لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

صدر: پارلمان عراق توافق امنیتی با آمریکا را رد کند


مواضع آقای صدر که گفته می‌شود هم اکنون در ایران به سر می‌برد، همسو با مواضع ایران در مورد خروج نیروهای خارجی از عراق است.(عکس: Epa)
مواضع آقای صدر که گفته می‌شود هم اکنون در ایران به سر می‌برد، همسو با مواضع ایران در مورد خروج نیروهای خارجی از عراق است.(عکس: Epa)

مقتدا صدر، روحانی ناراضی عراقی، از نمایندگان پارلمان این کشور خواست که از امضای توافق نامه امنیتی واشینگتن- بغداد خوددداری کنند.


وی در پیامی که در اجتماع اعتراض هزاران نفر از هوادارانش قرائت شد، گفت که « ملت عراق، با عمل به مسئوليتش، موضع مخالف خود را در قبال اين توافق نامه اعلام كرد و من نيز آن را رد و محكوم می‌كنم.»



تظاهرات اعتراضی هواداران مقتدا صدر صبح روز شنبه در بغداد برگزار شد و هزاران تظاهرکننده عراقی با اعتراض به توافق نامه امنیتی بغداد و واشینگتن، خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق شدند.


در پیام آقای صدر که توسط نماینده وی، شیخ عبدالهادی محمداوی، قرائت شد، از نمایندگان پارلمان عراق خواسته شده است در شرایط کنونی که دولت عراق امضای این توافق نامه را به پارلمان واگذار کرده‌ است، از تأیید این «قرارداد ننگین» خودداری کنند.


او همچنین اعلام کرد: این ادعا که امضای توافق نامه به معنی پایان حضور اشغالگران و بازگردادن حاکمیت به دولت عراق خواهد بود، کاملاً دروغ است.


از پارلمان ۲۷۵ نفری عراق ۳۰ کرسی در دست جریان منتسب به مقتدا صدر است.


این روحانی ناراضی عراقی، پیشتر نیز از نخست وزیر عراق، خواسته بود که توافق نامه امنیتی با آمریکا را امضا نکند.



وی که مخالف حضور نیروهای آمریکایی درعراق است، گفته بود اگر دولت نوری المالکی از امضای این توافق نامه سرباز بزند، حاضر است پشتیبانی سیاسی خود را از دولت آقای مالکی اعلام کند.



آقای صدر در پیام خود، این ادعا را که امضای توافق نامه به معنی پایان حضور اشغالگران و بازگردادن حاکمیت به دولت عراق است، دروغ خواند.

وی چندی پیش در پیامی به نمازگزاران جمعه شهرک صدر، اطمینان داده بود که با خروج نیروهای خارجی، خشونت‌های فرقه‌ای در این کشور متوقف خواهد شد.


این مواضع آقای صدر که گفته می‌شود هم اکنون در ایران به سر می‌برد، همسو با مواضع تهران در مورد خروج نیروهای خارجی از عراق است.


ایران که همچنان مخالف جدی شکل‌گيری توافق نامه امنيتی بغداد و واشينگتن است، بارها توقف خشونت‌های قومی و فرقه‌ای درعراق را در گروی خروج نيروهای خارجی از اين کشور دانسته است.


این در حالی است که آقای مالکی هفته گذشته اعلام کرد که در دیدار با آیت ‌الله علی سیستانی، این روحانی با نفوذ شیعی اطمینان داده است که در صورت تأييد و تصويب توافق نامه امنيتی با آمريکا از سوی نهادهای دموکراتيک عراق، مخالفتی با آن نخواهد کرد.


ایران به تازگی از سوی فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق متهم شد که با دادن رشوه به مقامات عراقی، سعی دارد آنها را وادار به مخالفت با توافق نامه امنیتی کند.


این ادعا از سوی سفیر ایران در عراق رد شده است و آقای مالکی نیز با انتقاد از اظهارات فرمانده ارشد آمريکا در عراق درباره رشوه دادن ايران به مقامات عراقی، گفته است که وی با اين اظهارات، موقعيت خود را به خطر انداخته است.


XS
SM
MD
LG