لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

احتمال تمدید آتش بس مشروط از سوی مقتدی صدر


مقتدی صدر، رهبر اين گروه که نزديک به حکومت ايران است، مدتی است برای تکميل تحصيلات دينی خود در ايران به سر می برد. (عکس از epa)
مقتدی صدر، رهبر اين گروه که نزديک به حکومت ايران است، مدتی است برای تکميل تحصيلات دينی خود در ايران به سر می برد. (عکس از epa)

سخنگوی مقتدی صدر اعلام کرد که او قرار است در نماز جمعه از شبه نظاميان وابسته به خود بخواهد که آتش بس را حفظ کنند، مشروط برآنکه آمريکا جدولی برای خروج از عراق ارائه کند.


اين سخنگوی که روز پنجشنبه ۱۷ مرداد ماه و يک روز پيش از برگزاری نماز جمعه سخن می گفت، افزود که اگر آمريکا در چارجوب قرارداد امنيتی با دولت عراق، يک جدول زمان بندی برای خروج نيروهای خود از عراق تعيين نکند، دستور آتش بس لغو می شود.


شبه نظاميان وابسته به مقتدی صدر، روحانی شيعه تندرو که بيشتر در مناطق شيعه نشين جنوب عراق و بخش های از حومه بغداد فعاليت می کنند، از زمان حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به خاک عراق، به اقدامات مسلحانه عليه نيروهای نظامی آمريکا و ديگر متحدان اين کشور دست زده است.


نیروهای ارتش مهدی، از خرداد ماه گذشته و پس از پایان یک سلسله درگیری های شدید با نیروهای عراقی و آمریکایی اعلام آتش بس کرده اند.


مقتدی صدر، رهبر اين گروه که نزديک به حکومت ايران است، مدتی است برای تکميل تحصيلات دينی خود در ايران به سر می برد. او که فرزند يک روحانی شيعه صاحب نام است، هدف از ستيزه جويی های مسلحانه خود را مبارزه با حضور نيروهای آمريکايی و متحدان اين کشور در عراق اعلام کرده است.


سپاه مهدی و هدف های جدید


با اين حال هفته گذشته، سپاه مهدی، با انتشار اعلاميه ای، خبر داده است که قصد دارد از اين پس به جای مبارزه با آمريکا، معنويات شيعه راهنمای فعاليت های خود قرار دهد.


بر اساس اين اعلاميه از اين به بعد قرار است فعاليت های اين گروه، روی آموزش، امور مذهبی و عدالت اجتماعی متمرکز شود. در اين اعلاميه مشخصا ذکر شده است که اين گروه ديگر حق استفاده از سلاح را ندارد.


به گزارش خبرگزاری های، اين گروه همچنين طی هفته گذشته تابلوهايی در سطح شهر بغداد نصب کرده که خبر می دهد روز جمعه، ۱۸ مرداد ماه، ارتش مهدی قرار است در مراسم نماز جمعه، هدف های جديد خود را اعلام کند.


در همین رابطه، شيخ صالح ال عبيدی، سخنگوی ارشد اين گروه هفته گذشته به روزنامه وال استريت ژورنال، چاپ آمريکا گفت: هدف مبارزات ارتش مهدی خروج ارتش آمريکا بوده و از زمانی که آمريکا و دولت عراق در مذاکرات امنيتی خود در مورد جدول زمانی برای خروج ارتش آمريکا به توافق رسيده اند سپاه مهدی وظيفه خود را کمک به مردم عراق از طرق صلح آميز می داند.


اين تغيير موضع در حالی مطرح می شود که يک هفته پيش در تاریخ ۱۰ مرداد ماه که موعد امضای قرارداد امنيتی آمريکا و عراق بود، مقتدی صدر، با انتشار اطلاعيه ای از نوری المالکی، نخست وزير عراق، خواست که توافقنامه امنيتی با آمريکا را امضا نکند.


او در اعلاميه خود گفته بود که اگر دولت نوری المالکی از امضای اين توافق نامه سر باز بزند، او حاضر است پشتيبانی سياسی خود را از دولت نورالمالکی آشکارا اعلام کند.


دو طرف اعلام کرده بودند که اصول توافقنامه امنيتی آمريکا و عراق، قرار است حداکثر تا روز ۱۰ مرداد ماه به امضای نمايندگان دوطرف برسد اما واشينگتن، همان روز اعلام کرد که اين کار در موعد از پيش اعلام شده انجام نمی شود.


بحش قرار داد امنيتی آمريکا و عراق از آنجا آغاز شد که مجوز شورای امنيت سازمان ملل برای حضور نيروهای آمريکا در عراق، آذر ماه به پايان می رسد و آمريکا به دنبال راهکاری قانونی برای ادامه حضور خود در عراق می گردد.


مخالفت ايران با قرارداد امنيتی


دولت عراق و آمريکا، زمستان سال گذشته، بر سر یک توافقنامه همکاری و دوستی طولانی مدت بين دو کشور که شامل سه محور سياسی، اقتصادی و امنيتی است، به اتفاق نظر رسیدند.


قراردا امنيتی، بخشی از اين توافقنامه همکاری بود که با توجه به پايان مهلت حضور نظامی آمريکا در عراق، ماندن نظاميان آمريکا در خاک اين کشور را قانونی می کند.


ايران به محض مطرح شدن قرارداد امنيتی آمريکا و عراق، مخالفت شديد خود را با امضای اين قرارداد اعلام کرد.


ايران می گويد حضور بلند مدت نظامی آمريکا در عراق، امنيت تهران را تهديد می کند. اما نوری المالکی خرداد ماه گذشته در جريان سفر به ايران و ديدا با مقامات عالی رتبه اين کشور به صراحت گفت: «اجازه نمی دهيم عراق پايگاه ضربه زدن به ايران شود.»


با اين حال او اعلام کرد که کشورش هر توافقنامه ای را که در راستای منافع ملی خود تشخيص دهد، امضا می کند.


نوری المالکی، چند روز پس از ملاقات با سران حکومت ايران با اعلام اينکه مذاکرات به بن بست رسيده است گفت: «مذاکرات از اين جهت به بن بست رسيده است که هريک از طرفين خواسته های طرف مقابل را رد می کند و با توجه به خواسته های آمريکا، اين توافق از طرف عراق قابل قبول نيست.»


اما او ساعتی بعد نظر خود را عوض کرد و اعلام کرد که دوباره با مقامات آمریکا وارد مذاکره می شود.


پس از آن دو طرف اعلام کردند که موافقت نامه را تا ۱۰ مرداد ماه امضا می کنند اما چنين نشد و عراق اعلام کرد که قرار است اين توافقنامه در شورای امنيت ملی عراق بررسی شود. تاکنون خبری از نتيجه اين بررسی منتشر نشده است.


XS
SM
MD
LG