی فکر نمی کند برنده شود.


«مارتی آهتيساری»، رييس جمهوری پيشين فنلاند برای فعاليت های صلح جويانه اش در اندونزی و «تيچ کوانگ دو» راهب ويتنامی و فعال هوادر دموکراسی از ديگر کانديداهای جايزه نوبل صلح هستند.


XS
SM
MD
LG