لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

«واکنش آمریکا به توافقات ایران و آژانس غیر منطقی است»


محمد علی حسينی: واكنش مقامات آمريكايی به توافقات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی را «غيرمنطقی و غيرفنی» خواند.
محمد علی حسينی: واكنش مقامات آمريكايی به توافقات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی را «غيرمنطقی و غيرفنی» خواند.

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ، روز جمعه دوم شهریور ماه، واكنش مقامات آمريكايی به توافقات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی را «غيرمنطقی و غيرفنی» خواند.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، ایرنا ، آقای حسینی در واکنش به سخنان گریگوری شولتی، سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، که توافقات ایران و آژانس را بسیار محدود دانسته بود، گفت:« كه آنها همچنان بر استمرار روند غيرمنطقی و غيرفنی خود تاكيد دارند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «اين در حالی است كه بسياری از كسانی كه گفت و گوهای ايران و آژانس را پيگيری می كنند، از اين گفت و گوها و نتايج آن ابراز رضايت كرده و اين نتايج را در روند نهايی موضوع هسته ای ثمربخش دانسته اند.»


وی در مورد سخنان آقای هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بالا بردن سطح مذاکرات با دولت آمریکا گفت:« آقای هاشمی رفسنجاني مقدمه ای را هم برای بالا بردن سطح مذاكرات ذكر كرده است و منوط به شروطی است واين مقدمه، بايد فراهم شود.»


توافق ایران و آژانس


اولی هاينون، معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ایران، پس دو روز مذاکره در تهران، روز سه شنبه ۳۰ مرداد، اعلام کردند که بر سر یک جدول زمانی برای شفاف سازی درباره برنامه هسته ای ایران به توافق رسیده اند.



شولتی:«ایران باید غنی سازی و فعالیت های راکتورهای آب سنگین را به تعلیق در آورد. ساختن بمب اتمی احتیاج به این فعالیت ها دارد و نه پروژه های صلح آمیز.»

معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکرات دو روزه خود با مقام های ايران را «خوب و سازنده» خواند.


همزمان جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ايران، گفت : «ايران و آژانس برسر يک چارچوب اساسی به توافق رسيده اند.»


گریگوری شولتی روز چهارشنبه در وین، مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی گقت: «البته ما از هر گونه پیشرفتی برای حل بحران هسته ای ایران استقبال می کنیم ولی ایران باید از بازیچه قرار دادن بازرسان دست بردارد و پروتکل الحاقی را به اجرا بگذارد.»


وی یادآور شد رهبران ایران اعلام کرده اند که در صورت تحریم های جدید شورای امنیت علیه ایران، همکاری خود را با آژانس کاهش خواهند داد. آقای شولتی افزود که ایالات متحده به فعالیت خود برای تصویب سومین قطعنامه تحریمی از سوی سازمان ملل علیه ایران ادامه می دهد.


گریگوری شولتی گفت: «ایران باید غنی سازی و فعالیت های راکتورهای آب سنگین را به تعلیق در آورد. ساختن بمب اتمی احتیاج به این فعالیت ها دارد و نه پروژه های صلح آمیز.»






XS
SM
MD
LG