لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

مخالفت ائتلاف شيعه عراق با توافقنامه امنیتی


نوری المالکی نخست وزیر عراق. (عکس: AFP)
نوری المالکی نخست وزیر عراق. (عکس: AFP)

«ائتلاف عراق یکپارچه» که ائتلاف شيعه حاکم در این کشور است، روز یکشنبه طی نشستی به ریاست عبدالعزیز حکیم، با انتشار بیانیه ای خواستار تغيير مفاد پيش نويس توافقنامه امنيتی بغداد – واشينگتن شده است.


مجلس اعلای اسلامی به رهبری حکیم، و حزب الدعوه، حزب متبوع نوری المالکی، از گروه های عمده ائتلاف عراق یکپارچه هستند.


اين پيش نويس که پس از ماه ها مذاکره مورد تاييد طرفين قرار گرفت، به نيروهای آمريکايی اجازه می دهد تا سال ۲۰۱۱ در کشور عراق حضور داشته باشند.


اين توافقنامه بايد تا پايان سال جاری ميلادی، يعنی کمتر از ۷۰ روز ديگر، که همزمان با پايان يافتن ماموريت نيروهای آمريکايی در عراق است، به تاييد پارلمان عراق برسد.


«ائتلاف عراق یکپارچه» ۸۵ کرسی از ۲۷۵ کرسی پارلمان عراق را در دست دارد و نخست وزیر عراق برای تصویب این توافقنامه احتیاج به پشتیبانی نمایندگان این ائتلاف دارد. برخی از نمايندگان سنی و ۳۰ نماينده ای نیز که هوادار مقتدا صدر، روحانی تندروی شیعه هستند، اعلام کرده اند که مخالف اين توافقنامه هستند.


بيانيه ائتلاف شيعه حاکم در عراق در حالی منتشر می شود که تظاهرات اعتراضی هواداران مقتدا صدر، صبح روز شنبه در بغداد برگزار شد و هزاران تظاهرکننده عراقی با اعتراض به توافق نامه امنيتی بغداد و واشينگتن، خواهان خروج نيروهای آمريکايی از عراق شدند.


در پيام آقای صدر که توسط نماينده وی، شيخ عبدالهادی محمداوی، قرائت شد، از نمايندگان پارلمان عراق خواسته شده است در شرايط کنونی که دولت عراق امضای اين توافق نامه را به پارلمان واگذار کرده است، از تاييد اين «قرارداد ننگين» خودداری کنند.


او همچنين اعلام کرد: اين ادعا که امضای توافق نامه به معنی پايان حضور اشغالگران و بازگرداندن حاکميت به دولت عراق خواهد بود، کاملا دروغ است.


اين روحانی ناراضی عراقی، پيشتر نيز از نوری المالکی، نخست وزير عراق، خواسته بود توافق نامه امنيتی با آمريکا را امضا نکند.


ايران که همچنان مخالف جدی شکل گيری توافق نامه امنيتی بغداد و واشينگتن است، بارها توقف خشونت های قومی و فرقه ای درعراق را در گروی خروج نيروهای خارجی از اين کشور دانسته است.


اين در حالی است که آقای مالکی هفته گذشته اعلام کرد که در ديدار با آيت الله علی سيستانی، اين روحانی با نفوذ شيعی اطمينان داده است که در صورت تأييد و تصويب توافق نامه امنيتی با آمريکا از سوی نهادهای دموکراتيک عراق، مخالفتی با آن نخواهد کرد.


ايران به تازگی از سوی فرماندهی نيروهای آمريکايی در عراق متهم شد که با دادن رشوه به مقامات عراقی، سعی دارد آنها را وادار به مخالفت با توافق نامه امنيتی کند.


اين ادعا از سوی سفير ايران در عراق رد شده است و آقای مالکی نيز با انتقاد از اظهارات فرمانده ارشد آمريکا در عراق درباره رشوه دادن ايران به مقامات عراقی، گفته است که وی با اين اظهارات، موقعيت خود را به خطر انداخته است.


XS
SM
MD
LG